Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 16-50 2.8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppas verkligen att man får ordning på CA innan jag köper Pentaxvarianten. Bilden på diamanten såg ju helt förskräcklig ut.

quarc skrev:
Jag hoppas verkligen att man får ordning på CA innan jag köper Pentaxvarianten. Bilden på diamanten såg ju helt förskräcklig ut.
Jag tror vi ska hålla isär CA och "blue fringe". Det är lite olika saker, och det är det senare det handlar om i dessa bilder vad jag kan se. Om jag förstått det rätt så har det en del med sensorn att göra, så problemet kan vara olika stort beroende på vilken kamera objektivet sitter på. Men visst, det ser inget vidare ut. I övrigt tycker jag att skillnaderna mellan de tre verkar rent akademisk. En vinner lite här, en annan vinner lite där. Inget direkt övertag för någon av gluggarna överlag. Det enda är väl att Tokinan ser riktigt robust och trevlig ut;-) Men så kommer den väl att kosta lite mer än Tamron och Sigma också.

Tillägg: Väldigt fint och pedagogiskt med utsnittsjämförelserna förresten! Det är en viss skillnad mellan 16-17-18 mm som man inte ska glömma bort.

Nä, det är inte så lätt att välja mellan dem. Personligen skulle jag nog välja Tamron just nu, tycker att den verkar lite bättre än Sigmas och Tokinas finns ju inte på marknaden än. Åtminstone inte här i sverige.

Nu har jag det jobbigt, jag ska välja mellan Tokina 16-50 f/2,8 och Canon 17-40 f/4L. De kostar ungefär lika mycket i Usa där jag ska köpa objektivet. Vad tycker ni?

Om man vill vara krass kan även tycka:

* 610g > 500g
* vanlig motor < USM
* AF-S < (mindre generellt än) full frame stöd

Nu påstår jag inte alls att dessa egenskaper är lika viktiga som ex. 2.8 vs 4.0, men ville bara visa på att det finns fler faktorer än de uppenbara som kan väga in. Sen är det alltid en liten extra trygghet med "orginal" kontra 3:e partsproducent m.a.p QC, fokusproblem osv.

Men detta åsido så är jag fortfarande ruggigt nyfiken på 16-50, även om tidsplanen börjar se rätt löjlig ut i backspegeln. Första releasedatum från Tokina var angett till våren 2006 ;)

perstromgren skrev:
2.8 < 4.0
16 < 17
50 > 40

3-0 till Tokina. Vad är bekymret? Litar du inte på Tokina?

Per.

Jag vet inte om jag litar på tokina, har aldrig ägt eller fotat med en tokina glugg. Canon känns som ett säkrare kort, men är tokinat bra så finns det ju inte så mycket att snacka om

Mer CA och distortion än medel men mindre ljusbortfall, ganska bra motljuegenskaper och snygg bokhé. Snabb och säker AF.

Finns det nåt smidigt sätt att få bort CA med Elements 4?Verkar annars vara ett trevligt objektiv.

Lättast är det nog att ta bort i en rawkonerter som tex ACR. Funtionen "ersätt färg" fungerar också men det tar lite mer tid, vet inte om den finns i elememts? Disortion tar jag bort om den stör med PTlens. Vätar själv på Pentax variat av objektivet som kommer i augusti

I USA kostar Tokina 16-50 ca 50% mer än Sigma och Tamrons 2.8:eek:r. Motsvarande förhållande lär väl råda i Sverige.

Så tycks inte vara fallet i Sverige. I alla fall inte hos Cyberphoto där Tokina AT-X PRO AF 50-135/2,8 DX till Nikon och Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC för Nikon AF kostar nästan lika mycket. Sigman är 10 kronor dyrare 5785 respektive 5795.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar