Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tokina 16-50 2.8!
- Trådstartare Omnicolor
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Jag tror vi ska hålla isär CA och "blue fringe". Det är lite olika saker, och det är det senare det handlar om i dessa bilder vad jag kan se. Om jag förstått det rätt så har det en del med sensorn att göra, så problemet kan vara olika stort beroende på vilken kamera objektivet sitter på. Men visst, det ser inget vidare ut. I övrigt tycker jag att skillnaderna mellan de tre verkar rent akademisk. En vinner lite här, en annan vinner lite där. Inget direkt övertag för någon av gluggarna överlag. Det enda är väl att Tokinan ser riktigt robust och trevlig ut;-) Men så kommer den väl att kosta lite mer än Tamron och Sigma också.quarc skrev:
Jag hoppas verkligen att man får ordning på CA innan jag köper Pentaxvarianten. Bilden på diamanten såg ju helt förskräcklig ut.
Tillägg: Väldigt fint och pedagogiskt med utsnittsjämförelserna förresten! Det är en viss skillnad mellan 16-17-18 mm som man inte ska glömma bort.
foto totto
Aktiv medlem
Nä, det är inte så lätt att välja mellan dem. Personligen skulle jag nog välja Tamron just nu, tycker att den verkar lite bättre än Sigmas och Tokinas finns ju inte på marknaden än. Åtminstone inte här i sverige.
perstromgren
Aktiv medlem
2.8 < 4.0
16 < 17
50 > 40
3-0 till Tokina. Vad är bekymret? Litar du inte på Tokina?
Per.
16 < 17
50 > 40
Per.
freka586
Aktiv medlem
Om man vill vara krass kan även tycka:
* 610g > 500g
* vanlig motor < USM
* AF-S < (mindre generellt än) full frame stöd
Nu påstår jag inte alls att dessa egenskaper är lika viktiga som ex. 2.8 vs 4.0, men ville bara visa på att det finns fler faktorer än de uppenbara som kan väga in. Sen är det alltid en liten extra trygghet med "orginal" kontra 3:e partsproducent m.a.p QC, fokusproblem osv.
Men detta åsido så är jag fortfarande ruggigt nyfiken på 16-50, även om tidsplanen börjar se rätt löjlig ut i backspegeln. Första releasedatum från Tokina var angett till våren 2006
* 610g > 500g
* vanlig motor < USM
* AF-S < (mindre generellt än) full frame stöd
Nu påstår jag inte alls att dessa egenskaper är lika viktiga som ex. 2.8 vs 4.0, men ville bara visa på att det finns fler faktorer än de uppenbara som kan väga in. Sen är det alltid en liten extra trygghet med "orginal" kontra 3:e partsproducent m.a.p QC, fokusproblem osv.
Men detta åsido så är jag fortfarande ruggigt nyfiken på 16-50, även om tidsplanen börjar se rätt löjlig ut i backspegeln. Första releasedatum från Tokina var angett till våren 2006
Cyren
Ny medlem
perstromgren skrev:
2.8 < 4.0
16 < 17
50 > 40
Per.
Jag vet inte om jag litar på tokina, har aldrig ägt eller fotat med en tokina glugg. Canon känns som ett säkrare kort, men är tokinat bra så finns det ju inte så mycket att snacka om
tks
Aktiv medlem
Test finns nu ute på photozone:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tokina_1650_28_nikon/index.htm
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/tokina_1650_28_nikon/index.htm
madsochmarja
Aktiv medlem
Pentaxen ligger väl på 7999 tror jagUlf F skrev:
Är det någon som har koll var priset kommer att bli???
MagnusBerg
Aktiv medlem
Tokina:s konkurrenter Sigma och Tamron ligger runt 4000. Så det blir nog strax över 4000.
madsochmarja
Aktiv medlem
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=p1650madsochmarja skrev:
Pentaxen ligger väl på 7999 tror jag
MagnusBerg
Aktiv medlem
nosferatu skrev:
Jag tror snarare 6000.
Det kostar Tokinas 50-135/2.8...
MagnusBerg
Aktiv medlem
Så tycks inte vara fallet i Sverige. I alla fall inte hos Cyberphoto där Tokina AT-X PRO AF 50-135/2,8 DX till Nikon och Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC för Nikon AF kostar nästan lika mycket. Sigman är 10 kronor dyrare 5785 respektive 5795.