Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina 16-50 2.8!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sans skrev:
Är tyngd automatiskt lika med bra skärpa i ett objektiv?

Njae. Vad jag upplevt så innebär tunga objektiv ofta förhållandevis bra skärpa, men det behöver inte betyda att lättviktsobjektiv är oskarpa. Tamrons 17-50 är ganska lätt och plastigt byggt, men levererar vad jag förstått riktigt skarpa och fina bilder. Det finns säkerligen tunga objektiv som ger dålig skärpa också.

Däremot, om två objektiv ligger i samma prisklass och har liknande brännviddsomfång/övriga tekniska data så väljer jag hellre det tyngre/mer välbyggda.
 
Tokinas nya serie måste väl vara ibland det mest intressanta som släpps i år, dom ser verkligen ut att bli något extra.

Tokina rankar i allfall jag som den bästa tredjeparts tillverkaren, dom har alltid gjort objektiv som har det där lilla extra när det gäller kvalitetskänsla.

Men varför finns det ingen Svensk generalagent för Tokina ? Det är ju helsnurrigt att den bästa tredjepartstillverkaren står utan generalagent i Sverige !

Vi får väl tacka Cyberphoto för att dom tar hem dom åt oss.

/kent
 
16-50 samt 50-135 utvecklas tillsammans med Pentax och Pentax kommer enligt upgift att släppa objektiven i Europa i mars, så jag skulle gissa att det blir samma för Tokina. Pentax variant blir vädertätade för att passa K10D (samt ev K1D) så jag misstänker att Tokinas också blir tätade.
 
Re: Re: Nära!!!

Zoso skrev:
Den ser ju lika fet och go ut som Nikons 17-55/f2.8, den här gluggen är nog värd att vänta på för alla som vill ha en bra normalzoom som inte kostar skjortan och halva armen.
...och zoomringen sitter lika jävla illa till;-)
 
quarc skrev:
16-50 samt 50-135 utvecklas tillsammans med Pentax och Pentax kommer enligt upgift att släppa objektiven i Europa i mars, så jag skulle gissa att det blir samma för Tokina. Pentax variant blir vädertätade för att passa K10D (samt ev K1D) så jag misstänker att Tokinas också blir tätade.

Blir dom vädertätade så blir det garanterat Tokinor i väskan...
 
En avancerad gissning på priset...16-50 anges som 113000 Yen och 50-135 till 138000 Yen.

Omvandlar man detta till EUR och tittar på vad 50-135 kostar i Tyskland får man fram "gissningsvis" 549 inkl tysk moms (16%) för 16-50 (50-135 kostar 599 inkl tysk moms).

Kan detta ge oss 5890 i Svedala? Iaf bör man tycka att den hamnar under det magiska 6000 strecket...?
 
Vapo skrev:

Omvandlar man detta till EUR och tittar på vad 50-135 kostar i Tyskland får man fram "gissningsvis" 549 inkl tysk moms (16%)

Frau Merkel hade den dâliga smaken att höja momsen här till 19% frân 1:a januari.
Ingen jättehöjning, men pâ dyrare saker sâ märks det ju.
Mânga företag har kört en reklamsväng att dom inte höjer priset utan bjuder pâ momshöjningen, men det gör dom väl inte sâ länge antar jag.
 
Kanske release den 19:e februari:
http://www.tokina.co.jp/news/50th.jpg
Objektivet längst ned till höger, i rutan brevid står det "19" och "2". Tokinas hemsida säger för övrigt release i februari på annat ställe.

Någon som kan japanska kanske kan bekräfta om det är release 19:e februari det verkligen står.

Antar att vi får vänta ett tag till efter det innan det går att få tag på i Sverige.
 
Jag hoppas att det är så att 16-50 har ett extra högt "listpris" för att det är en nyhet. Priset som anges på 12-24 kanske är marknadsanpassat då det objektivet funnits ute ett tag. När 12-24 introducerades var priset Tokina angav säkert högre.

Nu gissar jag visserligen mer än jag vet, men det känns av någon anledning bättre att intala sig att priset kommer bli i klass med objektiven från Sigma och Tamron med samma ljusstyrka och liknande brännviddsomfång.
 
Det verkar som att svenska priset på 50-135 är oväntat lågt, eller antagligen (?) felaktigt.

Kollar man priser på B&H så kostar 50-135 USD800, 12-24 kostar 500 och 10-17 kostar 560.

Jag tror att cyberphoto kommer att ändra priset på 50-135 till ca 7700 inkl moms. 16-50 prissätts troligtvis därefter.

Återigen spekulationer...
 
20:e mars står det nu på Tokinas japanska hemsida. Äntligen ett riktigt datum! Synd bara att det är ytterligare en månad kvar... sedan är frågan hur mycket längre det dröjer innan det går att få tag på här i Sverige...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.