Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tokbilliga digital-eos!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst.. Lanthandlen överlever antingen på
1: Låga priser
2: Hög servicegrad

Mest troligt är nr.2

Butiker som har höga priser kan alltså överleva på sin servicegrad.. Men butiker som har höga priser samtidit som de har en låg servicegrad är knappast som man handlar av.

Butiker som B&H, Adorama, Internet-photo.de m.fl. har både hög servicegrad OCH låga priser, något som i Sverige tyvärr (pga företagsklimatet) inte är möjligt i samma utsträckning.

Men än en gång.. Är det FÖR billigt blir det, precis som du påpekar dyrt i det långa loppet. Däremot är det aldrig fel att handla billigt.
 
Fast Jesper där är väl bara snömos och efterkonstruktioner. Huvudskälet till att ’snikhandla’ är snikenhet. Jag har även mycket svårt att föreställa mig att man köper produkter för över tiotusen utan att ha känt på dem innan. Och var gör man det? Inte där man köper i alla fall, den saken är säkert. Utan istället åker man snålskjuts på dem som väljer att handla lokalt. De som säkerställer de lokala butikernas överlevnad.
Jag bor själv i, vad vissa kallar, Tjockhult och drabbas därför inte av detta i samma utsträckning och borde väl inte bry mig, men jag tycker att detta egoistiska och kortsiktiga tänkande är bedrövligt. De som gör detta borde tvingas att åka till den stängda Stormarknaden och köpa grädden till lördagssåsen, eller käka torrt kött, när de glömmer den vid den senaste raiden hos Willys. Eller vad det nu är.
Observera att jag har fullförståelse för de som inte har valmöjligheter utan vänder mig mot det som genom girighet eliminerar framtida valmöjligheter.
 
Jeppe skrev:
Som lite movals käring då så skulle jag vilja säga att det finns ett antal kameror av 10D som är fel så sju in i...... Därav en viss herre vid namn Pekka Saarinen,. som driver ett forum om Canon. Hans 10D var så mycket fel att det inte gick att kalibrera rätt.. Han fick en ny kamera.

om man får en ny kamera så är det ju lugnt, men det är inte alls kul om man måste hålla på att skicka in den om och om igen, förutom att man är utan kamera så blir det ju ett jädrans massa extrajobb, frakter, blir dessutom svårt att ta på sig jobb utan kamera ;-(

Jeppe skrev:
Visst är det dåligt av Canon, de ska tusan i det ersätta alla dåliga kameror i rappet!

Ja, då de inte verkar veta exakt hur man fixar felet så är det väldigt dåligt att man inte blir erbjuden en ny kamera direkt =(
 
Jaja Mats.. Även jag handlar lokalt.. men bitter av vissa erfarenheter från en lokal handlare så vänder jag mig till de som har det lägsta priset. Eller åtminstone hyffsade priser och god service. Finns många företag i Sverige.

Jo.. jag har köpt mycket osett..

10D.. Inte ens klämt på den innan..köpte den från Hegethorns.

1N HS begagnad från tyska e-bay.. köpte den efter att ha sett bilder

EF 300/4L begagnat köpte den helt osett, aldrig känt på en före köpet

osv..osv.. det enda jag faktiskt känt på innan köp var EF 17-40/4L

Ps..Coop har öppet 7 dagar i veckan.. fram till 21 (utom Söndagar då de stänger 19) Så nog blir det grädde till både lör- och söndagssåsen ;)


Nåväl.. Tråden handlade om tok-billiga digital-EOS..och som vi vet finns det INGA tokbilliga D-SLR-Kameror....Vare sig man letar i USA eller i Sverige
 
Jeppe!!

Du slutar aldrig förvåna mig.. Mycket bra inlägg...



Jag kanske är korkad, men vad är det för adresser till sidorna ni disskuterar?
B&T och alla andra..
 
dsmannen skrev:
Jeppe: ser att du har en månbild som ser exakt likadan ut som en jag har :)
Vi måste ha fotat vid samma klockslag, jag körde dessutom också med 300 och dubbla konverters, ska leta fram bilden, postar url ikväll.

fullsize crop 1000x1000 punkter, har inte hunnit lägga upp orginalbilden i nåt album. Försökte bara få med så mycket detaljer som möjligt här.
Enbensstativ, 1/200 sek, IS :)
300/2.8is med 1.4x II och 2x II konverter, full öppning har jag för mig. Canon 10D.
månbild
 
Senast ändrad:
Hehe.. skiljer 1 månad och 2 timmar mellan bilderna.. Men tusan vad lika dom är.. Du har naturligtvis lite mer skärpa i din..

Ska ut tidigt imorgon och se om det blir någon förmörkelse.
 
Om?? det är väl bara GP som kan stoppa den, o han har inte tid, han måste ju propagera för Euron!
 
Eftersom jag är ute o letar en Canon EF 16-35 2.8L så hamna jag tillslut på Bhphoto.com.
priserna skiljer sig enormt.
EF 16-35mm 2.8L
Sverige : 21000:-
USA : 11200:-

EF 15mm 2.8 (fisheye)
Sverige : 9995:-
USA : 4600:-

Minolta ljusmättare (typ 6:an)
Sverige : 5600:-
USA: 3500:-

Canon EOS D10
Sverige : 20000:-?
USA : 12000:-

så åker man över o hittar rätt resa så tjänar man in momsen.. sjukt land vi bor i :/
 
Proboarder skrev:
Så åker man över o hittar rätt resa så tjänar man in momsen.. sjukt land vi bor i :/

Nja.. jag skulle vilja säga att vi bor i ett rätt friskt land..Hyffsad kontroll över arbetslösheten och en sjukvård som faktiskt är bra, till trots vad tidningarna skriver..

Det är mer företagsklimatet som sätter priserna.
 
Jeppe skrev:
Nja.. jag skulle vilja säga att vi bor i ett rätt friskt land..Hyffsad kontroll över arbetslösheten och en sjukvård som faktiskt är bra, till trots vad tidningarna skriver..

Det är mer företagsklimatet som sätter priserna.
Att direkt jämföra Sverige med USA är lite problematiskt, att man betalar mer skatt i Sverige syns oxå, vi har ett mycket bättre vårdsystem i Sverige än jänkarna, fri skolgång m.m.
Men visst kan det kännas orättvist med prisskillnaderna. Men det är ju inget som hindrar en att köpa sakerna från USA...
 
Syns att vi betalar mer i skatt?
Vart då?
Vi har 50000 kommunalare (statens drängar) som strejkar för att de inte kan leva på sin lön, trots att de sliter lika mycket som de som jobbar 20 ggr mer..

De som ser till att vi har denna goda vård, så att pamparna får "gratis" akutvård är de som tjänars minst i samhället... Detta trots att vi har världens högsta skatter... Vart ligger rättvisan?

Sen kommer man ju inte undan särskilt billigt om man handlar från staterna eftersom statskassan skall ha sitt för det..
Man borde istället som om sina egna företag i Sverige så de kan få finnas kvar... Förstår de som flyttar från detta ultraröda samhälle!


Hoppsan.. Blev lite mer politiskt än vad jag tänkt från början...
 
Konstig debatt

Hej alla.

Jag ska åka till USA i sommar och funderar på att köpa en eos 10 d, alt en powershot G3.
Priserna är för tillfället bra på grund av dollarkursen. Riktpriset från Canon på 10 d är 1999 dollar, men de flesta webb- och vanliga butiker tar ut 1499, dvs 12 000, istället för 18-19000 i Sverige.
Jag ska till Minneapolis/St Paul. Är det någon som känner till någon bra butik i området + har några relavanta tips, som inte handlar om att affärerna försöker blåsa turister.
Det låter ju lite jobbigt med fokuseringsproblemen på 10 d. Någon som vet om det finns några barnsjukdomar på G3 (kostar strax över 5 000 spänn), som man bör se upp med.

I övrigt tycker jag att debatten om USA är ett bra land eller inte känns lite irrelevant.

Även diskussionen om att det skulle vara sniket att köpa något billigt får mig att ta mig för pannan.

/Tobias
 
NiklasK skrev:
Syns att vi betalar mer i skatt?
Vart då?
Vi har 50000 kommunalare (statens drängar) som strejkar för att de inte kan leva på sin lön, trots att de sliter lika mycket som de som jobbar 20 ggr mer..


Visst är det konstig att komunalarna får så dålig lön, man börjar ju undra var pengarna tar vägen...

Men på något sätt känns det som den sociala skyddsnätet är bättre i Sverige än USA.

Om denna diskussion ska fortsätta får vi starta en ny tråd...

Även diskussionen om att det skulle vara sniket att köpa något billigt får mig att ta mig för pannan.
ser inga fel i att handla från andra ställen som är billigre, skulle nog hellre köpa lokalt producerade matvaror men det är en annan sak...
 
Håller helt med på alla punkter Per-olof..

Därmed kan tråden handla om det som det var meningen!
 
Undrar om det är värt att satsa pengar på 10D efter focus problem som man har fått se prov på här på fotosidan, även om det nu skulle vara tokbilligt i staterna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.