Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tokbilliga digital-eos!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för informationen!.. Det gäller tydligen att vänta ett tag till innan digitalköpet blir av..... anledningen att jag vill satsa på en 1DS är just autofokusen som är likvärdig min EOS-1V och den stora upplösningen .....

Re: Re: Jag hoppas att ni tänker lite längre än bara med plånboken =)

Calle S skrev:
Kan det bli fel på en 10D? Jösses, jag trodde den var Guds gåva till fotografen. Så har det ju låtit hittills här på FS;-)
Men allvarligt; på B&H och Adorama är det väl världsgarant på Canon och Nikon?

precis =)

vet faktiskt inte hur det är med garantin, Patrik Skolling Möller kanske vet?
Annars går det ju att ringa till Canon och fråga.

Det jag vet däremot är att de var väldigt petiga med kvitto/garantipapper när min kamera skulle till IT-Service, enligt dem själva för att se att den var köpt i Sverige.

Jag har bestämt för mig att världsgarantin bara gäller på objektiv och inte på hus..

Ps.. AF:en på 10D är som AF'en i EOS 1V...faktiskt.. enl. Canon.

Som lite movals käring då så skulle jag vilja säga att det finns ett antal kameror av 10D som är fel så sju in i...... Därav en viss herre vid namn Pekka Saarinen,. som driver ett forum om Canon. Hans 10D var så mycket fel att det inte gick att kalibrera rätt.. Han fick en ny kamera.

Visst är det dåligt av Canon, de ska tusan i det ersätta alla dåliga kameror i rappet!

Min fokuserar bra, Kim W's fokuserar bra och flertalet andra här på FS har inte heller några problem.

Ingen tröst för Herman tyvärr..

Men nu gled vi in på ett sidospår..

När det är för billigt för att vara sant.....då är det oftast det..

Jeppe: ser att du har en månbild som ser exakt likadan ut som en jag har :)
Vi måste ha fotat vid samma klockslag, jag körde dessutom också med 300 och dubbla konverters, ska leta fram bilden, postar url ikväll.

Jeppe skrev:
Jag har bestämt för mig att världsgarantin bara gäller på objektiv och inte på hus..

Ps.. AF:en på 10D är som AF'en i EOS 1V...faktiskt.. enl. Canon.

det är 45 autofokuspunkter på 1V, 1DS 10D har 7 eller...?

den bästa autofokusen i 1V är när jag ställer in mittpunkt + de närmast kringliggande runt mitt-punkten
(då är den som snabbast + större än bara en punkt) bra när man ska följa snabbt rörliga motiv

Re: Re: Re: Jag hoppas att ni tänker lite längre än bara med plånboken =)

dsmannen skrev:
precis =)

vet faktiskt inte hur det är med garantin, Patrik Skolling Möller kanske vet?
Annars går det ju att ringa till Canon och fråga.

Det jag vet däremot är att de var väldigt petiga med kvitto/garantipapper när min kamera skulle till IT-Service, enligt dem själva för att se att den var köpt i Sverige.

Skrev förra veckan till canon sverige just ang detta med garantin på USA-köpta produkter. Jag fick svaret att om man får med world-wide sedel gäller denna i sverige, de flesta affärer inkl. B&H har dock bara USA-garanti (finns beskrivet på deras hemsida) och den gäller ej i sverige.
/Patrik

har varit i kontakt med 2 butiker i NY idag ang priser på 1DS mellan 6200 och 6600$ .... mycket billigt!!... ´MEN!!! när det väl kom till kritan låg det till så här!!: laddaren, kablar, garanti, mjukvara m.m d.v.s allt som SKA följa med finns som "accessories" som man enligt de själva naturligtvis måste ha... och det paketet kostade "bara" 1200$ ha ..ha... vilket skämt hade tänkt att skicka dit en vän som är i NY nästa månad.... men det känns tämligen överflödigt nu....

Addorama med pris på 7495$ känns dock fortfarande helt rätt... och då ingår alla "tillbehör" men AF problematiken gör att det känns bättre att slita på sin 1V ett tag till....

petervis skrev:
har varit i kontakt med 2 butiker i NY idag ang priser på 1DS mellan 6200 och 6600$ .... mycket billigt!!... ´MEN!!! när det väl kom till kritan låg det till så här!!: laddaren, kablar, garanti, mjukvara m.m d.v.s allt som SKA följa med finns som "accessories" som man enligt de själva naturligtvis måste ha... och det paketet kostade "bara" 1200$ ha ..ha... vilket skämt hade tänkt att skicka dit en vän som är i NY nästa månad.... men det känns tämligen överflödigt nu....
...men det är ju det vi säger. De allra flesta butikerna i NYC är bedragare. Det är B&H som gäller i första hand, Adorama i andra, punkt. I praktiken finns det alltså bara TVÅ butiker i NYC för att uttrycka sig krasst...

Jag besköte www.wolfcamera.com när jag var i miami förra veckan. De var riktigt seriösa har har en hel kedja med butiken runt om i usa. Där kostar en 10D 14999$ inkl alla garantier och laddar osv. De var seriösa...liknade expert väldigt mycket som butik. Tror jag ska köpa min kamera där...och för mig som ska bo i usa minst 6mån så känns det befogat att köpa den där också :)

Bra att beställa från annan delstat

Jag beställde min Canonoptik från B&H, de levererade utan problem. Bonus: Leveransadressen var min kompis brorsas jobb i en annan delstat - vilket innebär att B&H inte tar ut amerikansk moms (8 %?):) Det är alltså billigare för dig att få grejorna skickade dit du skall jämfört med att köpa i NY! Frakten var billig, det finns info om den på websidan.Observera att de inte accepterar hotell o dyl som leveransadress.

petervis skrev:

Addorama med pris på 7495$ känns dock fortfarande helt rätt... och då ingår alla "tillbehör" men AF problematiken gör att det känns bättre att slita på sin 1V ett tag till....
Ursäkta, men vad är det jag har sagt hela tiden...?

Peter.. När jag sa att AF'en i 10D var samma som i EOS 1V menade jag inte antalet AF-punkter utan förmågan att följa rörliga mål. Lite otydligt av mig där.

Vad är detta för lustigt forum, det verkar som folk här köper bland det dyraste i kameraväg som går att hitta i parti och minut. Och dessutom ta enorma risker genom att handla så BILLIGT så att det kan bli svettigt dyrt i slutändan. Köp det ni har råd med i stället, och köp det i Sverige. Annars har vi snart inga butiker kvar här, och då MÅSTE ni handla i NY.

"lustigt forum"...... tycker att det är rätt allvarliga och seriösa saker som diskuteras här...
jag har köpt en EOS 1V efter att ha följt diskussioner här och på andra webplatser... sökte helt enkelt en välutrustad småbildskamera med snabb autofokus....
och det är inget köp jag ångrar...
och om jag har råd bedömmer jag och ingen annan tack!...

Hans: Storhandlar du mat i din närbutik också? Eller åker du till en stormarknad?

Jag har i varje fall inte begripit varför man ibland ska betala flera tusen mer för samma vara.

Hade jag köpt merparten av min utrustning i Sverige så hade jag gett ca: 20000:- mer i rena pengar... Pengar som jag kan fotografera ännu mer för..

Du ska dessutom inte dra alla butiker över en kam.. Välkända firmor som B&H och Adorama klarar att leverera via FedEx på 3 dagar till Sverige. Mycket stabilt och oerhört seriösa.

Ja, jag storhandlar i min lanthandel. För annars finns den inte längre när jag behöver den, tex när jag av någon anledning inte kan eller får köra bil (ålder/sjukdom). Det är det som de flesta inte inser. Sverige blir en öken till slut. Alla kan inte alltid söka upp det billigaste, det är kortsiktigt och blir väldigt dyrt i längden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar