Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS-10D vs Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag jämförde med den nya D2H då det är den senaste Nikonkameran jag klämt och känt på. På den ställde man AF med tummen på en separat knapp, vad ska det vara bra för nu då???

Tyckte även att avtryckaren var slapp på D2H till skillnad mot 10D, 1D och 1Ds mera stumma och lite hårdare avtryckare. *gilla*

Till Mats, priset var 10.753 SEK för en timme sedan, nu är priset dock ändrat till 15.437kr.

Antagligen en felskrivning

Datorhandel säljer 10D för under 15000kr inkl (i skrivande stund bör man kanske tillägga)

Härligt

Glad jag blir, det här är utan tvekan det bästa forumet jag besökt. Tack för alla tipsen.

Jag ska bege mig till en välsorterad fotoaffär och klämma lite på båda kamerorna och sen ska jag kolla priserna i Tokyo och Dubai. Sen blir det köp.

Ingen som hade kommentarer angående det förresten? Att köpa kamerorna utomlands? Det är ju inte som med video (ntsc/pal) när det kommer till kameror, inte heller nät spelar någon roll väl?

NTSC eller PAL spelar ingen roll när det gäller stillbildskameror om du inte ska koppla kameran direkt till en TV. På 10D kan du välja mellan NTSC eller PAL för videoläget.

När det gäller nät så kommer du med all sannolikhet få med en strömkabel till laddaren som inte passar i Sverige, men en sådan kan du köpa när du kommer hem sen.

Om du inte mellanlandar i ett EU-land på vägen hem så måste du komma ihåg att använda kameran på resan ifall tullen stoppar dig. Annars kan det bli problem och du får betala tull och moms. Sannolikheten är väldigt liten, men risken finns där ändock.

Re: Härligt

"Ingen som hade kommentarer angående det förresten? Att köpa kamerorna utomlands? Det är ju inte som med video (ntsc/pal) när det kommer till kameror, inte heller nät spelar någon roll väl?"

Det följer väl med batteriladdare? Hur fungerar den med våra uttag, spänning och frekvens kontra det land där man köper kameran?

mvh
Håkan Åkesson

julgus skrev:
Hej
Canon kameran har 2-3 s uppstarts tid, Nikon startar direkt.

Min D10 startar då på en sekund blankt. Visst, längre tid än D100'an (Om den nu verkligen är fotoklar direkt efter att du har slagit på den), men några 2-3 sekunder är det inte. Det hade varit oerhört irriterande!

Walle skrev:
Min D10 startar då på en sekund blankt. Visst, längre tid än D100'an (Om den nu verkligen är fotoklar direkt efter att du har slagit på den), men några 2-3 sekunder är det inte. Det hade varit oerhört irriterande!

Hej

då har du en trimmad variant...
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page11.asp

2.4 sek i genomsnitt

Nikon D100
http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page10.asp

<0,1 sek..

sen är Canon kameran något snabbare att skriva till cf... så även detta går väl på ett ut...

Mvh
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar