Annons

TMAX 100 pushad till 400 eller 800 Iso?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag har börjat använda Tmax100 för jag tröttnade på den enorma kornigheten hos 400 filmerna.
Redan efter första rullen märkte jag att det aldrig skulle gå att fota några vettiga bilder med så dålig ljuskänslighet så jag har börjat pusha 100-rullarna till 400 eller 800 Iso. (beroende på hur ljusstarkt objektivet är som jag har tänkt använda)

Jag har fått räkna ut framkallningstider själv då det inte ens står i förpackning att man kan pusha undrar jag hur mycket kvalitet man förlorar och vilka skillnader det blir på negativen i förhållande till icke pushad 100-film. Har försökt o jämföra med den första ickepushade rullen men har inte kunnat se några enorma skillnader, iofs var ljuset annorlunda fototillfällena.
För att få bra negativ gör jag såhär.

Push 400: 20g 11min Tmax-framk.
Push 800: 20g 12min Tmax-framk.

Kollar på min bild "Äntligen" i albumet Nytt. Den är tagen med Tmax100 pushad till 400.

Danlo skrev:
Jag har fått räkna ut framkallningstider själv då det inte ens står i förpackning att man kan pusha undrar jag hur mycket kvalitet man förlorar och vilka skillnader det blir på negativen i förhållande till icke pushad 100-film.
"Push processing allows film to be exposed at higher speeds, however, push processing will not produce optimum quality. There will be some loss in shadow detail, an increase in graininess, and an increase in contrast. The degree of these effects varies from slight to very significant depending on the amount of underexposure and push processing. The results are usually excellent with 1-stop and 2-stop push, and acceptable with 3-stop push depending on the lighting and the scene contrast."

http://www.kodak.com/global/en/prof...16.jhtml?id=0.1.18.14.21.18.16&lc=en#pushproc

...

Du förlorar minst ett steg av detaljer i de mörka partierna per steg pressning. Dessutom så framkallar du ju längre tid för varje steg för att få de ljusare partierna att "komma ikapp" underexponeringen, vilket leder till högre konstrast och större korn.

Med Tri-X är det vanligt att man exponerar efter 200 ASA och framkallar 15-30% kortare tid för att få finare korn och längre tonskala.

För svartvitt är för mig 50 ASA rätt standard, och jag använder bara snabbare filmer, som 100 och 400 ASA, i nödfall. Å andra sidan fotar jag mest mellanformat, och då stör inte kornet med Tri-X ett dugg. Kräver stora förstoringar för att man ens ska se kornet.

Danlo skrev:
Jag har börjat använda Tmax100 för jag tröttnade på den enorma kornigheten hos 400 filmerna.
Redan efter första rullen märkte jag att det aldrig skulle gå att fota några vettiga bilder med så dålig ljuskänslighet så jag har börjat pusha 100-rullarna till 400 eller 800 Iso.
Själv tycker jag att man tappar lite av poängen med Tmax 100 om man push:ar den i onödan när det finns snabba filmer men det är jag det. Sedan vill jag för sakens skull stå upp för TriX. Jag förstorar mina negativ 5-10 gånger. Vid de små förstoringarna är kornet inget problem. Inte heller tycker jag att det enormt problem vid de lite större förstoringarna men återigen; det är jag det. Mer än 10 gångers förstoring gör jag sällan. Då byter jag hellre format från början och det beror inte på filmvalet.

Èrfarenheter av Push6400 av 100 o 400 filmer?

Tappar poängen? Kornen är i stort sett osynliga även på en förstoring av bara syrrans ansikte (hon med solglasögon på min bild "äntligen") och då är 100-rullen iofs bara pushad två steg...

Ska testa o pusha en 100 rulle till 6400. Det blir spännande! Och jo, det kommer bli något på negativen. Har redan testat de "kunniga fotografernas" kunskaper och i de flesta fall pratar de i nattmössan.

Min syster prövade att pusha en TriX400 till 6400 och fick fram helt fantastiska kontraster i bilderna! Det enda jag hört är att det absolut inte går att att pusha till mer än 3200. Vilket även det "är onödigt eftersom negativen kommer bli så dåliga." BULLSHIT!
Är så trött på konservatism!

Någon som har erfarenheter av Push 6400 av 100 o 400 filmer?

Danlo skrev:
Tappar poängen?
Ja; jag tycker det. Du tycker kanske något annat och det är helt OK med mig. Däremot är inte tonen i ditt senaste inlägg OK med mig men jag kan tänka mig att du skiter i det.

Visst går det att pressa TriX rätt så bra. Om du frågar mig, vilket jag betvivlar, tycker jag att det går bättre att pressa TriX än Tmax 100 till EI 6400. Det är kanske bara bra om du inte frågar mig om min åsikt. Mörkrumsteknik handlar trots allt rätt mycket om att själv leka och lära. Varsågod.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar