Annons

tjejer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det mest intressanta i denna diskussion, även om det inte har med grundinlägget att göra, tycker jag ändå är Helénas beskrivning av hur hon tagit sig fram så här långt. Snacka om framåtanda och motivation. Bara en sådan sak som att helt fräckt kontakta en fotograf man tycker är duktig, vem av oss skulle göra det? Ja inte jag i alla fall!

Jag önskar att du kunde smitta mig lite med denna anda Heléna, så att jag också tar mig i kragen och gör något ordentligt av mitt fotointresse!

Liax skrev:
Det mest intressanta i denna diskussion, även om det inte har med grundinlägget att göra, tycker jag ändå är Helénas beskrivning av hur hon tagit sig fram så här långt. Snacka om framåtanda och motivation. Bara en sådan sak som att helt fräckt kontakta en fotograf man tycker är duktig, vem av oss skulle göra det? Ja inte jag i alla fall!

Japp, det låter ju bra..passar inte mig, men säkert för många andra.
har jobbat ihop med en proffsfotograf dock-->
http://www.linge.no

Här är en bild på mig som han tagit oxå..långhårig på den tiden.. -->
http://www.linge.no/gal_couples/gal_couples20.html

Jerklaren skrev:

Jodå, annars är det väl ingen konst att ta snygga foton? :)

Det är inte svårt att ta snygga foton..men att ta konstnärliga (vad det nu är!?) och riktigt bra bilder är svårt, även om man har full koll på tekniken.

Tekniken består ju i grunden att förstå ljuset vilket är grunden för att bilden skall fastna på matrialet. Att börja med tekniska prylar utan att förstå grunderna måste ju vara att gå över ån efter vatten. Kvinnor menar jag använder tekniken inte talar om den utan tittar på resultatet. OBS det finns underbara hålkamerabilder.
LG Malmquist

Kim7i> Det är helt klart rätt, men visst kan man fuska och försöka vara konstnärlig och djup genom att t.ex. fota svartvitt *väntar på smällen* :p

Senast ändrad:
crewa skrev:
Tekniken består ju i grunden att förstå ljuset vilket är grunden för att bilden skall fastna på matrialet. Att börja med tekniska prylar utan att förstå grunderna måste ju vara att gå över ån efter vatten. Kvinnor menar jag använder tekniken inte talar om den utan tittar på resultatet. OBS det finns underbara hålkamerabilder.
LG Malmquist

Javisst, grundkunskaperna kommer först..mycket teknik där..bländare, brännvidd, skärpedjup..o.s.v

Jag anser att teknik behövs skrivas om oxå..bra hjälp för att tipsa om förbättringar till nästa gång.

Absolut att man kan ta kanonfina bilder oxå med enklare utrustning.

Jerklaren skrev:
Kim7i> Det är helt klart rätt, men visst kan man fuska och försöka vara konstnärlig och djup genom att t.ex. fota svartvitt *väntar på smällen* :p

Ja..finns alltid de som försöker ta genvägar..
men det syns ju :)

Hans!

Jag har inte sagt något om att Helena inte skriver inläg..? Jag vet att hon är flitig med inlägg. Men det jag tyckte var så konstigt var att hon påstår att hon hellre åker hem å hjälper folk som behöver det. DÅ är det konstigt att man skrivit så fasligt många inlägg...

NiklasK skrev:

Hans!

Jag har inte sagt något om att Helena inte skriver inläg..? Jag vet att hon är flitig med inlägg. Men det jag tyckte var så konstigt var att hon påstår att hon hellre åker hem å hjälper folk som behöver det. DÅ är det konstigt att man skrivit så fasligt många inlägg...

Vill man så kostar det... Åkte till Göteborg över en dag för att komma igång med färgkopieringen...

Menade bara att om folk hjälper mig så hjälper jag dom... Är evigt tacksam till folk som visat mig små trick genom åren och vill gärna tro att även jag kan göra något sådant för andra... Tycker inte riktigt att det borde ha någonting att göra med inlägg på fotosidan som gäller vilken svartvit film som är den bästa :)

Kim7i skrev:

Det är inte svårt att ta snygga foton..men att ta konstnärliga (vad det nu är!?) och riktigt bra bilder är svårt, även om man har full koll på tekniken.

Det svåra är väl att få en bild att säga det man vill föra fram till andra!

Tid bländare skärpedjup bra nu kan vi tekniken. Då kan vi kasta den åt sidan och göra bilder.Skämt åsido. Det beror alldeles på vilken nivå med teknisk utrustning vi vill lägga oss på. Vi går vidare när gränsen är nådd med det vi har och vi vill gå vidare. Men vi kan också upptäcka vartefter vi lär oss att utrustningen inte gör oss till bättre fotografer utan att det är känslan för bilden. Hur gjorde Goodwin och Man Ray. dom stackarna hade inte våran utrustning men f-n vet om dom inte slog oss på fingrarna. Ursäkta jämnförelsen men jag menar att bilderna har gjort dom berömda inte tekniken.
LG Malmquist

Helena skrev:

Det svåra är väl att få en bild att säga det man vill föra fram till andra!

Japp!

crewa skrev:
Tid bländare skärpedjup bra nu kan vi tekniken. Då kan vi kasta den åt sidan och göra bilder.Skämt åsido. Det beror alldeles på vilken nivå med teknisk utrustning vi vill lägga oss på. Vi går vidare när gränsen är nådd med det vi har och vi vill gå vidare. Men vi kan också upptäcka vartefter vi lär oss att utrustningen inte gör oss till bättre fotografer utan att det är känslan för bilden. Hur gjorde Goodwin och Man Ray. dom stackarna hade inte våran utrustning men f-n vet om dom inte slog oss på fingrarna. Ursäkta jämnförelsen men jag menar att bilderna har gjort dom berömda inte tekniken.
LG Malmquist

Japp!

Senast ändrad:
NiklasK skrev:

Hans!

Ok, jag missförstod. Några rader gav mig intrycket att du kritiserade H. som en av de inaktiva tjejerna.
Ber om ursäkt för att jag klampade in..:)

Senast ändrad:
Kvinnorna är i underläge

Precis som på många andra ställen i världen är kvinnorna lite i "underläge" på fotosidan. Det finns ju många anledningar till detta, och även om många är medvetna och vill öka kvinnornas inflytande så går ju inte historien att skriva om.

Vi kan väl kanske börja med att räkna antalet nakenbilder på män vs. kvinnor... Sedan kan vi räkna antalet bilder där män är i underläge (bundna t.ex.) till en kvinnlig fotograf och tvärt om.

Vad beror det t.ex. på att många kvinnor gratulerar modellen och/eller hennes man till de vackra brösten när de ser en nakenbild på en yppig kvinna? Jag har inte hittils inte sett några gratulationer för andra kroppsdelar.

Är det möjligen så att man är rädd för att bli kallad avundsjuk om man uttrycker missnöje med bilden?

Jag själv har fått lära mig teknik av min far, men trots att jag tycker mig ha ett gott självförtroende så händer det att jag tvekar en kommentar. Oftast tvekar jag för att jag är rädd att bli nerkörd av andra, vilket jag också blivit här på fotosidan tyvärr.

Blir du nerkörd av andra? DÅ kanske det är bäst att du tar upp det så det blir någon ändring!

ATt det finns så mycket nakenbilder på kvinnan och inte på mannen är väl för att det finns en marknad för kvinnobilder och inte för mansbilder. Kvinnor klarar sig utan bilder på nakna män. Varför inte vissa män klarar sig utan nakenbilder på kvinnor vet jag inte. Så fort det finns intresse kommer det finnas en marknad för det. Vad det har med det här att göra har jag svårt att se??

Men jag är säker på att du kan förklara det för mig!

Man blir lätt missförstådd när man pratar om detta så jag skall förtydliga mig.

Är man naken så är man ju väldigt oskyddad och sårbar. Och är man t.ex. naken och bunden är man underlägsen. Jag försöker med mitt resonemang förklara hur kvinnorna är underlägsna i bilderna, vilket jag tror leder till att vi kvinnor känner oss underlägsna även i andra sammanhang. (Och således kanske avstår från att ge oss in i en häftig diskussion eller ge en kommentar.)

Och för att ytterligare förtydliga så har jag inget emot nakenbilder, de kan vara mycket vackra och uttrycksfulla. Jag ser dock en parallell mellan bilderna och kvinnors beteende.

Senast ändrad:
Intressant Åsa.
Min fråga är om inte det nakna och bundna är ett tecken i tiden. Jag är inte en vän av dessa bilder som jag tycker speglar en kall och synisk egoistisk syn på människan. Och varför bara kvinnan som bunden. Det stämmer inte med mitt sätt att se. Kvinnokroppen är mjuk, manskroppen kantig båda kan ge mycket bra bilder i sitt sammanghang. Motivet är ju vackert. Men kvinnor är enligt min erfarenhet mindre blyga än män. Kvinnor in i diskusioner mer ni behövs som motvikt mot allt tekniska.
LG Malmquist

NiklasK skrev:
Blir du nerkörd av andra? DÅ kanske det är bäst att du tar upp det så det blir någon ändring!

ATt det finns så mycket nakenbilder på kvinnan och inte på mannen är väl för att det finns en marknad för kvinnobilder och inte för mansbilder. Kvinnor klarar sig utan bilder på nakna män. Varför inte vissa män klarar sig utan nakenbilder på kvinnor vet jag inte. Så fort det finns intresse kommer det finnas en marknad för det. Vad det har med det här att göra har jag svårt att se??

Men jag är säker på att du kan förklara det för mig!

“To be naked is to be without disguise. To be on display is to have the surface of one’s own skin, the hairs of one’s own body, turned into a disguise which in that situation, can never be discarded. The nude is condemned to never being naked. Nudity is a form of dress.”
John Berger

Själv så tycker jag inte att man kan jämföra män och kvinnor på bilder... Själv så tycker jag att kvinnan är mer estetisk och användbar och det är det enda som räknas för mig... Kan inte tänka mig att slänga ur mig kommentaren "schysst penis" medans jag kan säga snygg navel eller liknande men då endast riktat som det objekt personen på bilden är...

(paradox men vafaan)

crewa skrev:
LG Malmquist

Dessutom så är väl ManRay rejält känd för sin Solarisation? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar