Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tjejer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller inte med dig riktigt Åsa

Att nakenbilderna här på fotosidan skulle vara en anledning till att tjejer drar sig undan från debatter och övrigt tror jag inte ett riktigt på på. Hur ofta ser du temat "nakenbilder" diskuteras i fotosidans forum? Inte så ofta, eller hur. Dessutom är bara en bråkdel av fotosidans bilder nakenbilder, skulle tro att kattbilderna dominerar. Och katter har ni väl ändå inget emot (det har dock jag ;-), eller!

Att tjejer/kvinnor inte engagerar sig i varken forum, debatter eller föreningar är allmänt känt. Titta bara på landets fotoklubbar, hur många av medlemmarna är av kvinnligt kön? Men spana också in andra typer av föreningsliv, så ser ni att det är det samma sak i dom flesta fall.

Men varför är det då så här? Ja det är ju egentligen en väldigt komplicerad fråga som säkert har flera svar. Det kan vara så att vi män uppfostras på ett annat sätt, att vi får lära oss att engagera oss, medan kvinnor får lära sig att hålla sig i bakgrunden. Men det kan också bero på att kvinnor mycket mer än män engagerar sig i familjen, vänner, förhållande och sådant som tillhör det "verkliga livet" helt enkelt, medan vi män ofta kan "snöa in" oss på ett intresse.

Liax skrev:
Att nakenbilderna här på fotosidan skulle vara en anledning till att tjejer drar sig undan från debatter och övrigt tror jag inte ett riktigt på på. Hur ofta ser du temat "nakenbilder" diskuteras i fotosidans forum? Inte så ofta, eller hur. Dessutom är bara en bråkdel av fotosidans bilder nakenbilder, skulle tro att kattbilderna dominerar. Och katter har ni väl ändå inget emot (det har dock jag ;-), eller!

Ser inte hur detta styrker ditt argument. Jag menar helt enkelt att det påverkar kvinnor (medvetet och/eller undermedvetet) att råka på dessa bilder. Att nakenbilderna inte diskuteras tycker jag snarare stärker än fäller mitt resonemang. Är det inte lite läskigt att det skrivs långa trådar om kattbilder, men knappt en rad om vad jag tror många med mig anser vara provocerande nakenbilder.

Liax skrev:
Att tjejer/kvinnor inte engagerar sig i varken forum, debatter eller föreningar är allmänt känt. Titta bara på landets fotoklubbar, hur många av medlemmarna är av kvinnligt kön? Men spana också in andra typer av föreningsliv, så ser ni att det är det samma sak i dom flesta fall.

Att kvinnor generellt sett inte engagerar sig utåt är inte helt sant. Har du t.ex. varit med i en smådjursklubb någon gång? Där kan man snacka om kvinnligt engagemang. Jag tror tyvärr att en anledning till att kvinnorna i de organisationer du talar om är tysta, är just på grund av männens närvaro. Självklart binds detta samman med det du beskriver nedan.

Liax skrev:
Men varför är det då så här? Ja det är ju egentligen en väldigt komplicerad fråga som säkert har flera svar. Det kan vara så att vi män uppfostras på ett annat sätt, att vi får lära oss att engagera oss, medan kvinnor får lära sig att hålla sig i bakgrunden. Men det kan också bero på att kvinnor mycket mer än män engagerar sig i familjen, vänner, förhållande och sådant som tillhör det "verkliga livet" helt enkelt, medan vi män ofta kan "snöa in" oss på ett intresse.

Visst fostras vi olika, vilket troligtvis är en anledning till det du beskriver i sista meningen, att kvinnor engagerar sig mindre utåt. Men visst är bilder en del av den uppfostran? Det finns ingen åldersgräns på fotosidan så nog händer det att yngre människor (barn) ser bilderna på nakna och bundna kvinnor här. Tror du att det lämnar dem opåverkade?

Senast ändrad:
I egenskap av inaktiv tjej kände jag mig manad att tota ihop ett svar redan i går, men Telias uppkoppling dog innan jag hann skicka det...

Största anledningen till att _jag_ sällan ger mig in i debatter är att de flesta diskussionerna helt enkelt inte intresserar mig (däremot skummar jag oftast igenom dem). Alla diskussioner av typen "vilket objektiv är bäst?" och "digitalt eller inte?" går bort.
Teknikdiskussioner är nästan alltid tradiga och digitaldebatten är det redan total rundgång i.

Om någon frågar om råd, och någon annan redan skrivit det jag tänkte svara, tycker jag inte att det finns någon anledning att upprepa allt
som en papegoja.

Sedan finns det väl ett visst inslag av lättja (samma orsak som till att jag inte kommenterat så många bilder -- försöker dock bättra mig på den fronten)...

Jag kan inte ens skylla på att jag känner mig förtryckt av den manliga dominansen (jag var ännu mer inaktiv som medlem i en smådjursförening med enbart kvinnliga medlemmar) :)

/Lisa

Svar till Åsa

Du skriver att "Ser inte hur detta styrker ditt argument. Jag menar helt enkelt att det påverkar kvinnor (medvetet och/eller undermedvetet) att råka på dessa bilder"

Påverkar det dig när du besöker pressbyrån, för där finns ju porrtidningar!? Eller när du går in i en bokhandel, för där finns ju böcker med nakenbilder!? Eller när du ska hyra videofilm, för där finns ju hyllor med porrfilmer!? Jag tror faktiskt inte det. Men även om det finns ett fåtal kvinnor som påverkas av detta, så tror jag sannerligen inte att det är därför som nästan inga tjejer debatterar här på fotosidan.

Du skriver vidare "Att kvinnor generellt sett inte engagerar sig utåt är inte helt sant. Har du t.ex. varit med i en smådjursklubb någon gång?"

För ca ett år sedan presenterades en undersökning som påtalade att framförallt unga kvinnor har slutat engagera sig i det mesta. Idrott, föreningsliv, politik, osv. Att det sedan finns undantag från detta är givet, men den bistra sanningen är att kvinnor engagerar sig mindre än män i dylika aktiviteter. På samma sätt som män shoppar i mindre utsräckning än kvinnor. Besök t. ex. H&M en lördag så förstår du vad jag menar. Så medan ni handlar kläder sitter vi och debatterar på fotosidan.

Och till slut så skriver du "Det finns ingen åldersgräns på fotosidan så nog händer det att yngre människor (barn) ser bilderna på nakna och bundna kvinnor här. Tror du att det lämnar dem opåverkade?"

Har jag påstått något annat?

Re: Svar till Åsa

Liax skrev:
Påverkar det dig när du besöker pressbyrån, för där finns ju porrtidningar!? Eller när du går in i en bokhandel, för där finns ju böcker med nakenbilder!? Eller när du ska hyra videofilm, för där finns ju hyllor med porrfilmer!? Jag tror faktiskt inte det. Men även om det finns ett fåtal kvinnor som påverkas av detta, så tror jag sannerligen inte att det är därför som nästan inga tjejer debatterar här på fotosidan.

Det påverkar mig absolut! Och dig också, även om du inte är medveten om det, precis som reklam. Tror du företag skulle lägga ner miljoner på skyltar överallt om det bara påverkade de som var intresserade av produkten? Det påverkar mig t.om. bara att jag vet att det finns porrtidningar. Om man sedan tror att det leder till den typ av betende som vi talar om är vi väl helt enkelt bara oense om.

Liax skrev:
För ca ett år sedan presenterades en undersökning som påtalade att framförallt unga kvinnor har slutat engagera sig i det mesta. Idrott, föreningsliv, politik, osv. Att det sedan finns undantag från detta är givet, men den bistra sanningen är att kvinnor engagerar sig mindre än män i dylika aktiviteter. På samma sätt som män shoppar i mindre utsräckning än kvinnor. Besök t. ex. H&M en lördag så förstår du vad jag menar. Så medan ni handlar kläder sitter vi och debatterar på fotosidan.

Det magiska orden här är "har slutat". Visst, håller med dig, och vet att verkligheten tyvärr ser ut så här. Det jag försökte säga var bara att det inte behöver vara så här. Kvinnor är psykiskt kapabla, och intresserade av föreningsliv, men något gör att de blir mindre aktiva.

Liax skrev:
Och till slut så skriver du "Det finns ingen åldersgräns på fotosidan så nog händer det att yngre människor (barn) ser bilderna på nakna och bundna kvinnor här. Tror du att det lämnar dem opåverkade?" Har jag påstått något annat?

Ja... du tänker kanske inte på att de kvinnor som idag är inaktiva har vuxit upp och sett liknande bilder i pressbyrån, bokhandeln och videobutiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar