Nu ska jag komma med min egen uppfattning om den här bilden i alla fall.
Man kan spekukklera om hur den är arrangerad, om modellen verkligen är en tjackhora etc. Men jag är alldeles säker på att man inte gör en sådan bild om inte avsikten är att provocera. Och då frågar jag: vad hoppas fotografen uppnå? Är det feministen inom oss som ska väckas till handling? Är det våra sociala eller politiska fördomar som ska röjas genom vår reaktion? Eller ska vi återigen ställas vid den sociala och politiska skampålen eftersom det finns utsatta människor medan vi själva har det bra?
En sådan här bild har i alla fall inget alls att göra med mitt eget fotografiska intresse. Jo, jag kan ha synpunkter på hur den rent tekniskt är gjord, komposition och färgsättning etc. Men det finns så många andra bilder jag kan diskutera på det sättet, utan att hela tiden påtvingas ett trist bildinnehåll.
Vad man än må ha för uppfattning om den verklighet som bilden (falsk eller fabricerad) försöker berätta om, så har inte den här bilden något jag söker. Världens elände i dess miljoner chatteringar matas jag med morgon, middag, kväll, om jag inte medvetet stänger ute det flödet. Kvinnans utsatthet finns det ingen möjlighet att inte vara väl underrättad om numer. Drogernas ödeläggande inverkan har det berättats om på stora reklamplakat i Stockholm, och tidningarna återkommer med temat jämt och samt. Vad är det du inte vet om detta?
Jag har givit upp om att vi ska få något intressant samtal om andra bilder än sådana som är provocerande. Men tydligen finns ett behov av just den diskussionen, även om jag inte har det behovet själv.