Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjäna pengar på sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går inte att ladda upp några bilder och sedan gå i pension. Man behöver jobba lite för pengarna också. ;)

Det finns inget sätt att köpa sig en bra placering. Vill man tjäna pengar handlar det om att ladda upp många men framförallt bra bilder. "Bra" behöver inte alltid betyda estetisk snygga utan snarare praktiska och användbara bilder.

Det var först när jag hade runt 100 bilder på iStock som jag började få en stabil inkomst.
 
Jag kan skriva under på vad Tor säger, det tar ett tag innan det börjar hända något, men när det väl händer så går det undan. I juli-augusti hade jag typ 1-2 nedladdningar per månad (klart man tappar intresset), men nu bara några månader senare ligger jag på stadiga 30 och ökar hela tiden. Detta trots att jag laddat upp väldigt få bilder senaste tiden.

iStocks sökmotor gynnar de starka och missgynnar de svaga vilket är tufft i början. Men när man börjar få några downloads stiger man dramatiskt i träfflistan har jag märkt. Det verkar också som att när EN av ens bilder börjar gå bra, gör flera andra det också. Kanske fungerar sökmotorn så att den lyfter fram bilder från fotografer som säljer, även om en viss bild i sig inte har en enda nedladdning. Därför ökar ens nedladdningar (och inkomster) hela tiden exponentiellt.
 
Optimist; helt OK, men

När man inte visar något av "värde" på FS ( denna banala navelskådar-siten)....har man då något att sälja??
(oansedd storleken på hårddisken).

Slapp av; eller jobba mer, Mikael!
Man blir icke målare bara för att det finns en burk Nordsjö i förrådet!!

OJ; jag kann ha fel; men vad vet jag?
 
Sälj dina bilder lokalt

Om du har riktigt bra bilder så kan du säkert sälja dom lokalt och tjäna hyggligt bra med pengar. Det brukar alltid finnas lokala reklambyråer som letar snygga och prisvärda bilder som är lokalt tagna. Det kan vara till sommarens turistbroschyrer, hemsidor, annonser och annat som ska ha en lokal prägel.

Själv har jag tjänat en hel del på det sättet.

Sätt ihop en webbportfolio med dina bästa bilder och mejla runt till reklambyråer. Det krävs visserligen en arbetsinsats, men det kan det vara värt när tusenlapparna börjar trilla in...

/Joakim
 
The Tor skrev:


Jag tycker att det är underbart att mina bilder får stor spridning! Jag får en kick varje gång jag hittar en av mina sålda bilder på en webbsida, en tidning eller något annat.

Håller helt med dig, kan tänka mig att det är rolig när man ser ens egen bilder. Och det är ju värt en heldel.
 
Det är nog värt väldigt mycket för den som använder bilden till vad som skulle kostat flera tusen normalt, för en krona, också
 
Re: Sälj dina bilder lokalt

Liax skrev:
Om du har riktigt bra bilder så kan du säkert sälja dom lokalt och tjäna hyggligt bra med pengar. Det brukar alltid finnas lokala reklambyråer som letar snygga och prisvärda bilder som är lokalt tagna. Det kan vara till sommarens turistbroschyrer, hemsidor, annonser och annat som ska ha en lokal prägel.

Själv har jag tjänat en hel del på det sättet.

Sätt ihop en webbportfolio med dina bästa bilder och mejla runt till reklambyråer. Det krävs visserligen en arbetsinsats, men det kan det vara värt när tusenlapparna börjar trilla in...

/Joakim

Eller så sökmotoroptimerar man sin sida, så finner människor och företag en istället.
Förmodligen är det lika tidskrävande som att skicka runt till människor, eller att lägga ut bilder på stockphotos...

På svenska yahoo ligger jag tvåa på ordet fotograf, men tyvärr använder sig ingen av yahoo. Inte i Sverige iaf.
 
Re: Re: Sälj dina bilder lokalt

PeterWem skrev:
Eller så sökmotoroptimerar man sin sida, så finner människor och företag en istället.
Förmodligen är det lika tidskrävande som att skicka runt till människor, eller att lägga ut bilder på stockphotos...

På svenska yahoo ligger jag tvåa på ordet fotograf, men tyvärr använder sig ingen av yahoo. Inte i Sverige iaf.
Mutar man sökmotorn?
 
Alla branscher förändras med tiden. Digitalkamerans intåg har gjort det enkelt för väldigt många att samla på sig stora mängder bilder men det har också inneburit att fler har blivit bra på att ta bilder utan att det kostat skjortan. Därför kan man idag se "amatörfotografer" som tar avsevärt bättre bilder än så kallade "proffsfotografer".

Detta har iStockPhoto och andra insett och börjat utnyttja. Det finns med andra ord många duktiga amatörfotografer som redan har sin försörjning säkrad och som är glada om de kan tjäna lite extra på sina hobbybilder. Inkomsterna från bilderna blir en kul bonus som sätter guldkant på tillvaron.

Det är bara att gilla läget. Förmodligen kommer det att bli ännu värre. Därför gäller det för alla fotografer som vill jobba heltid med foto att skärpa upp sig och att hitta en egen nisch. Man måste helt enkelt bli jävligt bra på en viss typ av bilder eller hitta ett helt nytt uttryckssätt. Något som marknaden inte redan översvämmas av.

Men det gäller också att hitta nya kunder, sådana som vill ha unika bilder med en viss stil eller känsla. Och sådana kunder finns och de blir bara fler och fler. Många stora aktörer undviker bilder från ställen som iStockPhoto för de vet att bilderna kan dyka upp i vilket sammanhang som helst. I värsta fall i ett sammanhang som de inte vill förknippas med.

Hur som helt är denna konkurrens otroligt bra enligt min mening. Det kommer att tvinga fram en kvalitetshöjning hos de etablerade fotograferna och ett nytänk blir nödvändigt. Samtidigt kommer alla sopiga ”plåtisar” att försvinna, tack och lov!

/Joakim
 
Re: Re: Sälj dina bilder lokalt

PeterWem skrev:
Eller så sökmotoroptimerar man sin sida, så finner människor och företag en istället.
Förmodligen är det lika tidskrävande som att skicka runt till människor, eller att lägga ut bilder på stockphotos...

På svenska yahoo ligger jag tvåa på ordet fotograf, men tyvärr använder sig ingen av yahoo. Inte i Sverige iaf.

Det är inte fel att göra så. Men det tar ju lite tid att sökoptimera sin sida, och effekten kan dröja.

/Joakim
 
Pontus Wiberg »
Jag förstår att du hatar micro stock (även om jag inte förstår varför) men du kan väl ändå hålla dig till sanningen? Man säljer inte bilderna för några öre styck och dom sprids inte okontrollerat.

Joakim Johansson »
Mycket bra skrivit! Men det är tråkigt att diskussionen alltid skall hamna här. Jag tror inte att det var det som trådskaparen ville.
 
för webbstorlek kostar det 7 kronor och man får använda dem till vad man vill utom religiösa sammanhang, stämmer inte det? i mina ögon en ren förlustaffär, men okej.
 
Ttpp skrev:
för webbstorlek kostar det 7 kronor och man får använda dem till vad man vill utom religiösa sammanhang, stämmer inte det?
Det stämmer att den minsta storleken kostar $1. Man kan också sälja en bild för tusentals kronor. Det beror på storlek och hur bilden skall användas.

Men det stämmer inte att man kan använda bilden till vad man vill. Här är hela licensavtalet som innehåller en hel del begränsningar. Att man inte får använda bilderna i religiösa sammanhang har inte jag sett. Var har du läst det?

Ttpp skrev:
i mina ögon en ren förlustaffär, men okej.
Jag tar bilder för att jag tycker att det är kul. Tidigare låg dom på hårddisken eller uppsatta på väggarna. Numera när jag får några minuter över så laddar jag upp passande bilder till iStockPhoto. På vilket sätt gör jag en förlustaffär?
 
det brukar normalt vara så att man inte får använda bilder i religiösa sammanhang utan att fotografen godkänner, hursomhelst så har jag hellre min bild liggandes för mig själv på hårddisken än säljer den för några kronor.
 
Ttpp skrev:
det brukar normalt vara så att man inte får använda bilder i religiösa sammanhang utan att fotografen godkänner, hursomhelst så har jag hellre min bild liggandes för mig själv på hårddisken än säljer den för några kronor.

Låt dem ligga där du, helt ok.
 
Ttpp skrev:
hursomhelst så har jag hellre min bild liggandes för mig själv på hårddisken än säljer den för några kronor.
Bra för dig! Hoppas att du trivs med ditt beslut. Själv är jag supernöjd med mitt beslut att tjäna pengar på mina bilder. Och det var ju faktiskt det som Mikael frågade efter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.