Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tjäder i Norrköpingstrakten

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
...kanske inte rätt ställe för en så pass lokal fråga. Men jag testar.

Tänkte testa på och fota tjäder i veckan, men vart ska jag ta vägen? Tänkte hålla till i Kolmården, i Getåtrakten.

Där jag tidigare har vart är det nu ungskog :(

Hej,

jag blev jagad av en spelgalen tjäder uppe vid Lövsjön i Kolmården (precis nedanför Kolmårdsmasten) för ca 10 år sedan. Jag fotograferade den dock inneifrån bilen. När jag körde iväg sprang den efter bilen.

Jag använde ett 80-200/2.8 lagom för att få in huvudet på tjädern, den var då lite väl nära.

Hur är det på Fjällmossen NO om Kopparbo nu för tiden? Jag var där för över 40 år sedan och då fanns det skogsfågel där.

Jag vet att det skall finnas orre där, men jag har aldrig fotograferat där. Det var nog två eller tre år sedan jag var uppe vid Lövsjön. Jag är mer landskapsplåtare än fågelplåtare.

Kul med så mycket respons!

Området vid Lövsjön - Fjällmossen är bra alltså. Det ligger ju jätte nära Getå också =). Kanske åker ut torsdag eller fredag morgon.

Vi har haft tjäderbesök tidigare i vår trädgård (nära Krokeks kyrka).

Men var de håller till i veckan kan jag tyvärr inte svara på. :)

Tja de verkar finnas lite överallt just nu. Sprang ihop med en i komposthögen i helgen. Komposthögen finns för övrigt i Svärtinges nedre del bakom Billbäcks plantskola (dock ingen vidare miljö för fotografering, för mycket villor...)

Jag hade 5 orrtuppar utanför huset igår och imorse såg jag en tjärdertupp på väg till jobbet. Orrtupparna var på för långt håll för mitt 300mm så dom bilderna blev inget vidare men tjärdertuppan hade jag på 10m håll så dom blev hyfsade. Tyvärr var det lite ris ivägen men jag är nöjd ändå.

Var?
Malå, Lappland

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar