Några kommentarer på veckans bilder. Begränsningarna vad gäller formatet i forum gör att jag lämnar tekniska detaljer utanför - min tolkning är att bilderna inte i förta hand är "producerade" med FS-forum i åtanke.
#1 Basket
Motivområdet idrott & sport ligger helt utanför min värld så jag avstår från synpunkter
#2 Påsk
Väl fångat motiv som öppnar upp för betraktarens egna (obehagliga) tolkningar. En bild man kan se på (och fundera över) mer än en gång. I det här fallet tycker jag titeln snarare begränsar är förtydligar.
#3 Sågmyra
Motivet tycker jag fungerar för en profilbild i och med at det öppnar upp för egna tolkningar. Vad är det man ser, vad gör personen o.s.v. Även här tycker jag titel (eller snarare beskrivning) snarare begränsar än förtydligar i och med att bilden är så öppen för betraktarens tolkning.
#4 Citybird
Bilden krävde att jag tittade på den större versionen för att jag skulle "hitta" motivet. Det jag ser i bilden är fågelns "ansiktuttryck" (eller snarare den "förmänskligade" tolkningen av detta...) i kombination med rörelseriktningen upp och bort från "något" (beskrivningen kan mycket väl vara det som pekade tolkningen i den här riktningen..)
#5 Lilla huset på prärien
Känner igen fenomenet "oförklarligt övergiven husvagn i naturen" från mina egna turer i omgivningarna och det är ett motiv jag skulle falla för direkt. För mig ger dessa ofta ett mer eller mindre obehaglig känsla och man funderar över varför den står där, vad som döljer sig innanför väggarna, o.s.v..
I det här faller skulle jag vilja gå mycket närmare för att bättre utnyttja huvudmotivet - husvagnen (speciellt med tanke på ljuset just den här dagen). Försöka få fram känslan av övergiven och översnöad... Ödsligheten tror jag för egen del skulle komma fram lika bra (eller bättre) från en annan vinkel där den omgivande naturen är närmare och man inte får med djur, foderplatser etc.
Du kan säkert få fram ett antal bra bilder om du har möjlighet att återvända till den här platsen.
#6 Ljuset i tunneln
Ska erkänna att det tog ett tag (och ett par tillfällen) innan jag förstod vad jag såg och detta med löven
Motivet tilltalar mig rent "grafiskt" och för egen del skulle jag prova att föröka beskära så att löven kommer fram tydligare och få mer symmetri mellan tunneln och vattenytan. Kanske ett kvadratiskt format?
#7 M/S Svanen
Som sagt - alla "anordningar" på bryggan stjäl fokus annars ett motiv jag gärna skulle se mer av. Spontant känns det som ett motiv i liggande (eller av kvadratiskt) format men det kan vara en förutfattad mening
#9 Ye Old Faithful
Ett motiv i min smak
Ser många möjliga varianter av detta. Inte minst interiört. Vad har det använts till? Vad finns det kvar därinne? Vad är det för "maskineri" man ser sticka upp genom taket? Finns det, med tanke på "röranslutnngen" något till höger om bilden som hör ihop med huset / verksamheten? etc, etc...
Just den här vinkeln och utsnittet tycker jag kanske är lite indre lyckat i och med att man får med byggnaden i bakgrund som stål uppmärksamhet utan att tillföra något - snarast tycker jag den stämning i alla fall jag skull vilja föröka få fram.
Ska jag välja något favorit så som bilderna visas här så får det bli #2