Jag har inte haft kameran uppe sen förra veckan, så denna vecka får jag nöja mig med kommentarer
Jag håller #5 som vinnare denna vecka
#1 Fint kvällsljus, härliga linjer och en snygg separation mellan lykta och bro. Jag blir nyfiken på staketet/fackverket ovanpå bron. Förmodligen går det väl inte att behålla den rena ytan mellan bro och lykta men ändå se mer av brons ovansida, men jag hade möjligen uppskattat det.
#2 Spännande bild! Kreativ idé. Jag har inte så mycket att säga om bilden egentligen, mer än att jag gillar idén och att det säkert är något du kan arbeta vidare med. Hur ser kolonilotten ut genom isens filter? Vattentunnan? Skulle kunna bli en fin liten bildserie, kanske
#3 Intressant! Tankeväckande bild, vad gör han? Hur blev det såhär? Hur mår han (inge vidare skulle jag tro) Linjerna och mannens placering är ju klockrena. De dystra färgerna likaså. Titeln förstör lite för mig... den är för kul för en bild som för mig berättar om ”vinterdepp”
#4 Härliga färger och fint ljus. Jag håller med om att ett större skärpedjup hade varit intressant att jämföra med. Det korta skärpedjupet funkar hursomhelst, tycker jag. Har du den i stående? Det hade också varit intressant att jämföra hur intrycket av motivet blir med ytterligare en lykta i bild
#5 Superfint porträtt med bra ljus och fin gråskala. Du har hittat precis rätt med skuggorna och ljuset i ansiktet.
#6 Också ett fint porträtt med fint ljus, om än på ett helt annat sätt än #5. Jag tycker att bilden tjänar på att beskäras i vänsterkanten, då kommer mannens siluett tydligare fram och plötsligt blir det en annan bild som handlar om två personer, fortfarande mest om barnet, helt klart. Men för mig blev bilden intressantare när mannen fick mer utrymme. Vill man bara berätta om barnet så ska man kanske böja på knäna som nån annan föreslog. Trevlig bild iallafall
#7 Ytterligare ett barnporträtt i fin gråskala och bra belysning. Titeln ger en extra dimension till bilden, helt klart talar bilden tydligare när man också kopplar den till VAB. Jag hade kanske beskurit den lite i sidorna för att isolera av barnet och fadern från bakgrunden. Trevlig bild hursomhelst och väredefull som tidsdokument, innan man vet ordet av är man gäst på gossens konfirmation
#8 Fina färger, bra komposition. Jag har inte mycket att kommentera på den bilden. Men jag förstår varför den är en hit på Instagram! Symemtri och vackra färger betalar sig där. Man har så kort betraktelsetid att bilderna måste ha ett tydligt budskap. När man verkligen betraktar fotografi eller annan konst så uppskattar man att ögat kan vandra runt och hitta detaljer, man uppskattar ett ”skav” -nåt som sticker ut. På Instagram har man inte det tålamodet, då vinner en vacker, lättbegriplig bild