Jag hade själv UF-företag 92-93 och sålde paraplyer.... Efter gymnasiet 94 startade jag eget fotoföretag och blev yrkesfotograf, och på den vägen är det.
Det jag tycker att ni borde tänka på är vad ni erbjuder. Ni säljer er som en allmän fototjänst och kommer att drunkna i mängden fotografer som gör allt möjligt.
1. Jag tycker att ni bara ska satsa på djurfotografering och bara det. All kommunikation utåt ska handla om det. Då kommer ni ha en tydligare profil och få mycket mer uppmärksamhet. Kalla er husdjursfotograferna och åk runt och plåta.
2. Er försäljningsmodell är lite krånglig. Jag brukar köra grundmodellen att ta bilder och sedan leverera på DVD till fast pris eller på timme. Men att blanda in utskrifter är lite gammaldags och krångligt tycker jag. Kunden kan väl själv krångla med det, men ha det som en plustjänst.
Möjligen är det bra att folk bara betalar för de bilder som de vill använda eftersom det blir som en garanti. Ni är ju trots allt rätt färska som fotografer.
3. En hemsida gör inte jobbet. Hur ska folk hitta till den. En hemsida är bara ett säljstöd som ni kan referera med när ni tagit kontakt med folk. Ring runt eller gå runt och prata med folk. Sen säger ni att de kan titta på fler bilder på hemsidan. Ta nummer och ring upp igen.
4. Ta kontakt med brukshundsklubbar mm. Då kan man nå många med lite jobb.
5. Håll priserna nere.
Satsar ni hårt påp djurfoto kan det här gå mycket bra. Husdjursägare är som tokiga i bilder på sina djur och har mer pengar än småbarnsföräldrar. Jag vet porträttfotografer som nästa helt gått över till att fota djur.
PS. Fixa alla språkfel, det är bara onödigt att skriva "Våran" och "Hus djur" när det heter "vår" och "husdjur"