Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips till kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Alecs

Medlem
Nöjdaste ägaren?

Säg gärna något kort om varför den och den kameran är bra.

Vore bussigt

Frågan är alldeles för generellt ställd, till att börja med så bör du ange vilken typ av kamera det gäller, men oxå vilken prisklass.
Om du ska kunna förvänta dig ett svar..

Köpte en 20D när den kom 2004 och har varit supernöjd med den (tagit runt 40.000 bilder).

MEN köpte en begagnad 1D (kom ut 2001) för 6000:- i maj, och nu ligger 20D mest och samlar damm.

Trots att 20D är bättre på följande punkter:
- betydligt lättare och mindre krångliga menyer
- mycket mindre brus på 800 ASA och uppåt
- dubbel upplösning (8MP mot 4MP)
- 1D klarar inte större kort än 2GB
- 20D har inbyggd blixt
- 1D saknar USB utgång för överföring av bilder
mm

så ääälskar jag mitt nyförvärv. Främst för att:
- responsen från tryck på avtryckare tills bilden tas är blixtsnabb
- betydligt mycket bättre autofokus (blir numer irriterad varje gång jag använder min 20D)
- större och ljusare sökarbild
- det kortare skärpedjupet som 1.3x sensorn ger
- känslan och kamerans robusta uppbyggnad

och 4MP räcker gott för alla mina behov, utom när jag någon gång vill göra ordentliga delförstoringar.

Däremot har jag föga användning för dom 8 bilder/sekund den kan leverara och kortaste slutartiden på 1/16000 sek (finns det någon lika snabb kamera på marknaden, någon?), men det skadar ju inte att ha dom funktionerna ändå....

Har haft min Nikon D50 i närmare ett år nu och den har presterat mycket bra, jobbade som nattklubbsfotograf under en tid och den gick verkligen att lita på.

En sak som verkligen gör att jag gillar den är den makalöst långa batteritiden,

Den är robust och tål det mesta, (fick ett glas med öl över den en gång, men efter urtorkning med papper fungerade allt utan problem, nästan så man funderar om nikon vädertätat den utan att berätta det)

min D70

Har varit med mej runt världen i snart tre år och har aldrig bråkat med mej, inte det minsta faktiskt=)

Min Pentax 645 ger härligt kort skärpedjup med makrot. Och "klonket" är underbart.

F5an för den underbara kvalitén och känslan i handen. Falerar aldrig.

OM1an för sin nätta smidighet.

Jag älskade min A710IS sedan tröttnade jag lite på den men sen när ryshacket kom till den vart jag störtkör i den igen IS och RAW för bara 2800.

Yashica T5

En mycket simpel kompakt kamera som är mycket diskret med en helt underbar knivskarp optik på.

Det fasta Zeiss T* Tessar-objektiv; 35/3,5 ger mycket bättre kvalitet än många kit zoom gluggar som idag finns på marknaden. Ladda kameran med Fuji Reala och gå ut och fotografera.

Det finns inga finesser utan allt sker med automatik utan man får koncentrera sig på ren bild komposition som är det viktiga i fotografer.

Vad jag har märkt så fungerar jag bättre som fotograf när jag använder enklare kameror för då koncentrerar jag mig på det som är viktiga och inte tänker på massa andra faktorer.

Tackar - Hoppas på mer

Tack så mycket.

Jag står inför ett kameraköp, därför jag vill se mig omkring lite. Man vill ju göra så bra köp som möjligt.
(Pengar har jag)

Fortsätt gärna tråden.

Re: Tackar - Hoppas på mer

Alecs skrev:
Tack så mycket.

Jag står inför ett kameraköp, därför jag vill se mig omkring lite. Man vill ju göra så bra köp som möjligt.
(Pengar har jag)

Fortsätt gärna tråden.

Men då vill du väl inte ha tips på en massa 35mm-kameror och mobilkameror?

Säg vad du vill ha tips på, så får du det i stället!

Vill du göra ett så bra köp som möjligt och vill ha tips på det, så måste du berätta:

1. Din budget
2. Dina kamerabehov
3. Ev. tidigare fotovana

Att bara låta oss rada upp en massa favoritkameror i hopp om att du ska hitta ett köptips tycker jag verkar en aning egoistiskt, om jag jag ska vara riktigt ärlig.

Per.

papi skrev:
Här är en Japansk site med många användarbetyg för de flesta modeller. Du kan kicka dig runt via "tillverkare". Allra nöjdast tycks Pentax K10D ägarna vara med Nikon som god tvåa.

http://babelfish.altavista.com/babe..._en&trurl=http://kakaku.com/item/00502111051/

Alltså engelska på den sidan, eller forumet man kan klicka sig till, är den automatisk översatt? Vet att japanerna och engelska inte går ihop, men det där var ju rena Yoda-snacket.

Mortella skrev:
Alltså engelska på den sidan, eller forumet man kan klicka sig till, är den automatisk översatt? Vet att japanerna och engelska inte går ihop, men det där var ju rena Yoda-snacket.
Eftersom länken går via babelfish så är det högst troligt.

Mortella skrev:

Texterna är ju i princip oläsliga men totalbetyg och delbetyg för de olika kriterier kan man se.

K10 får tex 4.7 i övergripande betyg av 5.0 möjliga från runt 250 användare.

papi skrev:
Texterna är ju i princip oläsliga men totalbetyg och delbetyg för de olika kriterier kan man se.

K10 får tex 4.7 i övergripande betyg av 5.0 möjliga från runt 250 användare.
Såna användarbetyg säger inte så jättemycket. Kolla bara på dpreview där många kameror för höga betyg. Läser man sen vad användarna har skrivit så står det väldigt ofta något i stil med "Jag har fotat med kameran en vecka och det är min första dlsr och jag älskar den". En sådan användare ger juj alltid högsta betyg och det säger inget eftersom användaren är van vid en kompakt och då är det klart att en slr är mycket bättre. Sen eftersom det är den första kameran personen äger har personen inget att jämföra med och slutligen är ett par veckor för lite tid för att verkligen kunna utala sig om men inte verkligen vet vad man gör. Sen finns det dessutom folk som ger lägsta betyg på allt bara för att de är barnsliga och vill att sin favoritkamera ska verka bättre.

Jag skulle tro att med tillräckligt många användaruppgifter så jämnar felen ut sig och bore dessutom vara likartade mellan olika fabrikat.

Tittar man på delbetyden i den japanska undersökningen så ser man mycket som stämmer väl överens med vad som är allmänt känt. Tex får Canon 350D bra betyg för "bärbarheten" men sämre för "construction" Sony alpha tappar lite i betyget "bildkvalité" vilket många motiverar det med brusbilden på högre ISO osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar