Annons

Tips till fotolektion

Produkter
(logga in för att koppla)
om du bara har 20 min på dig så är det lika bra att du bara går igenom tredjedelsregeln och att dom inte ska ha sker i mitten. Då behöver man inte kunna steg & så.
 
Jokes skrev:
om du bara har 20 min på dig så är det lika bra att du bara går igenom tredjedelsregeln och att dom inte ska ha sker i mitten. Då behöver man inte kunna steg & så.

Då e det väl bara att sätta på gridlines på kameran och säga att placera motivet i ett av linjernas skärningpunkter,
 
bullen_ skrev:
700bilder på två månader är väl inte så slappt. Han kanske inte fotar varje dag.

Vilket tar oss till nästa punkt som du ska lära dom enligt mig.
Bara för att man har digitalkamera betyder inte det att man ska tokskjuta iväg exponeringar.

Lär dom att tänka innan dom tar bilden. Kolla allt. Gör en checklista som dom kan få varsin utav.

En planerad noggrann bild är oftast bättre än den tjugonde testbilden.

Mina bästa bilder har jag tänkt ordentligt på. Enda gången man ska testa är för att se om exponeringen är rätt, eller för att få en sanbb inblick i slutresultatet.

Ta EN testbild. ANALYSERA, och gör sedan allt innan den sista bilden tas.

Han är för rädd att ta kort och så kanske 400D är så bra första kamera.
 
Robin Gyllander skrev:
den med 400D:n verkar vara för slapp att fota haft kameran i 2 månader och bara tagit 700 bilder det e illa.
Det är inte hur många bilder man har tagit som avgör hur bra fotograf man är. Det är hur bra bilder man har tagit som spelar roll.
 
PMD skrev:
Det är inte hur många bilder man har tagit som avgör hur bra fotograf man är. Det är hur bra bilder man har tagit som spelar roll.
men jag tycker att han inte släpar med den tillräckligt ofta en av grundkriterierna att ta bra bilder är faktiskt att ha kameran med sig.
 
I somras tog jag jämt med mig kameran och tog hela 100 bilder (kanske var det för jag bara tar kort med min storformatare :) )

Om du bara har 20 minuter på dig tycker jag nog att du ska förklara om exponering. Vad gör de olika programmen. När ska man använda en snabb slutare och en stor/liten bländare?

Kommer du få mer tid än dessa 20 minuter?

/ Marcus
 
Absolut viktigast för den som inte kan nåt tycker jag är sambandet mellan slutartid - bländare - ISO. Eventuellt kan man också ta upp skärpedjup.

Sen finns ju alltid sammanställningar liknande denna att utgå ifrån.
 
Det kan väl inte bli någon meningsfull "lektion" på 20 minuter (som flera konstaterat). Inte mycket att fundera över med många inlägg. Skillnaden mellan kompakt- och systemkamera i stora drag kanske, och sedan hänvisning till bibblis/bokhandel, kameraaffär.

Per Danielsson skriver. ”Du har fått äran att hålla en fotolektion, och inget annat.”
Det händer att jag själv kommer med små ironiska inlägg ibland; om språkbehandling, särskrivning osv, men blev lite tveksam till ditt kompromisslösa "... och inget annat."

I mitt synonymlexikon står bl a:
heder = ära; anseende, gott anseende, hedersbetygelse, ryktbarhet, pålitlighet, ärlighet
ära = heder; anseende, hedersbevisning, berömmelse, uppskattning, hederlighet

Möjligen är ditt förslag bästa valet, men ”fått hedern (blivit hedrad) av att …” är väl tillräckligt bra, särskilt mot bakgrund av alla andra konstigheter här på sidan.

Eller hur?
 
HåGe skrev:
Möjligen är ditt förslag bästa valet, men ”fått hedern (blivit hedrad) av att …” är väl tillräckligt bra, särskilt mot bakgrund av alla andra konstigheter här på sidan.
Njae, nu stod det ju inte så utan "fått hedern att". Det är inte riktigt samma sak.

Jag misstänker att det är en anglicism.
 
Kan ni inte starta en grammatik/svesnka tråd så man slipper att bli uthängd som dålig.
 
Som framgår menade jag att Robins ordval inte är något att hänga upp sig på; anglicism eller inte (dessutom överensstämmer ju resp. synonymer som synes). Du har alltså ingen anledning att känna dig uthängd. Att blanda samman uttryck i hastigheten är lätt hänt för vem som helst.

Per har samtidigt rätt, om det skulle gälla en fördjupad diskussion i språkvårdsfrågor. Tror nog vi är överens.

Lycka till med lektionen!
 
Hade den i söndags till mina scoutkompisar och det gick bra i börja men slutet urartade när jag kom in på sensorstorlekar på ett bananskal. Jag tog upp det där med gyllene snittet och att man inte ska ha horisonten i mitten när man fotar landskap. Och så visade jag min utrustning och jag vart mörkrädd när dom räknade ihop priset för den 23 000 kronor. Så nu hoppas jag att dom är lite klokare och nu vet dom varför små sensorer är mycket billigare än stora.
En grej till som jag ska försöka förklara för dom igen som dom inte fattar hur förklarar man dynamiskt omfång?
 
Vart tvingad att hålla i en till och nu ville de fota och jag vill inte att de flyger runt överallt och fotar allt vad ska jag säja att de ska fota?
 
Jag har också blivit tillfrågad att hålla en fotolektion för några scoutkompisar, dock en lite mer praktisk variant.

Efter lite funderande har jag kommit fram till att jag tänkte ta med dem till något trevligt område med många olika motiv. När vi har kommit dit ska de få en lista med olika motiv som de ska fota, blomma, fågel, person, landskap, hus, träd mm. Listan kan ju bli oändlig.

Jag tänkte ta dem till Ulriksdalsslottsträdgård, finns även en naturreservat där, det kanske kan ge dig några ideér?
 
Foto Totto skrev:
Jag har också blivit tillfrågad att hålla en fotolektion för några scoutkompisar, dock en lite mer praktisk variant.

Efter lite funderande har jag kommit fram till att jag tänkte ta med dem till något trevligt område med många olika motiv. När vi har kommit dit ska de få en lista med olika motiv som de ska fota, blomma, fågel, person, landskap, hus, träd mm. Listan kan ju bli oändlig.

Jag tänkte ta dem till Ulriksdalsslottsträdgård, finns även en naturreservat där, det kanske kan ge dig några ideér?
Tänkte tvinga dem att bara fota saker som började på första bokstaven i deras namn.
 
Det är en rätt kul ide, det kan säkert fungera. Om inte annat kommer de bli skickliga på att hitta på nya namn på olika saker... :)
 
ANNONS