Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips till fotolektion
- Trådstartare RG
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
vad inonm foto skall du prata om
- teknik
- komposition
- modellfoto
- ??
- teknik
- komposition
- modellfoto
- ??
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
varför inte köra lite ur fotoskolan som finns här på fs då?
Roine
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
och?
Roine
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
förklara gärna djupare kring ex steg i termerna 18% grå, det vill ni väl inte att snö skall vara o varför man har exponeringskomp
kan du inte visa att fota ett grått, ett vitt o ett svart ark med en digitalare o de får se skillnaden (de skall bli grå allihopa) samt med exp komp
färgtemp e kritiskt idag ju, ta upp det oxå
Roine
kan du inte visa att fota ett grått, ett vitt o ett svart ark med en digitalare o de får se skillnaden (de skall bli grå allihopa) samt med exp komp
färgtemp e kritiskt idag ju, ta upp det oxå
Roine
skogsbaronen
Aktiv medlem
Du kanske ska börja med hur en kamera fungerar. Att allt handlar om att ta in ljus till filmen/sensorn.
Sedan fortsätta berätta att det är tre saker som styr detta, och på vilket sätt samt vilka olika effekter (önskvärda eller inte önskvärda) dom skapar. Exempelbilder på skärpedjup och väldigt brusiga bilder (för snabb film/högt ISO) kan nog vara bra.
Då förstår dom ju, forhoppningsvis, hur allt hänger ihop, och sedan drar du lite om komposition och att va försiktig med allt för kontrastrika saker om dom vill ha täckning överallt.
(Bästa tipset jag någonsin fått är väl detta om gyllende snittet. Stor förändring när man slutade ha allt i centrum.)
Sedan när dom fotat hejvilt och sett att även dom kan ta bättre bilder efter din genomgång, kanske dom vill ha en till lektion =)
Något som jag verkligen har märkt är att gemene man, som inte fotar så mycket, tycker att alla bilder med kort skärpedjup är extremt bra och häftiga. Detta borde väl även gälla dina "gröna" så det kanske är en bra morot att sätta om du vill få dom på kroken.
Sedan fortsätta berätta att det är tre saker som styr detta, och på vilket sätt samt vilka olika effekter (önskvärda eller inte önskvärda) dom skapar. Exempelbilder på skärpedjup och väldigt brusiga bilder (för snabb film/högt ISO) kan nog vara bra.
Då förstår dom ju, forhoppningsvis, hur allt hänger ihop, och sedan drar du lite om komposition och att va försiktig med allt för kontrastrika saker om dom vill ha täckning överallt.
(Bästa tipset jag någonsin fått är väl detta om gyllende snittet. Stor förändring när man slutade ha allt i centrum.)
Sedan när dom fotat hejvilt och sett att även dom kan ta bättre bilder efter din genomgång, kanske dom vill ha en till lektion =)
Något som jag verkligen har märkt är att gemene man, som inte fotar så mycket, tycker att alla bilder med kort skärpedjup är extremt bra och häftiga. Detta borde väl även gälla dina "gröna" så det kanske är en bra morot att sätta om du vill få dom på kroken.
RG
Avslutat medlemskap
bullen_ skrev:
Du kanske ska börja med hur en kamera fungerar. Att allt handlar om att ta in ljus till filmen/sensorn.
Det där med kort skärpedjup är ju nästan omöjligt att få med en kompakt.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Det där med kort skärpedjup är ju nästan omöjligt att få med en kompakt.
Både ja och nej. Går du ner på kamerans "macro-läge" går det att få riktigt kort, alternativt om du ligger på längsta brännvidd på en sk "superzoom-kompakt" (typ motsvarande 300mm).
Nu har jag inga riktigt bra exempel kvar på min profil, men sniglen och haren har lite kortare skärpedjup och dom är fotade med kompakt.
Fotandet blir faktiskt roligare när man lär sig att få till kort skärpedjup, och det är ett bra sätt att få dom intresserade.
Vidare kanske du, av pedagogiska skäl, ska utelämna ISO och bara förklara bländare och slutartid, så att dom inte blandar ihop allt. ISO kan du lägga till sen. Det är ju i princip bara att säga att man i regel ska ha så lågt som möjligt om man inte vill ha brus.
Jag håller bestämt på att du ska lära dom grundera, för kan dom grunderna kommer dom märka att dom förstår och kan bestämma själva och då blir de roligare.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
2 av dom har systemare en med pentax istD och en med 400D men den med 400D:n verkar vara för slapp att fota haft kameran i 2 månader och bara tagit 700 bilder det e illa. Hur ska jag hjärntvätta honom?
700bilder på två månader är väl inte så slappt. Han kanske inte fotar varje dag.
Vilket tar oss till nästa punkt som du ska lära dom enligt mig.
Bara för att man har digitalkamera betyder inte det att man ska tokskjuta iväg exponeringar.
Lär dom att tänka innan dom tar bilden. Kolla allt. Gör en checklista som dom kan få varsin utav.
En planerad noggrann bild är oftast bättre än den tjugonde testbilden.
Mina bästa bilder har jag tänkt ordentligt på. Enda gången man ska testa är för att se om exponeringen är rätt, eller för att få en sanbb inblick i slutresultatet.
Ta EN testbild. ANALYSERA, och gör sedan allt innan den sista bilden tas.