Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tips till fotografering vid dåligt ljus
- Trådstartare gabbe88
- Start datum
PeterWem
Aktiv medlem
Hej
Jag skulle vilja ha lite tips om vad man ska ha för inställningar för att få bästa möjliga bilder vid fotografering i dåligt/konstigt ljus.
/Gabriella Andersson
Högsta ISO-talet, minsta bländarvärdet, gärna bildstabilisator.
Ta två djupa andetag, blås ut hälften av luften ur lungorna och krama av skottet inom 8 sekunder. Sitt gärna på huk så att du har stöd med bägge knäna. Del av överarm/armbåge och knä ska röra varandra.
lofling
Aktiv medlem
Hej
Jag skulle vilja ha lite tips om vad man ska ha för inställningar för att få bästa möjliga bilder vid fotografering i dåligt/konstigt ljus.
/Gabriella Andersson
Det beror också vad du vill fota.
Men bäst brukar vara att använda blixt
Digitalbrus
Aktiv medlem
Hej.
Beror som sagt på vad du ska plåta, och jag själv är allergisk mot onaturligt blixtljus och alltför höga ISO ;-)
T.ex nattbilder utomhus eller inomhusbilder på interiörer rekommenderar jag stativ, LÅGT! ISO, samt blända ned något steg.
Att ha maximalt ISO skapar bara brus i bilden tyvärr, att använda blixt förstör stämningen, om det är stämningsfulla bilder du är ute efter, men det är klart, är det folk i farten så är dessa två alternativ tyvärr nödvändiga.
Se gärna mina nattbilder som jag tog för inte så länge sedan, båda utomhus, nu kanske det inte alls är sådana bilder du tänker ta.
Jag har kört med stativ, uppemot 30sek exponering, samt bländat ned 1-2 steg.
MVH Julle.
Beror som sagt på vad du ska plåta, och jag själv är allergisk mot onaturligt blixtljus och alltför höga ISO ;-)
T.ex nattbilder utomhus eller inomhusbilder på interiörer rekommenderar jag stativ, LÅGT! ISO, samt blända ned något steg.
Att ha maximalt ISO skapar bara brus i bilden tyvärr, att använda blixt förstör stämningen, om det är stämningsfulla bilder du är ute efter, men det är klart, är det folk i farten så är dessa två alternativ tyvärr nödvändiga.
Se gärna mina nattbilder som jag tog för inte så länge sedan, båda utomhus, nu kanske det inte alls är sådana bilder du tänker ta.
MVH Julle.
gabbe88
Ny medlem
Hej.
MVH Julle.
Tack för tipsen. Ska se om jag kan testa detta
lofling
Aktiv medlem
Jag ska till Ryssland på studieresa nästa vecka, och vi ska bland annat gå och titta på någon cirkus och någon annan sorts show. Skulle vilja få några bra bilder
För det behövs ofta snabba slutartider (beror på, kanske 1/250-1/500 s), vilket ofta innebär höga ISO-tal och bländare f2.8-f4.
Digitalbrus
Aktiv medlem
Jag ska till Ryssland på studieresa nästa vecka, och vi ska bland annat gå och titta på någon cirkus och någon annan sorts show. Skulle vilja få några bra bilder
Ok, då är det inte lååånga exponeringstider vi pratar om.
Gå upp i ISO, största bländaren, gärna 1,8-2,8 om du har, samt kan ett enbensstativ hjälpa dig.
Blixt kanske inte är tillåtet, och är du långt ifrån händelseran hjälper den inte med blixt heller.
Prova att testa dig fram innan föreställningen börjar om du har
möjlighet till detta.
Har du inget ljusstarkt objektiv kasske du kan låna ett?
Att försöka med 4,0-5,6 är nog ganska lönlöst.
Lycka till.
MVH Julle.
PeterWem
Aktiv medlem
Och ibland när ISO-talet är för högt med för mycket färgbrus kan det vara lämpligt att konvertera bilden till svartvitt istället:
http://stilbild.nu/fotograf/wp-content/uploads/MG_0348.jpg
http://stilbild.nu/fotograf/wp-content/uploads/MG_0347.jpg
ISO 12800.
http://stilbild.nu/fotograf/wp-content/uploads/MG_0348.jpg
http://stilbild.nu/fotograf/wp-content/uploads/MG_0347.jpg
ISO 12800.