Annons

Tips till barnfotografering, tre stycken 1-1,5 år.

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinOlsson

Medlem
Hej
Jag har fått en förfrågan på att fotografera tre barn som är runt 1- 1,5 år. Jag skulle behöva ha lite tips på vad jag kan göra med dem för att få med alla tre bra på kort. Det enda jag kan komma på just nu är att sätta dem i en sandlåda med lekredskap i händerna så att de kan koncentrera sig på det. Några andra tips?

Mvh/ Elin

Ingen lätt uppgift du fått :)
Bra bilder på flera barn samtidigt kan ibland vara svårt, speciellt i ditt fall, 3 st i ålder 1 - 1,5 år..
Men men, prova ett större grönområde ute el. någon bra plats inne om vädret är dåligt..
Tålamod är ett måste & ibland är det mycket slump & tillfällen som ger tillfälle till en bra barnbild, självklart kan du ta hjälp av roliga & spännande leksaker etc..

Lycka till !

// Tobias

Jag hade lite äldre barn 1½ - 2 år och bara 2. Vi använde en för barnen ny lekplats. Båda föräldrarna fick vara med. Pappa med reflexskärm och mamma som sprallade runt bakom fotografen. Det tog knappt 1½ timme med de var nöjda när de fick sina bilder.

Använde ganska mycket 70-200 för att få lite distans.

Som redan nämnts. Tålamod, serieläge och i mitt fall varierade ljuset väldigt så det fick bli AV-läget.

Lycka till.

Be någon stå vid din sida och lev om med typ skallror, klockor, tutor och annat som fångar deras uppmärksamhet. Tyvärr så har du c:a 15 minuter på dig att genomföra fotningen innan de lessnar. Ställ in skärpan och mata på

Jag misstänker att barnen är för små för att bry
sig om ifall du pratar med dem. Annars är frågeställning ett utmärkt sätt att fånga barns intresse.

Kanske kan du gå en bit bort, zooma in med tele då de sitter och leker för sig själva.

Lycka till!

Fånga ögonblick!

Håller med några av de övriga, att det kan vara bra att använda ett "lite längre objektiv". Med barn är det bra att kunna prata med dem, men om man befinner sig lite på håll kan man fånga oförglömliga ögonblick. Låt dem leka, det "rätta ögonblicket" kommer....

En variant nu på hösten är inomhus, med fingerfärg eller liknande. Lek med gosedjur kan bli bra också.
Glöm inte att vara nere på deras nivå när du fotar.

Bra råd ovan. Tekniskt: var snabb i bländarfingret eftersom det ofta är en fin linje mellan att få tllräckligt kort skärpejup (för att få en bra "isolerande" känsla) och för kort skärpedjup (så att inte alla vitala delar" blir skarpa samtidigt). Eftersom situationen ofta ändra sig väldigt snabbt med barn så är det extra svårt att planera bilden.

Av samma anledning kan det ibland vara skönt att ha en zoom.

Hej
Jag försöker alltid först att plåta utan en massa leksaker mm tröttnar dom efter en stund kan man plocka fram leksaker efterhand, musik är också bra om man är inomhus, brukar be föräldrarna ta med favvoleksaken eller musiken så brukar det lösa sig, sen får man va lite cool i början för alla barn är olika, börjar man med grimaser med en gång så går det åt pipan med vissa o bra med andra.

Lycka til.

Mischa...

Hejsan Elin

Du ska få mitt bästa tips som fungerar för det mesta på barn i den åldern. Har dock aldrig provat det på tre barn samtidigt men det borde fungera även då.

Låt ett av barnen ta med ett eget gosedjur (Kalle kanin). Berätta att du gärna vill fotografera gosedjuret men att du behöver hjälp med att hålla det. När du har tagit några bilder på barnen ihop med gosedjuret så går du fram till dem och frågar om vi inte ska be "Kalle kanin" om inte han vill prova på att fotografera. Självklart vill barnen att "kalle kanin" ska få prova det. Väl när du är tillbaka vid kameran med "Kalle" så är det bara att göra om din röst till "Kalles". Kalle kan sen få barnen att göra i princip vad som helst för det är ju bara "kalle" som ber om det.

Tro mig, fungerar suveränt. Psykologi...

PS. Detta "trick" är som bäst på barn som som helst inte vill bli fotade eller som är blyga. De som vill bli fotade är det bäst, precis som föregående talare säger, att inte ha för mycket prylar.

Se till att all teknik och ljus är klart innan du tar dit barnen. Sen har du bara några minuter på dig. Efter det måste barnen vila en stund.

Lycka till!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar