Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips sökes för en hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst finns det massa med tips och tricks och "regler". Det bästa är kanske att köpa nån bok. Det finns massa olika böcker om webbdesign som tar upp lite olika saker man bör tänka på. Det kan vara en idé.

Det mesta handlar om att sidan ska vara användarvänlig. Enkelt för användare att använda, med bra struktur och ett enkelt gränssnitt.

Som sagts tidigare är san-serifer att föredra när det gäller typsnitt. Verdana är ett av de mest lättlästa typsnitten på skärm. Samt bör man hålla sig till standardtypsnitt som finns förinstallerat i de flesta operativsystem.

Vad det gäller färger brukar det vara bäst att hålla det ganska enkelt och rent. Undvik komplementfärger nära varandra (som t.ex. grönt och rött).

Lättast brukar vara att rita upp layouten först, på ett vanligt papper. Rita bara rutor som symboliserar de olika elementen på sidan. Fundera och "känn efter" om det verkar logiskt att ha allt positionerat som du ritat upp det.
Gå sedan vidare och gör designen i ett grafikprogram, t.ex. photoshop, illustrator eller flash.

Kolla sedan av designen med några vänner eller ev. ladda upp en bild hit och få lite feedback. När designen känns rätt är det bara att börja programmera ihop det.

Det är ofta förarbetet som är viktigast. Många gör misstaget att börja ett webbprojekt med kod. Men det är inte alls bra. Få en bild av hur det ska se ut först. Då blir det enkelt att göra ändringar. Sen blir det också enklare att programmera sidan då man har en bra bild av hur allt ska se ut och fungera.

Lite tips :)

Foto Totto skrev:
Men fungerar inte includes utan php? Har lyckats hitta att one stödjer SSI, det stödjer även PHP, ASP mm. Så där ska det inte vara några problem.

Det fungerar som sagt med ASP. Och du behöver inte "lära dig" ASP för att det ska funka. Istället för koden till din meny skriver du (i ditt html-dokument) istället:

<!--#include file="menyfil.inc"-->

Och i denna fil menyfil.inc har du all kod för din meny, med vanlig HTML-kod.

Det enda du måste tänka på är att döpa om html-filen till .asp (t.ex. index.asp) för att servern ska förstå att det är en ASP-fil som den ska tolka. Servern ersätter sedan include-satsen med din menyfil och det som användaren får till sin browser är en helt vanlig HTML-fil.

erro.se skrev:
Det fungerar som sagt med ASP. Och du behöver inte "lära dig" ASP för att det ska funka. Istället för koden till din meny skriver du (i ditt html-dokument) istället:

<!--#include file="menyfil.inc"-->

Och i denna fil menyfil.inc har du all kod för din meny, med vanlig HTML-kod.

Det enda du måste tänka på är att döpa om html-filen till .asp (t.ex. index.asp) för att servern ska förstå att det är en ASP-fil som den ska tolka. Servern ersätter sedan include-satsen med din menyfil och det som användaren får till sin browser är en helt vanlig HTML-fil.

Vill bara säga att one.com tillåter inte "include file" utan du måste använda
<!--#include virtual="menu.htm"-->

De har spärrat det av säkerhetsmässiga skäl säger dom själva. Det funkade efter att jag ändrat till "virtual".

OK, jag kom inte ihåg hur jag har skrivit själv så jag bara kopierade från någon ASP-sajt på nätet i exemplet ovan.

Skillnaden är väl att med "file" så kan man ange en exakt sökväg vilket i princip skulle kunna innebära att man inkluderar någon annans fil i sin sida. Med "virtual" så blir väl ens egen hemmakatalog den rot som filstrukturen utgår ifrån, d.v.s. man kan bara inkludera sina egna filer.

Många nya bra tips! Att skissa/rita på papper har jag redan börjat göra. Det har jag lärt mig sedan några java projekt. Att börja skriva kod direkt slutar nästan alltid med att man får sitta mycket längre med papper och penna och försöka förstå vad man försökte göra ibörjan.

Ska testa lite med includes när min dator fungerar igen. Den är för tillfället utan minne, inget bra tillstånd för en dator dvs.

Hallå!

Det ser ju fint ut det här! Gillar att den är enkel och med konsekvent design.

Det jag funderade lite på var pilarna åt höger och vänster som förekommer ibland på vissa sidor. Är det på gång någon funktion för dom, för att bläddra innehåll eller så? Just nu känns det mest som man tror man ska kunna klicka på dom, men kan inte det...

Men annars är det bra! Gillar att du byggt upp galleriet med olika kategorier och inte alltförmånga bilder. Jättebra!

Så där ska det inte se ut... Men det är konstigt, jag använder själv ubuntu 7.10 och firefox 2.0.0.1 eller något sånt. För mig har de blivit fel på bilderna om man sveper runt musen för snabbt men inte så där fel...

Tyvärr så visste jag redan om att det där krånglade, men jag har inte hittat lösningen på det. Det är någpt med javascriptet och positioneringen, men mer än så vet jag inte. Om någon kan hjälpa mig vore det guld värt!

Tack för felrapporterna!

MVH Tommy

Så nu tror jag att det ska se bättre ut i opera, vore jättesnällt om du testade igen Carl! Nu har jag använt mig av divtaggar istället för tabeller.

Nu hamnar tumnaglarna på rätt plats. Bra jobbat!

Men man får inte vara för snabb (väldig snabb) med att röra muspekaren över tumnaglarna, de hängar kvar och det blir lite rörigt i en stund (men det problemet visste du redan om jag minns rätt..).

MM, det vet jag om. Men inte hur jag ska lösa det. Det är något som inte funkar riktigt med javascripten, men som sagt har man inte alltför bråttom med pekaren så fungerar det... Men jag ska försöka lösa även det problemet.

Tack för din hjälp!!

ANNONS