Annons

Tips sökes för en hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

foto totto

Aktiv medlem
Jag har tänkt göra om min hemsida, men jag skulle vilja ha lite tips först. Jag har försökt hitta sidor på nätet där det står om hur man bör/kan designa/göra layouten på hemsidor. Tar även tacksamt emot andra tips på hur man gör en bra hemsida och på vad man ska tänka på.

http://www.tommyglandin.se är min nuvarande hemsida och jag är inte riktigt nöjd med den. Speciellt inte bildgallerierna. Skulle uppskatta kritik på hemsidan väldigt mycket, så att jag vet vad jag kan och ska förbättra.

Den nya sidan ska vara i ungefär samma stil och funktion som den nuvarande men snyggare och bättre. Så, alla ni som kan eller har bra ideer. Vad ska man tänka på? :)

Foto Totto skrev:
Vad ska man tänka på? :)

Du bör bestämma dig för vem du skapar hemsidan. Vem skall besöka den och vad skall de få ut av besöket? Du måste utforma sidan på två helt annorlunda om du vill försöka sälja bilder eller om du 'bara' vill visa upp dina senaste alster för släkt/kompisar.

När du vet vem som besöker din sida och varför de gör det, tror jag att resten är ganska enkelt att planera i grova drag:
- grovlayout (eventuellt något olika på framsidan och alla andra sidor)
- vilka funktioner _måste_ finnas?
- vilka funktioner _bör_ finnas?
- vilket innehåll skall finnas?
- hur skall innehållet struktureras?

Vad gäller färger tycker jag du bör välja färger som inte skär sig mot varandra, men ändå tillåter en bra kontrast mellen bakgrund och texten på sidan. Det är lättare att läsa texten då.

Texten bör inte vara fast i storlek (jag och många andra är närsynta, och kan vilja förstora texten). Om du väljer typsnitt på texten välj då ett seriflöst typsnitt, då det blir lättare för ögonen. Men det gäller bara en text avsedd att läsas på skärmen, om texten skall skrivas ut och läsas kan du med fördel välja ett typsnit med serifer.

När du bestämt dig för vem din besökare är vet du också lite om vilka krav du kan ställa på honom/henne: hur mycket grafik kan du ha på sidan (mycket bilder kräver mycket bandbredd), har besökaren Flash installerat eller inte, hur mycket kan du kräva att besökaren vet om din sida och datorer?

Ulf kommer med många goda råd. Du ska få några detaljerade av mig också.

- "Välkommen till Tommy Glandins fotosida" skrev man ofta i webbens barndom på en webbsida. Stryk. Det ser lite naivt ut.

- "Här kommer ni att finna ett urval av alla mina bilder, klicka på gallerier så kommer de att synas." En läsare vill inte veta som kommer, strunta i att berätta det! Finns det inte, så nämn det inte!

- "G A L L E R I E R" heter det inte. Det heter "Gallerier". Låt fonten göra jobbet åt dig! Att spärra text behövs inte längre, versaler ännu mindre.

Du skulle nog inte behöva någon text alls på frontsidan, faktiskt.

I övrigt så är nog grundtipset: stjäl med stolthet, det har alla andra gjort! Leta upp en fotograf som har en ren och enkel webb, och stjäl idéer.

Och strunta i allt rörligt, om jag får råda... Flash är ett otyg.

Bara mina två ören.

Per.

PS. ... och bort med ramar (frames) i koden! Gammalt, fult och inte användarvänligt. DS

Det var två bra svar. Jag skall i alla fall försöka dra mitt lilla strå till stacken.

Jag kastade ut jAlbum, då jag tyckte det hade begränsningar och jag ville ha möjlighet att ladda upp direkt på hemsidan via formulär.

Valet fastnade på Xoda gallery som har stor potential.
http://www.xodagallery.com/

Ett speciellt forum om Xoda Gallegy finns på NFF
http://www.naturfotoforum.se

Jag har själv inte haft tid att arbeta mer på min egen layout utan kör för närvarande default i Xoda

//Martin

http://www.soptunna.se
http://www.dremelforum.com

Tack för de jättebra svaren!!

perstromgren skrev:

Och strunta i allt rörligt, om jag får råda... Flash är ett otyg.

PS. ... och bort med ramar (frames) i koden! Gammalt, fult och inte användarvänligt. DS

Flash hade jag tänkt försökt undvika, däremot så kommer jag nog använda en del javascript. Tex så har jag kikat på lightbox2.

Angående det med frames så har jag inte riktigt insett vad man ska använda istället. Om jag vill ha en meny och en "main frame" utan att använda frames. Hur gör jag då? Om jag klickar i menyn måste jag inte ladda om menyn också inte bara "main frame" om jag inte använder frames? Jag har hyfsat koll på div taggar men jag förstår inte hur jag kan uppnå liknande funktionalitet. Misstänker att iframes inte heller är så bra?

Tack för de andra konkreta tipsen också Per!!

Martin:
Visste vore det trevligt att kunna ladda upp direkt till hemsidan, men det känns nog ändå bättre med JAlbum där jag kan göra egna skins och vet vad som händer. Har rätt bra koll på java, men kan ingen PHP så jag håller mig nog till JAlbum, däremot så funderar jag på att kombinera det med lightbox2.

Tommy

Du skall inte använda 'något' istället för frames. Du skapar en sida med meny och allt.

Ett skräckexempel på sida med frames: www.hundshopen.com
Visst, besökaren behöver inte tanka hem mer än precis det som byts ut, men om du är blind är sidan i stort sett obrukbar, då den består av 6 olika ramar!

Edit:

en sida som jag skapat, som lika gärna kunde använt frames:

http://laurasamulionyte.ten.lt

De gemensamma delarna laddas bara en gång, så det blir inte så mycket extratrafik jämfört med en sida med frames.

Senast ändrad:
perstromgren skrev:
Det gör den faktiskt, fast inte av dig! :) Det verkar vara någon servergemensam ram som innehåller statistikräknare och annat, min Litauiska är rostig...

Per.

Attan ja! Det hade jag glömt. Jag använder själv inte den adressen, utan direkt till servern: http://81.230.217.74/laura/

Anledningen till detta är att det är jag som rår om servern (den står på mitt golv) men adressen jag gav tidigare går till Litauen...

Men då blir det ju en massa kod kopiering. På varje sida måste man lägga in menykoden då?
Blir det inte så att den laddas på nytt varje gång då? Eller tar den info från cache minnet(eller vad det heter)?
Sysslar endel med java och där är kod kopiering (duplicering) inte alls bra, och anses som dåligt. Därför känns det lite motigt, men det kanske är så man "ska" göra.

använd includes (i shtml eller php tex) så inkluderar du menyn i varje sida. Då får du menyer och sidfötter mm som lätt kan ändras i ett dokument, precis som frames.

visst skickas den en till gång för varje sida, men den extra kilobyten gör nog inte så mycket.

Precis som Jonatan skriver så skapar man _en_ fil för menyn, som man sedan inkluderar i varje sida. Servern måste självklart skicka menyn till surfaren för varje sida denne besöker, men det är förvånansvärt lite information som måste överföras.

I just fallet med Lauras site var jag tvungen att skapa tre filer för menyn, en för varje språk, men principen är precis den samma.

Och man skapar inte mer än _en_ fil för sidhuvudet, och _en_ fil för sidfoten. Dessa inkluderas i alla andra filer.

Adrian82 skrev:
Du KAN ju göra det väldigt enkelt och göra som min..

http://www.adrianulander.se

Mvh.Adrian

Den var... minimal, riktigt riktigt bra. Men om det var fler bilder än vad som nu finns, skulle jag vara tveksam över upplägget. Jag kände att jag vill ha en aning om hur många bilder det finns att titta på. Men helt klart åt rätt håll!
Kanske skulle räcka med bilderna numrerades under, typ 1/10?

/Michael

Det där med includes verkar ju väldigt smart, ska kika mer på det. Men efter lite snabb läsning så ser jag att det ser ut som om att servern måste stödja SSI? Vet inte vad det är och jag vet inte om mitt webbhotell stödjer det? (Har domänen hos one.com)

Adrian82 skrev:
Du KAN ju göra det väldigt enkelt och göra som min..

http://www.adrianulander.se

Mvh.Adrian

Den var ju riktigt cool, men jag hade nog tänkt mig lite mer info på min sida. Och helst något sätt att interagera på sidan också, gästbok, kommentarsfunktion eller något sådant. Men det var kul att se din lösning på det hela.
Även jag skulle föreslå någon sorts bildnumrering.

Tommy

Om du vill göra dina sidor med ren HTML-kod måste servern stödja SSI. Men du kan använda PHP istället. Men då måste servern stödja det....

Du kan dock testa stödet för PHP på ett enkelt sätt. Skapa en fil med följande rad:

<?php phpinfo() ?>

Döp sedan filen till tex "phptest.php". Det viktiga är att den har ".php" på slutet. När du tankat upp den till servern surfar du till den. Om du då får flera skärmfullar med information så stödjer servern PHP.

Jo, som sagts tidigare så är inte frames att föredra. Men includes som nämnts är relativt ekelt att använda. Visst, du måste använda php. Men bara för att man använder php så behöver man inte göra jättekomplicerade sidor med databaskopplingar och dylikt.

Det du gör är att kolla upp vilka delar som förekommer på varje sida och sedan skapa filer för innehållet till just de delarna.

Det du gör för att skapa en meny är följande:
Skapa en ny fil som du t.ex. döper till meny.php. Denna filen är först helt tom (inga <body>- eller <html>-taggar).

Sen skriver du följande:
<?php
echo "<a href=\"html/galleri.php\">En länk till mitt galleri</a>";
?>

Du kodar alltså sidan som vanligt, bara det att all kod måste finnas i "echo". Så du skriver echo "koden mellan citattecknen";

Behöver du använda citattecken i koden skriver du: /"

Finns bra guider på nätet om det här...

När du sen vill inkludera menyn lägger du bara in följande kod där menyn ska inkluderas:

<?php include "meny.php"; ?>

Tänk bara på att spara alla filer som .php istället för .html.

Vill man enbart uppdatera vissa delar av sidan går det också utmärkt utan frames om man använder Ajax. MEn det blir lite mer komplicerat.

Vad det gäller design på sidan så är något av det bästa, det tips som Per Strömgren gav. Kolla sidor du gillar och fundera över vad det är som gör dom bra. Låna sedan lite här och lite där. Det finns miljoner hemsidor så väldigt mycket är redan gjort, så det är bara att kolla det som gjorts bra och göra om det. Varför uppfinna hjulet två gånger? :)

Hejsan.
Håller själv på med en ny hemsida och det finns såklart mängder av varianter att arbeta på.
Personligen föredrar jag tt använda tabeller för strukturen och menyn, och sen en iframe där alla länkar öppnas.
En annan sak som jag starkt reckommenderar är att använda CSS för att enkelt hålla samma design på din sida vad gäller färger, typsnitt mm.

http://www.webdesignskolan.se
Är en mkt användbar sida där du kan läsa om det mesta vad gäller webdesign.

Hälsningar Erik

Erik Edvardsson skrev:
Hejsan.
Håller själv på med en ny hemsida och det finns såklart mängder av varianter att arbeta på.
Personligen föredrar jag tt använda tabeller för strukturen och menyn, och sen en iframe där alla länkar öppnas.
En annan sak som jag starkt reckommenderar är att använda CSS för att enkelt hålla samma design på din sida vad gäller färger, typsnitt mm.

http://www.webdeignskolan.se
Är en mkt användbar sida där du kan läsa om det mesta vad gäller webdesign.

Hälsningar Erik

Hmm... Låter lite motsägelsefullt att använda tabeller för designen och sedan rekommendera css för att enkelt kunna ändra designen.

Tabeller är inte att föredra för något annat än att just göra tabeller. Använd css istället. Kan ta lite tid att sätta sig in i om man inte använt det tidigare. Men jag garanterar att du får igen det senare.

Ett annat tips på en sida med lite tips vid hemsidebygga är Annika Tigers sida som innehåller en hel del matnyttigt:
http://www.tiger.se/sida.html

Tabeller känns inte riktigt rätt för att göra design och layout, då tycker jag att CSS verkar mycket bättre.

Angående PHP så hade jag tänkt försöka undvika, inte för att jag inte gillar det utan för att jag inte orkar lära mig det. Håller redan på med ca 3st olika programmeringsspråk i skolan, och då är det inte läge att försöka lära sig ett till samtidigt. :)

Men fungerar inte includes utan php? Har lyckats hitta att one stödjer SSI, det stödjer även PHP, ASP mm. Så där ska det inte vara några problem.

Kika på andra sidors design gör jag redan, men jag tänkte mer på om det fanns några enkla klassiska riktlinjer när det gäller designen. Det här är förbjudet, det här brukar alltid bli bra. Lite typ som gyllene snittet. Genvägar är alltid kul, men genvägar är sen vägar heter det ju så...

ANNONS