Hej.
Jag tycker att det är skönt med en extern disk som man kopplar till nätverket.
Dels kan jag ha den på en annan plats, för stöld och brandrisk, samt att den inte tar så mycket plats.
Jag har den här modellen:
http://www.dustin.se/pd_5010115836.aspx
Fördelen som jag ser det med den är att den har två diskar inbyggt, och dessa har jag speglat (RAID 1).
Det innebär att om en disk går sönder så finns allt data kvar ändå på den andra disken.
Nackdelen är att jag förlorar halva lagrinskapaciteten, den åtgår för kopian.
Förutom det så har jag även samma lösning på min arbetsdator, speglade diskar, det kostar inte så mycket extra idag.
Det innebär att jag har bilderna på två ställen, vilka båda har speglade diskuppsättningar.
För att skydda sig mot brand så bör man dock ha ytteliggare en kopia på ett flyttbart media, som man kan lagra hos en vän, eller på jobbet i skrivbordslådan.
Ett program som sköter backuprutinerna är också till stor hjälp, eftersom det både snabbar upp förloppet, men också ser till att det verkligen blir gjort.
Jag jobbar mycket med olika lagringslösningar i min yrkesroll, så jag hjälper gärna till om du vill ha tips och råd, för är det någonting som man inte vill förlora så är det ju egenproducerat material, speciellt bilder.
Det är alltså inte fel med hängslen och livrem, man får väl ställa det i relation till plånboken och hur man värderar sitt jobb.
Är olyckan väl framme så är det väl investerade tusenlappar.
Anlitar man ett dataräddningsföretag så brukar prislappen börja på femsiffrigt.
Hoppas att du hittar någonting som passar.
M.V.H
/Tobias