Annons

Tips på prisvärda och snygga ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag skulle behöva köpa ett gäng större ramar (50x70) och har kollat runt lite efter någon lämplig prisvärd leverantör.
Vill gärna ha ramar av borstad/matt aluminium.
Vart köper ni era ramar?

Ja, i lite mindre storlekar. Lätta att hantera, men plastglaset blir lätt repigt om man inte är försiktig.

Re: RIBBA

-Catherine- skrev:
I
En rejäl ram med glas istället för plast.

Vill inte vara petig eller så men..

"Bra att veta
Frontskydd av tålig plast"
Och även
"produktbeskrivning
Frontskydd: Styrenplast"

Står det på Ikeas sida. :)

*dumdidumdi*

Oj...hihi.....då har de bytt ut glaset mot plast, för den ribba jag har hemma är det glas i....vad synd, glas som är så mkt bättre :(

Jag tänkte inte på att läsa beskrivningen på Ikeas sida, jag var så säker på att det var glas. Tack Mikael för att du påpekade faktum...

Men....denna har ju iaf glas. Dock är ju den lite mindre då, så om man skall ha in en 50x70-bild så får man skippa passepartouten..kanske inte det ulimata, men ett alternativ iaf :)

/Catherine - som hädanefter skall kontrollera sina eminenta tips bättre :)

Ska man montera bilderna med passepartou i ram?
För att det snyggare? Vart köper man sådana då?
Eller gör man dem själv?

Dez skrev:
Ska man montera bilderna med passepartou i ram?
För att det snyggare? Vart köper man sådana då?
Eller gör man dem själv?
Man ska, för beständighetens skull, montera bilden med passepartou så den inte ligger direkt mot glaset. Plus att det ser snyggare/proffsigare ut också.
Sen ska det, i vilket fall som helst, vara glas och inte plastfönster, också för beständighetens skull. Om nu det är en faktor i dina beräkningar.

Clasohlson har några riktigt snygga extremt billiga i aluminium, med glasfönster, av rätt bra kvalitet. Svart samt matt silver.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=390103

Matchande passepartout, både syra och ligninfri, finns för en billig peng hos Clasohlson också.

Snygga ramar faktiskt, tycker jag, och grymt billigt. Har dock ingen hänganordning så man får borra två hål nära sidokanten i masoniten på baksidan, ca 1/3 från överkant, och trä sin hängartråd därigenom och sen knyta knut.

Här är exempel på två såna inramningar, ram och passepartout (vit samt svart) från Clasohlson. De nedre två då alltså. Snygga stilrena tycker jag, och som sagt tydligen riktigt bra glas för det priset, som inte är alltför grönt tex.

http://sebastianfoto.se/ex.htm

Visserligen 40x50 varianten mina då men men...

Det där var kanonsnyggt, fina bilder också.
Det är ju så det ska se ut. Tack för tipsen.

Dez skrev:
Det där var kanonsnyggt, fina bilder också.
Det är ju så det ska se ut. Tack för tipsen.
Tack, och varsågod :)

Ja vill du göra beständiga inramningar, ha billiga ramar, och bor nära en classe-butik så är det ju ett bra alternativ.

Tänk bara på att man för bra beständighet i ramen ska ha isolerande syrafri kartong bakom bilden, och inte direkt mot bakstycket i ramen (ofta masonit).
Säljs också på clasohlson....vet inte om just den är ligninfri också så jag använder inte den, men i vilket fall mycket bättre än att inte ha nån isolering bakom.

Läs mer här tex om det är av vikt för dig.

http://www.kram.se/ramning.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar