ANNONS
Annons

Tips på papper till Epson pro9890 och Canon iPF8400S

Produkter
(logga in för att koppla)

JimmyNew

Ny medlem
Hej,

Jag har kommit över 2st storformatsskrivare lite billigt som är Epson pro9890 och Canon iPF8400S.

Jag skulle behöva ha tips på vilket papper som är bäst att skriva ut på om man ska använda det som en canvastavla (papper på rulle). Gärna tips på "vanligt" papper samt även någon mer "canvastyp/premium" papper med lite struktur i. Gärna tips på vart ni köper detta någonstans.

Jag är väldigt grön på detta, men jag börjar lära mig lite.

Hej,

Jag har kommit över 2st storformatsskrivare lite billigt som är Epson pro9890 och Canon iPF8400S.

Jag skulle behöva ha tips på vilket papper som är bäst att skriva ut på om man ska använda det som en canvastavla (papper på rulle). Gärna tips på "vanligt" papper samt även någon mer "canvastyp/premium" papper med lite struktur i. Gärna tips på vart ni köper detta någonstans.

Jag är väldigt grön på detta, men jag börjar lära mig lite.

om du med canvas menar att det skall spännas upp på kilram så har är det alltid mer eller mindre struktur. Men inte på samma sätt som ett slätt papper och ett papper med mycket gräng.
sedan är det alltid kompromisser, vill du ha största möjliga färgrymd då är det tillsatt optiskt vitmedel och förlorar i arkivbeständighet jämfört med en canvas utan optiskt vitmedel.
”Vanligt” fotopapper finns en uppsjö, finns matta papper med låg gramvikt till lägre priser.
Matta papper av lump med högre gramvikt som oftast är premiumpapper som används på utställningar. Finns helt släta till mycket gräng.
RC-papper halvblanka och blanka är billiga och tåliga som är utmärkta för vardagsbruk.
Barytapapper som ser ut som mörkrumskopior, finns från mittemellan till premium kvalitet.

Epsonskrivaren bör ge bättre kvalitet då Canonskrivaren har mycket färre färger.

hoppas att ovanstående är till lite hjälp, lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar