Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på objektiv till D40?

Produkter
(logga in för att koppla)

Neliz

Aktiv medlem
Tänkte höra om ni har några tips på något objektiv som skall passa till min nikon D40. Har än sålänge bara kitobjektivet och skulle nu vilja ha något mer mera zoom, samt bättre för macro. .

Helt enkelt ett bra allround objektiv som lämpar sig till porträtt, natur samt macro. Prisklassen skall vara till någon som ej har mycket pengar i fickan...(och så skall det gärna gå att beställa på cyberphoto)

Några ideér? Jäkla djungel detta alltså :p
 
Ett standardsvar är kit-objektiv nr 2, dvs Nikon 55-200mm, med eller utan antiskak (VR). Du får ingen makro förstås, men du får ett väldigt anständigt objektiv för pengarna.

Per.

PS: Det heter "längre brännvidd", inte "mera zoom". DS
 
perstromgren skrev:
Ett standardsvar är kit-objektiv nr 2, dvs Nikon 55-200mm, med eller utan antiskak (VR). Du får ingen makro förstås, men du får ett väldigt anständigt objektiv för pengarna.

Per.

PS: Det heter "längre brännvidd", inte "mera zoom". DS

Kollade upp det och det säljs ju helt klart till ett bra pris. :) vem vet, kanske blir detta då.

När det gäller macro då? är detta bra: Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro? Ser nämligen att det säljs ut billigt.
Ända negativa är väl då att det inte är manuell fokus. :( Kanske finns det nått annat med manuell focus som är bra?

Alla tips mottages tacksamt av denna nybörjare.
 
Du får ungefär vad du betalar för, med några undantag. För 1000:- kan du inte vänta dig så mycket. Läs gärna recensionerna här på FS:

http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=10

Du menar väl att du inte får automatisk fokus? Manuell fokus får du på alla objetktiv.

Har du råd med Nikon 55-200, tror jag du blir mer nöjd med bildkvaliteten.

Vad vill du använda makromöjligheten till, förresten? En myra som fyller hela bilden, eller en ros?

Per.
 
perstromgren skrev:
Du får ungefär vad du betalar för, med några undantag. För 1000:- kan du inte vänta dig så mycket. Läs gärna recensionerna här på FS:

http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=10

Du menar väl att du inte får automatisk fokus? Manuell fokus får du på alla objetktiv.

Har du råd med Nikon 55-200, tror jag du blir mer nöjd med bildkvaliteten.

Vad vill du använda makromöjligheten till, förresten? En myra som fyller hela bilden, eller en ros?

Per.

Givetvis menade jag automatisk focus, skrev fel.
Ja du, inte myror kanske, men komma väldigt nära blommor mm.Så ja, en ros snarare.

Blir säkertligen en NIKON OBJEKTIV AF-S DX VR 55-200MM. Hittat den billigt.
 
Men är detta något att ha?
Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro till Nikon AF

Dock tveksam till att det bara är manuell fokus.
 
Neliz skrev:
Givetvis menade jag automatisk focus, skrev fel.
Ja du, inte myror kanske, men komma väldigt nära blommor mm.Så ja, en ros snarare.

Men det har du väl redan? Din 18-55 inställd på 55mm kan nog fylla rutan med en ros på sin närgräns. Har du provat?

Du blir säkert väldigt nöjd med en 55-200VR!

Per.
 
Köp Nikons 55-200, men se till att köpa VR versionen, det är tveklöst värt skillnaden i pris.

Troligen så kan du fota blommor med den också, vill du ha ett riktigt makroobjektiv, och inte ett fuskmakro som Tamron gluggen du funderar över, spara då ihop slantar till det här istället... http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni60micro

Det är något helt annat än fuskmakro gluggen du funderar över..

/kent
 
Bokeh skrev:
Köp Nikons 55-200, men se till att köpa VR versionen, det är tveklöst värt skillnaden i pris.

Troligen så kan du fota blommor med den också, vill du ha ett riktigt makroobjektiv, och inte ett fuskmakro som Tamron gluggen du funderar över, spara då ihop slantar till det här istället... http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni60micro

Det är något helt annat än fuskmakro gluggen du funderar över..

/kent

Ska se till att köpa det 55-200 objektivet då, Eller nja, kanske till och med får det då jag passande nog fyller år den 25:e ;)

Det Macro objektivet verkar inte dumt, inte dumt alls! Skall nog ta ditt råd och spara tills jag har råd med detta istället. Tack för tipset!
 
Har själv det objektivet till min D40 och tycker det ger bra valuta för pengarna. Jag har även köpt till en sats med soligor mellanringar från cyberphoto för att kunna komma riktigt nära, funkar helt okej tycker jag som ett "budgetmacro"-alternativ, rekommenderar dock att man använder stativ för bästa möjliga skärpa.

Jag har lagt upp en bild på min profilsida med en syrénbuske tagen med denna kombination om du vill ha ett exempel.

/Micke
 
mazda666 skrev:
Har själv det objektivet till min D40 och tycker det ger bra valuta för pengarna. Jag har även köpt till en sats med soligor mellanringar från cyberphoto för att kunna komma riktigt nära, funkar helt okej tycker jag som ett "budgetmacro"-alternativ, rekommenderar dock att man använder stativ för bästa möjliga skärpa.

Jag har lagt upp en bild på min profilsida med en syrénbuske tagen med denna kombination om du vill ha ett exempel.

/Micke

Skönt att höra att så många är nöjda med det, gör ju valet så mycket lättare då :)
Skall kolla upp det med ringarna då, men jag är väääldigt sugen på att köpa ett macro...men som sagt var, det får nog vänta ett tag då :/

----------------------------------------------

Tänkte på en sak. Är så att jag nu håller på att öppna upp mitt egna företag, och det kommer nog att bli en hel del produktfoton. kommer
55-200 funka till detta?

Och ni kanske vet nån liten uppfällbar produkt foto studio som ni kan tipsa om?
 
Neliz skrev:
Tänkte på en sak. Är så att jag nu håller på att öppna upp mitt egna företag, och det kommer nog att bli en hel del produktfoton. kommer
55-200 funka till detta?

Och ni kanske vet nån liten uppfällbar produkt foto studio som ni kan tipsa om?

Det finns en hel del bra trådar med goda råd om produktfoto här på forumet, sök "produktfoto".

Per.
 
Kitobjektivet ger väl skala 1:2,8 om jag inte missminner mig? Alltså vad man får med en del av trejepartstillverkarnas fuskmacron.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.