Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på ny kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

TiLi

Medlem
Har tänkt att köpa en ny kamera. Blir dock ingen "proffsig" sak, dels är jag fortfarande nybörjare och har inte de pengarna att bara slänga ut.

Har tänkt mig en vanlig kompaktkamera, för det är väl fotografen och inte kameran som tar bilden? ;) Dock så kan jag behöva lite vägledning.

Jag har ungefär 3000:- att lägga på en ny kamera. Det viktigaste för mig ar att bilderna blir bra, sen om kameran är lite klumpig spelar mindre roll. Jag vill kunna ta klara och skarpa macrobilder, landskapsbilder och gärna kunna zooma lite grand. Uppladdningsbart batteri är ett måste då jag är trött på att spring till butiken och köpa nya AA varje vecka.

Några bra tips på vägen vore fint!

Hade själv en Panasonic TZ-5(köpt juli 2008) innan jag köpte systemkamera. 28-280mm och 9,1mp. Gav vad jag tyckte riktigt bra bilder. Funkar till båda macro och landskap m.m. Efterföljaren TZ-7 har kommit men du kan fortfarande köpa TZ-5 för 3,100sek på Pixmania. Kanske finns bättre kompakter nu till det priset men jag var mycket nöjd med TZ-5an!

Mvh/ Sebastian

Uppladdningsbart batteri är ett måste då jag är trött på att spring till butiken och köpa nya AA varje vecka.

Inte för att vara den som är den, men jag har hört att det finns uppladdningsbara AA-batterier att köpa...

(Sedan kan Li-Ion-batterier vara att föredra av andra anledningar.)

Hade själv en Panasonic TZ-5(köpt juli 2008) innan jag köpte systemkamera. 28-280mm och 9,1mp. Gav vad jag tyckte riktigt bra bilder. Funkar till båda macro och landskap m.m. Efterföljaren TZ-7 har kommit men du kan fortfarande köpa TZ-5 för 3,100sek på Pixmania. Kanske finns bättre kompakter nu till det priset men jag var mycket nöjd med TZ-5an!

Mvh/ Sebastian

Ska kolla upp den, tack för tipset!

Inte för att vara den som är den, men jag har hört att det finns uppladdningsbara AA-batterier att köpa...

(Sedan kan Li-Ion-batterier vara att föredra av andra anledningar.)

Hade uppladdningsbara AA förut, men de höll inte länge och man behövde ha säkert 6-8 st med sig om man skulle vara borta en hel dag. Sen kan det ju ha varit ett väldigt dåligt märke, jag vet inte hur Duracell är, men dyra är dom. :p

Hyfsade uppladdningsbara AA-batterier är väldigt mycket bättre än icke-uppladdningsbara från t ex Duracell. Det är skillnad som mellan natt och dag.

Hittade en Canon PowerShot A2100 IS på Cyberphoto. Drivs med AA-batterier men kolla lite på clas ohlson och de hade ett fint utbud med uppladdningsbara.

Tycker annars att kameran verkar bra, nån som är mer kunnig som hittar nåt i beskrivningen som inte verkar något att ha?

http://www.cyberphoto.se/ (gick inte att länka direkt till kameran, konstig sida.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar