Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tips på Nikon objektiv för naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick låna en nikon 17-55 objektiv av en vän och har den på min D80 nu.

Eftersom detta objektiv har ett antal år på nacken, undrar jag om någon vet om det kommer en uppföljare inom en snar framtid? Kan vara värt väntan..

kebabturken skrev:
Fick låna en nikon 17-55 objektiv av en vän och har den på min D80 nu.

Eftersom detta objektiv har ett antal år på nacken, undrar jag om någon vet om det kommer en uppföljare inom en snar framtid? Kan vara värt väntan..
Tror inte det finns någon på gång. Nikon tror jag bränt sitt krut på normalzooms-sidan med sina 24-70 och 14-24. De behöver nog främst uppgradera sina fasta gluggar upp till 180 mm. vad gäller valet av landskapsobjektiv så tror jag att 17-55 är det bästa valet. Hygglig vidvinkel (25,5 mm) och en rackarns skarp glugg redan från 2,8. Tycker nog att stora bländaröppningar kan ha sin plats även för landskap och naturmiljöer. jag föreställer mig berg i oskärpa i bakgrunden med ex en vacker blomma i förgrunden. Ett tips är att köpa till en mellanring. Det kan finnas en del smått som också är intressant att föreviga.

Ett 12-24 + ett 18-200 skulle jag mycket hellre fota landskap med än 17-55 och 18-200.

17-55 är ju kanonfint mer nerbländat till typ f/8 kommer skillnaden mot 18-200 snarare vara av akademisk karaktär.

Köp en extremvidvinkel, men tänk på att de är betydligt svårare att fotografera med.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto