Det finns en äldre, rätt plastig, version, samt en nyare med bildstabilisering. Jag skulle nog undvika det äldre, inte för att det är dåligt, men det nyare har fått mycket fina testresultat (titta på
testet på objektivtest.se). Jag vet dock inte om det finns för E-fattning.
Sigmas 70mm-makro ett av världens allra bästa makroobjektiv. Jag tror att det har slutat säljas nytt så man måste leta rätt på ett begagnat. Finns också testat på objektivtest.se
Det där Tamron 90 Macro du länkar till på objektivtest är INTE det nyaste.
De har släppt en ännu nyare version i deras G2-serie som också stödjer Tap-In console (ungefär som Sigma USB-dock). Det ännu nyare är dels mycket snyggare (viktigt för en del, inkl mig måste jag erkänna), men har fått ännu mer förbättrad coating och är därför ännu bättre, trots att linskonstruktionen är samma. Det ännu nyare har oficiellt inte beteckningen G2 som 24-70/70-200/150-600, men följer samma modell och alla kallar det för G2. Produktnamnet är identiskt med det gamla, men Tamron har ett nytt modellnummer, F017 istället för det gamla F004.
Fotosidan har testat Tamron 90 Macro G2.
"Vet inte om det finns till E-mount"
Enkelt att ta reda på, men det gör det inte (såklart).
Till Sony är man hänvisad till deras egna native som är superbra, men dyrt. Har lite svårt att först TS som hade de fina Sony 90-macrot och säljer det för att skaffa ett annat.
Det blir till att använda adapter till Sony, med det som det innebär i form av strul och minskad funktionalitet. Dessutom är en bra adapter inte så billig heller.
Jag tänkte tidigare att det var en bra väg att gå. Därför jag också skaffade Canon DSLR för att det är den objektivfattningen som är mest gångbar med adaptrar.
Jag har tänkt om. Det eviga strulet och alla irriterande småsaker, samt det begränsade utbudet av objektiv och andra tillbehör till vettiga priser. Sonys egna nyare GM-objektiv är bra, men alldeles för dyra i min smak. Helt enkelt inte prisvärda. Nu har både Sigma och Tamron levererat alldeles fantastiska objektiv som i många fall slår originaltillverkarnas och de är riktigt fina till väldigt bra priser.
(Jag har nu sålt min A6500 och ska göra mig av med resten av grejerna och förmodligen byta till Nikon D850 med i första hand de nya Tamron G2-objektiven och/eller Sigma Art. år se hur, vad och när.)
Angående Sigma 70/2,8 Macro.
Jag har haft ett sådant till Sony A-mount när det systemet en gång levde.
Tillverkas inte längre, men det finns säkert begagnade Canon-versioner som kan användas med adapter.
Det objektivet är helt grymmt. Otrolig skärpa! Hade det samtidigt som jag hade Zeiss 85/1,4 och Sony A900. Jag upplevde Sigma 70 som skarpare och Macro-funktionen var superbra. Dock så var det väldigt jobbigt om man missade AF och den måste ta om från början över hela jättelånga fokuseringen. Jobbigt också med Macro för att arbetsavståndet blev så kort. Närgränsen mäts ju från sensorplanet, men vid Macro så åker en strut ut på objektivet så det blir väldigt långt och man petar nästan med linsen på objektet och det skymmer ljuset.
Dessutom var det skruvdriven fokusering till A-mount och en väldigt ful och trist ytbeläggning i matt brunsvart och till råga på allt världens i särklass kassaste motljusskydd. Motljusskyddet är i metall och skruvas fast i filtergängan så att man inte kan ha filter samtidigt. Dessutom så smalt att det inte får plats över objektivet så att man kan inte vända det baklänges vid förvaring och det repar allting i sin närhet i en kameraväska. - Men bildkvaliteten var det inget att klaga på. Grymt!
/Mats