Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på en gammal hederlig pålitlig nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin_89

Medlem
Hejsan!

Jag har fotat med en Nikon F3, och jag vet att det är en väldigt bra kamera och den fungerar väldigt bra och så. Men nu vill jag skaffa mig en egen kamera då F3:an är min fars egentligen.

Jag behöver alltså tips på en liknande kamera.
Viktiga punkter är:

¤ Manuell fokusering
¤ Ingen Display
¤ Allt ska vara gamla hederliga reglage, d.v.s
¤ Bländaren och slutaren.

Säg gärna ett pris också som är lagom för kameran du tipsar om.

PS. Om du vet något om att objektiv från F3:an passar så säg till!!

MVH Martin

F3 är nog den optimala kameran. Den har ju dock en liten display i sökaren men det kanske är OK. F3-or kostar begagnat ca 1500-2500 kr.

FE, FE2, FM3A
Mycket trevliga klassiska kameror. Mindre och lättare än F3. Manuell inställning med följevisare eller tidsautomatik. Inget lull-lull, bara robust trevlig enkel kamera. FM3A funkar på alla tider utan batterier. De andra endast på en tid samt B.
Nikkormat EL och Nikon EL2 är äldre föregångare till FE.
Nikon FA är en hybrid mellan FE-serien och F3.

FG, FG-20
Som ovan fast lite enklare utförande. Inte rikitgt Nikonkänsla. EM har endast automatik. Undvik även F-301 som har inbyggd motor.

FM, FM2
Som FE-serien fast helt mekaniska och manuella.

F2A, F2AS
Robusta mekaniska manuella proffskameror. Föregångare till F3.

F, F2
Äldre proffskameror som använder Kaninöronen på objektiven för ljusmätning.

Alla manuella Nikonobjektiv kan användas med alla ovanstånde kameror. De allra äldsta kräver en mekanisk modiering för att passa vissa hus.

Senast ändrad:
Tack!

objernulf skrev:
F3 är nog den optimala kameran. Den har ju dock en liten display i sökaren men det kanske är OK. F3-or kostar begagnat ca 1500-2500 kr.

FE, FE2, FM3A
Mycket trevliga klassiska kameror. Mindre och lättare än F3. Manuell inställning med följevisare eller tidsautomatik. Inget lull-lull, bara robust trevlig enkel kamera. FM3A funkar på alla tider utan batterier. De andra endast på en tid samt B.
Nikkormat EL och Nikon EL2 är äldre föregångare till FE.
Nikon FA är en hybrid mellan FE-serien och F3.

FG, FG-20
Som ovan fast lite enklare utförande. Inte rikitgt Nikonkänsla. EM har endast automatik. Undvik även F-301 som har inbyggd motor.

FM, FM2
Som FE-serien fast helt mekaniska och manuella.

F2A, F2AS
Robusta mekaniska manuella proffskameror. Föregångare till F3.

F, F2
Äldre proffskameror som använder Kaninöronen på objektiven för ljusmätning.

Alla manuella Nikonobjektiv kan användas med alla ovanstånde kameror. De allra äldsta kräver en mekanisk modiering för att passa vissa hus.

Tack så mycket för tipsen!
Mvh Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar