Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra starpaket!

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Hej!
Har kikat lite grann på "Nya style blixtpaket 2005" på http://www.aifo.se/elinchrom/ Jag har ingen studio erfarenhet tidigare, så studio fotografering är helt nytt för mig. Men jag är sugen på att lära mig.

Följande frågor?

1. Är det dumdristigt att införskaffa sig massa utrustning utan direkt erfarenhet??
2. Vad behöver jag mer?
3. Hur långt räcker paketet? (Kan man tex. fota en bil mm. med denna utrustning)
4. Till sist. Skulle gärna vilja ha lite tips från någon med lite mer erfarenhet. Man kanske skulle kunna ordna en deal, för den som har tid och lust. (Gärna runt Göteborgs trakten)


Använder mig av en: Olympus E20 (Digital)

Tack på förhand!
 
Jag köpte nyligen ett paket med BX400 från Aifo och det är helt ok. dock så kunde Softboxen vara lite mindre sunkig, men den funkar. man vill oxå ha trådlös synk, men det går att lösa i efterhand.

ljusmätare är bra, men inte nödvändigt om du fotar digitalt.

fota en bil kan bli lite lurigt, du behöver en störrre ljuskälla, och tveksamt om det räcker med 2st blixthuvuden.

om du inte har PC kontakt på din kamera så behöver du någon for av adapter för att kunna synka med blixten.
 
Det var ett tag sedan jag var här. Så adressen är gammal.

Men du kan nå mig på [email protected]. Är väldigt intresserad av en kurs.

En fråga till. Jag står nästan klar att köpa ett av paketen. Klarar man få ihop detta och kommer man lyckas att ta schyssta bilder eller bör man ha några instruktioner innan? (Har alltså fotat innan men dock ej med studio blixtar)


Mvh/ Tom
 
Stonecold skrev:
Hej!
Har kikat lite grann på "Nya style blixtpaket 2005" på http://www.aifo.se/elinchrom/ Jag har ingen studio erfarenhet tidigare, så studio fotografering är helt nytt för mig. Men jag är sugen på att lära mig.

Aifo skall ju klart också leva men... Om du nu är nybörjare så tycker jag det är lite "pengarna i sjön" om det skulle vara så, att du inte får sålt en enda av dina bilder. Du har kanske fullt med pengar? Nähä, OK, Gå då till följande adress: www.kaffebrus.com och klicka på länken "katalog" och därefter "studio". Ett stycke ner på sidan hittar du ett bra blixtpaket till mindre än halva priset du får ge för Elinchrom. Du kan för resten av pengarna köpa ytterligare ett paket, så att du får fyra blixtar. Nu kommer din dröm om att fotografera hela bilar att gå i uppfyllelse. Komplettera med en IR-fjärrutlösare till din kamera från www.photax.se
 
Stonecold skrev:
Hej!
Har kikat lite grann på "Nya style blixtpaket 2005" på http://www.aifo.se/elinchrom/ Jag har ingen studio erfarenhet tidigare, så studio fotografering är helt nytt för mig. Men jag är sugen på att lära mig.

Aifo skall ju klart också leva men... Om du nu är nybörjare så tycker jag det är lite "pengarna i sjön" om det skulle vara så, att du inte får sålt en enda av dina bilder. Du har kanske fullt med pengar? Nähä, OK, Gå då till följande adress: www.kaffebrus.com och klicka på länken "katalog" och därefter "studio". Ett stycke ner på sidan hittar du ett bra blixtpaket till mindre än halva priset du får ge för Elinchrom. Du kan för resten av pengarna köpa ytterligare ett paket, så att du får fyra blixtar. Nu kommer din dröm om att fotografera hela bilar att gå i uppfyllelse. Komplettera med en IR-fjärrutlösare till din kamera från www.photax.se
 
jag sitter på ett kaffebruspaket och plåtar rätt mycket... Dom är byggda som stridsvagnar den saken är iaf klar... det enda jag sakar är autodump men för priset hittar du inget bättre paket i sverige... det är jag övertygad om.

OBS: Hjälper inte mot små barn som inte kan vinkla huvudet som fotografen ger order om :)
 

Bilagor

  • barnac.jpg
    barnac.jpg
    54.6 KB · Visningar: 468
Re: Re: Re: Tips på bra starpaket!

T_M skrev:
Tänkte bara hoppa in och fråga... att behövs det inte en mottagare till IR-fjärrutlösaren?
På blixtarna från "kaffebrus" sitter det mottagare monterade så några extra behövs inte. I det fall det saknas så finns detta tillbehör på www.photax.se eller så bygger du ihop dem själv med en triac, några motstånd och en fototransistor.
 
Re: Re: Re: Re: Tips på bra starpaket!

Maxieboy skrev:
På blixtarna från "kaffebrus" sitter det mottagare monterade så några extra behövs inte. I det fall det saknas så finns detta tillbehör på www.photax.se eller så bygger du ihop dem själv med en triac, några motstånd och en fototransistor.

Det har du så rätt så... Såg att jag inte riktigt hade koll, men nu har jag läst på!

blandade ihop IR och radiosändare.

Har nu själv förhandsbeställt en Radiosändare för 495kr!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.