Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
När jag fyllde år fick jag pengar till en kamera. Detta var några månader sen och jag har minst sagt gått vilse i kameradjungeln. Jag är ute efter en kamera med toppklassig bildkvalité, helst ganska mycket zoom, fast bildkvaliten är prio 1. Den skall även kunna ställas in manuellt, eftersom jag vill kunna utvecklas med den. Jag gick en foto-kurs i skolan i våras och det var där mitt verkliga fotointresse väktes. Att köpa en systemkamera tar däremot emot lite, eftersom det troligtvis kommer dröja flera år innan jag har råd att köpa extra objektiv. Jag har fyra kameror som jag velar mellan; Canon powershot g7, powershot S5 IS, powershot A630 och powershot A710 IS. Är det någon som har ett ytterligare förslag och råd om vilken jag skall välja? Är beredd att lägga upp till 4500-5000 kronor, bara bildkvaliten blir bra.

Canon G7 är en utgående modell, det kanske är smart att vänta in dess uppföljare.

Om bildkvalitet viktigt för dig så är det en dslr du skall köpa, inte en kompakt, inte idag i allafall, det beror på dom små sensorer som sitter i kompakter.

Jag rekomenderar att du tittar närmare på Pentax K100d+kitglugg istället, den kameran ger överlägsen bildkvalitet jämfört med en kompakt.

/kent

Senast ändrad:
tack för tipset. Har läst en del om dslr-kameror nu, pentaxen verkar verkligen bra på alla sätt och vis, förutom storleken och vikten... har fastnat lite för Nikon D40, eftersom den är bland de lättare systemkamerorna, plus sägs ge bra bild.. fast den är ju fortfarande lite större än vad jag hade tänkt mig..
Problemet är att jag vill ha allt; jag vill dels ha en kamera som är "liten och lätt" som man kan ha med överallt som "fest och fota kompisar-kamera". Dels vill jag kunna ha möjlighet att utvecklas med den, med manuella inställningsmöjligheter bra bildkvalité, och fina bilder som reslutat.
Är det någon som vet en kamera som uppfyller detta? eller är det nikon D40 som jag bör satsa på? Hur gör ni, har ni med er era systemkameror överallt, lr har ni en liten alternativkamera också?
tacksam för svar:)

Jag som många andra som kör med systemkamera har även en kompaktkamera. I mitt fall valde jag en lite större kompakt, dessutom köpte jag till ett undervattenshus så att den lilla kameran kan hänga med där man inte vill/kan ta en system. På kajeken, i riktigt skitiga miljöer osv. Dessutom så är det ju som du skriver, smidigare att ha med en kompaktkamera på ett party.

powerpuffpinglan skrev:
vad har du för en kompakt/ vilken skulle ni rekomendera?

Om du har en dSLR som ordinarie kamera (d40 är ju ett kap just nu, köpte den själv för en månad sen) tror jag att du kommer att vilja ha en liten kamera som alltid går att bära med sig i fickan. Jag skulle välja en Canon IXUS för bildstabiliseringen eller en Fujifilm f31fd för det låga bruset. Har en A710IS just nu, men skulle gärna vilja att den var hälften så tunn. Men jag tycker du ska börja med en D40, eftersom det är så bra pris. Elgiganten säljer den för 4790 just nu, och med Nikons rabatt om man köper den innan den 1 september så blir det under 4000 tusen. Det är visserligen inte så mycket zoom på, men 55-200 mm objektivet kostar under 3000 har jag för mig, mindre om man köper begagnat. Sen jag skaffade min D40 har jag tagit många bilder som inte skulle ha varit möjliga med en kompaktkamera (långsammare, mer brus och sämre blixt).

Lycka till!

ANNONS