Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på bra dataskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Ottosson

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kan tipsa mig om en bra dataskärma för bildbehandling?
Eller om någon har en att sälja?

Prisklass max 1500:- på begagnadmarknaden

Att skärma av inkommande data tror jag en brandvägg eller liknande är bra till.

Ifall du vill ha tips om en datorskärm där emot, så kan du göra fynd på stora relativt bra CRT-skärmar eftersom alla ska nya platta TFT-skärmar nu för tiden.

Nya små TFT kostar inte så mycket heller.

Har du möjlighet så kolla på både crt och tft, för jag trodde min crt var skarp, ända tills jag glodde på alla mina bilder på en tft. Skillnad som natt och dag. Nu känns det som jag tittar på en gammal tvapparat från slutet av 60 talet =)

TFT skärm

Jag undrar lite över en prisvärd 19" skärm för c.a 3500 kr , Någon som har några förslag?Ska behandla lite foton bl.a .Alltså så bra prestanda som möjligt för pengarna..

Ett tips är att leta tft-skärmar som nödvändigtvis inte har låg responstid eftersom det inte behövs när man redigerar bilder utan mest är till för spel och film. istället gå efter skärmens möjlighet att ställa in färger/gamma osv.

Jag tycker fortfarande att TFT = Terrific For Text. För mig funkar bara CRT när det gäller bildbehandling. Köp en begagnad Philips 19" så blir du inte besviken.

LaCie Electron Blue 19"

Jag köpte en LaCie Blue electron 19" CRT-skärm i somras som gjorde mig mycket positivt överraskad. Fantastiskt fin bildkvalitet! Den har keps man kan ha på vid starkt dagsljus. Företaget hade jättefin service också. Beställde ena dagen och dagen därpå hade jag den vid dörren. Jag är helnöjd med denna skärmen. Se gärna min recension här:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8782

Senast ändrad:
Eveningstar skrev:

Har du möjlighet så kolla på både crt och tft, för jag trodde min crt var skarp, ända tills jag glodde på alla mina bilder på en tft. Skillnad som natt och dag. Nu känns det som jag tittar på en gammal tvapparat från slutet av 60 talet =)

Jag lever i den märkliga tron att skärmen skall återge verkligheten, dvs visa hur bilden blir när den kopieras, kommer i tryck etc....eller är det verkligen så att skärmen skall vara så skarp och kontrastrik som möjligt!......om den kopierade bilden kommer att se ut som om den visades på en gammal tv från slutet av 60-talet...så kanske det är det man borde se, eller??

TC
(som kör LaCie ElectronicBlue 22)

Helt riktigt. Oavsett vilken skärm man har så måste den vara kalibrerad med skrivaren eller den bildtjänst som man använder sig av för att få ut bilderna på papper. Jag har använt Crimson och kalibrerat min skärm efter deras färgprofil.

De bilder jag fått i retur är jag helt nöjd med.
Om jag däremot pysslat med och skickat upp en bild från jobbets laptop med TFT skärm så har jag aldrig fått tillbaka en bra bild, vad gäller färgerna.

Om man "bara" jobbar med S/V så är det inte lika känsligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar