Annons

Tips på bra böcker om digitalfotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)

jazoo

Ny medlem
Jag undrar om ni kan tipsa mig på bra nybörjarböcker om digitalfotografi. Gärna sådana som tar upp både fotografibiten och efterbearbetningsbiten (Photoshop).

Kommer inom kort att fota med en Nikon D80, men känner att jag behöver lära mig mer för att verkligen kunna nyttja kameran på bästa sätt.

Bra böcker? Böcker som jag absolut skall akta mig för? Böcker med cd-skiva med extramaterial?

Alla tips mottages tacksamt!

(Hoppas att detta hamnade i rätt forum...)
 
Photoshop CS/CS2 för digitalfotografer av Scott Kelby

Helt makalöst bra bok om Photoshop CS eller CS2
Tror att den finns för Elements också?

Helt klart värt pengarna! Dessutom verkar den gå MYCKET billigare än förut nu när CS3 skall komma nästa år.

KÖP!!!


alternativ 2. Köp en jävla massa fotomagasin, där får man bra nybörjartips, dock några få per tidning, så det tar ett tag att spara ihop till en arsenal. Rekommenderar ovanstående bok dock.
 
Hejsan...
En bra bok som ja har och som riktar sig åt nybörjare inom digitalfotografin (tycker jag) är

Thomas Nykrog:s bok DIGITALFOTO (andra reviderade utgåvan 2005.)

5 olika "kapitel" finns i:

- Bakgrund - Lite om Dpi,vitbalans,färgdjup m.m
- Utrustning - Skötsel,linser m.m
- Paktiken - Exponering,komposition m.m
- Bildbehandling - Filformat, färger m.m
- Förvaring med mera - Medier,Förvaring m.m

Boken är på 238 sidor....

Vet dock ej vad den kostade då jag fått den (kan inte tro den är superdyr).... de flesta större bokhandlare bör ha den ... gå och kolla så ser du om den verkar intressant..

hej hopp!....
 
Taka skrev:
Photoshop CS/CS2 för digitalfotografer av Scott Kelby

Helt makalöst bra bok om Photoshop CS eller CS2
Tror att den finns för Elements också?

Boken finns även för Elements. Dock vill jag inte riktigt hålla med dig om att den är makalöst bra. Vill man gå på djupet och faktiskt veta varför bilden blir på ett visst sätt när du drar i det ena reglaget hade jag valt en annan bok.

Boken går till stor del ut på att "om du vill att din bild ska se ut så här, gör då så här". Varför man däremot skall göra så ges det inga svar på. Kort sagt växte jag själv ur boken väldigt snabbt. Men visst kan det vara en bra start/nybörjarbok, men om du verkligen är intressd av bildbehandling och tycker det är kul hade jag valt något annat.

Om du bildbehandlar dina bilder i CS/CS2 och inte i Elements finns det, enligt mig, en superbra bok som verkligen går igenom det mesta om det mesta i Photoshop. "Adobe Photoshop CS2 for Photographers", skriven av Martin Evening.(Finns även en variant för CS.)

Ett tips kan även vara att införskaffa sig en bra bok om Raw-fotografering/-framkallning. Själv använder jag mig utav "Camera Raw with Adobe Photoshop CS2", skriven av Bruce Fraser. Heltäckande och bra om man använder Photoshops egna Raw-editer Camera Raw.

Lycka till!
//Andreas
 
Som nybörjare är Scott Kelbys böcker helt suveränt bra, om du senare vill gå djupare in i PS är Andreas tips bra, dom flesta klarar sig därimot långt med Kelbys böcker, bla, jag själv.

/kent.
 
billig o bra

Hitta den när jag skulle beställa en annan bok så den jag köpte den med utan att riktigt veta vad den tog upp men hur somhelst så heter boken Proffsfotografering med digitalkamera
skriven av Pekka Potka
 
Tusen tack för alla tips!

Det lackar mot jul, så nu har jag några punkter att sätta upp på önskelistan helt enkelt!

Kameran fick vi igår... Vilka bilder! Vår kompaktkamera vi köpte för ett år sedan verkar ju rutten i jämförelse (men bra att ha med sig i fickan förstås). Nu ska jag bara lära mig att använda kameran på bästa sätt också...
 
Kul! Nikon är Nikon, men det vågar man ju inte tycka här utan att bli anfallen. Skämt åsido så har utvecklingen gått framåt snabbt bland de digitala. Så ingen är väl direkt dålig utan det är tycke och smak som gäller.

Det är kul att få nya böcker att förkovra sig i när man är intresserad. Julafton varje dag.


Här har du en guldgruva på nätet:


http://www.kenrockwell.com/nikon/d80.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.