Alltså förlåt om jag verkar dum och oinsatt, men en fördel med dagens kameror är väl att du kan se resultatet direkt efter fotoögonblicket? Fotar du i M och märker att en bild är för mörk så får då helt enkelt ändra på ett av de valbara värden som är tillgängliga. Fotar du dessutom spegellöst kan du få ett histogram i sökaren vilket underlättar.
Går man således ut på en fotorunda, ställer in M och ändrar ett värde i taget bör man till slut kunna få reda på hur dessa värden reagerar med varandra. En snabb googling i din telefon gör det ännu lättare, eller ni kanske fortfarande använder fasta telefoner pga att mobiler kan få slut på batteri?
Poängen jag vill komma till är att det är som att vissa vill göra det svårare än det är att lära sig att fotografera. Vi lite yngre är väl medvetna om att det var svårare förr, det ironiska är att de som hävdar att allt var mer äkta förut, pga svårare teknik är de som alltid står i frontlinjen och hävdar att en bättre kamera inte gör en bättre fotograf.
En perfekt kamera enligt mig är när vem som helst kan ta upp den i handen och ta en perfekt bild av dennes intryck utan att veta något om teknologin bakom. Och kamerorna idag är en bra påväg ditåt, kolla bara på mobilkamerorna.
Så att rekommendera ljusmätare till någon som vill lära sig använda M-läget är för mig helt världsfrånvänt.
Och innan någon invänder, självklart vet jag att komposition, ljus och berättande är det viktigaste en bild kan ha. Det är det jag vill få fram, om alla kunde intressera för dessa tre delar och tänka mindre på tekniken så hade det gynnat de verkligt duktiga fotograferna. Utan att försöka vara alltför provocerande tror jag att många äldre fotografer som kanske levt mer på tekniken än bildberättandet känner sig lite hotade av teknologin.
Förlåt om jag svävade iväg och förlåt för konstiga stavfel och särskrivningar, allt skrevs trots allt från en smart telefon.