Lightwave skrev:
Det är så att jag skulle vilja fota lite inomhus med vit duk bakom. Alltså väldigt jättebasic, så jag undrar vilka sorts lampor man borde använda? Vanliga glödlampor? Borde jag skärma av dom för att softa ljuset eller borde dom vara helt riktade emot?
Jag ska fota ansikten med en mekanisk systemkamera. Finns blixt till men vet inte hur bra den är.
Det är inte helt enkelt att plåta mot vit bakgrund. Det tog mig ett par rullar innan jag fick kläm på det. Det finns några punkter att tänka på:
Det första, den vita bakgrunden (eller vad du uppfattar som vitt) kommer att lura exponeringsmätaren i kameran. Se till att spotmäta i ansiktet om du kan, annars får du gå närmare tills ansiktet fyller större delen av sökaren. Alt mäta med bakgrundsbelysningen avslagen.
Nummer två, att få bakrunden vit. När du väl har fåttt till belysningen i ansiktet måste bakgrunden belysas ordentligt. Det bästa är om du kan ha två lampor bara på bakgrunden. Du kan då sätta ett ljus så att du inte får skuggor av modellen på bakgrunden och få till en någotsånär jämnvit bakgrund. Det bästa här är att ha en separat ljusmätare för infallande ljus, men det borde gå att mäta reflekterat med kameran mot ett gråkort. Se här till att det inte skiljer för mycket mellan olika punkter på bakgrunden.
Nummer tre, att få bakgrunden vit på filmen. Om du använder glödljus så måste du använda specialfilm för lampljus eftersom det är mycket gulare (varmare) än dagsljus som vanlig film är gjord för. Denna filmtyp brukar heta något med Tungsten i namnet. Du kan också sätta på ett 80B-filter (tror jag, kolla upp det isåfall) som balanserar färgerna. Nackdelen är att det käkar upp 2 eller 3 steg av ljuset. Då räcker det definitivt inte med din skrivbordslampa som belysning.
Vad gäller softning, ja, det vore nog bra. Dra lite smörpapper eller ett tunt lakan en bit framför lampan och låt ljuset gå igenom det. Det finns en hel del trådar här i forumet om att använda bygglampor från Biltema eller dylikt om du vill ha tips. Tänk på att dessa är på 500W och blir så varma att du kan steka ägg på dem. Jag har aldrig provat att plåta med sådant ljus, men det räcker inte med två 60W glödlampor från ICA heller.