Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om kamera köp, minneskorts köp och objektiv köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Naqilja

Aktiv medlem
Hejsan!

Nu har jag äntligen kommit upp i pengar så att agj ska kunna köpa en digital systemkamera! Men, jag vet inte riktigt vilken. Och jag vet inte riktigt heller vilket minneskort jag ska köpa, inte heller vilket/vilka objektiv jag ska köpa.

Jag har läst massor forumtrådar men jag har inte riktigt fått svar på de frågor jag har.

De jag har funderat är på:

300D (819 $) eller 10D (1.395 $ eller vad det nu va?)

Vilket är bäst för mig tror ni? Jag kan inte så mycket, men håller på och lär mig, alltså kommer jag bli irriterad på bristande inställningsmöjligheter på 300D och satsa på 10D eller kommer 300D räcka? Känns ju jobbigt ifall jag köper 300D och sen inte får alla inställningsmöjligheter.

Vilket minneskort?

Jag har funderat på SanDisk 512mb Ultra II (119.95 $) eller 1Gb. Behövs snabbheten, alltså klarar 300D/10D de hastigheterna som kortet klarar eller är det overkill? Eller ska man satsa på vanligt, snabbt eller microdrive?

Vilket/Vilka objektiv ska jag köpa?

Något som är bra och prisvärda. Det jag främst tänkt på är EF 28-135mm f3.5-5.6 IS USM. Eller ska jag satsa på något annat? Nämnas kan också att min syster har en 75-300 mk III Jag kommer kunna låna, kanske. IS och USM verkar ju bra. och det är ju ganska billigt. Finns det nån som har nåt o säga om det objektivet, eller rekomenderar något annat?

Allt detta ska bli en kombination ska kosta ungefär 15 000 kr, jag ska köpa allt i Usa, kommer nämligen få möjlighet att resa dit. Och om jag köper något mindre, finns det något annat jag borde satsa på? typ stativ, kameraväska, batterigrepp, extrabatteri eller något annat?

Tack så mycket, där har jag något att läsa på!

Men, finns det ingen annan som har något att säga om det eller? (eller är alla och kollar på fotbollen just nu :-/) Skulle jättegärna vilja ha råd nämligen!

Ingen?... :-(

Det jag tror du ska göra om du känner du vill bli seriös inom fotografering är att investera för framtiden. Ett digitalkamerahus blir extremt snabbt väldigt omodernt men riktiga högkvalitiativa objektiv är nånting du kan använda mycket lång tid framöver.

Jag är i precis samma dilemma med rykten om uppföljare till både 300d och 10d - om jag ska satsa på riktiga 'L'-objektiv och en kamera med lika bra bildkvalité men med mindre finesser tills det att jag köper en riktigt riktig.

På tal om minneskort så är det i min mening lite overkill om du inte har planer på att använda kameran för att fota extremtsnabba sekvenser gång på gång på gång. Vid normalt fotande så hinner ju kameran skriva ut bilderna till minneskortet innan bufferten fylls...

En sak till. En reflektion om det IS objektivet. Om vi tar IS så kanske det ger 2-3 stops bättre handhållenhet, men om man jämför med ett ljusstarkare objektiv, typ med f2.8, så är det 2 stops långsammare och då är inte skillnaden så stor helt plötsligt. Sen så kan det ju alltid vara kul att kunna blända upp de extra stegen och få kortare skärpedjup när det är behövligt. Kolla på Tamrons 28-75. Har inte provat det men alla andra säger att det är väldigt bra för de pengarna den gluggen kostar.

*pust*

/Kristoffer som vägrar glo på fotboll

Helt klart skall du köpa 10D om du väljer mellan dom två. Inte bara för att du kommer att störa dig på att du har mindre möjligheter med 300D, utan mest för att du kommer att störa dig på att den känns (300D alltså) som en plastig leksak.

Köp ett så snabbt minneskort du har råd med, man blir irriterad på att vänta på dom ibland.
Det lönar sig alltid att köpa en modell bättre…

Tack för svaren!

Det verkar som om folk har delad mening, ena säger sämre och långsamma kort, andra bättre och snabba kort.. Ja, vad är det rätta.. jag tror nog att det är upp till mig själv att välja(ganska självklart, va?).. Men, är en kamera för 10 000 verkligen(/känns som) en "plastig leksaks kamera"? Jag har ju själv håll ti båda och det klart, 10D känns ju satbilare.. men 300D ju helt ok.. men jag funderar fortfarnade över inställningarna.. vad är det 300D verkligen inte har som 10D som ajg kommer att sakna?

AAAAAH.. så svårt o bestämma.. ja ja...

Har själv en 300D är nöjd med den. Känner inte att jag vill byta upp mig alls. Köp snabbare minneskort nu direkt annars kommer du ångra dig.

Nu har jag beställt allt!

Så där ja!

Nu har jag trots funderingar och allt beställt det jag ska ha från B&H Photo! Tillslut blev det en Canon EOS 10D med 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM och SanDisk 512MB minneskort. För att skydda allt och eftersom jag är mycket i marin miljö så köpte jag en fotoryggsäck också, en LowePro DryZone 100 (gul)!

Men, det jobbiga är att jag kommer kunna leka med allt först den 14 Agusti! :'( Hur ska jag klara mig? Hämtar det från usa nämligen och sen ska jag på läger, så den 14 kommer jag hem.. Det bästa måste ju ändå bli priset.. 14 950 kr för allt!

Tack för mig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar