Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om diascanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Ny är Konica Minolta DiMAGE Scan Dual IV billigast för ca 3600 pengar ... kanske går att hitta en begagnad eller äldre modell för lite mindre.

Men se till att den har dammretuschering om du inte vill sitta lååånga stunder i Photoshop och retuchera prickar efteråt.
 
I den prisklassen är det Minolta Scan Dual IV som gäller. Den kostar någon femhundring mer, men går sannolikt att hitta inom din budget om du letar lite.

Nästa steg upp är en begagnad skanner med infraröd dammborttagning, Ice. Det sparar en hel del retuscheringstid vid skanningen. Nikon LS-50 eller Minolta 5400 kan vara bra alternativ där om du hittar någon. Det finns en Minolta 5400 bland radannonserna för 3250 kr nu. Det kanske kan vara något?
 
Jag har en scan dual IV. Den ger en alldeles utmärkt bildkvalitet, men det stora felet med den är att den saknar ICE. Det är alldeles förskräckligt vad mycket damm som syns på bilderna när man scannar vid hög upplösning, för att inte tala om repor. Det är helt omöjligt att få bort allt damm med tryckluft och antistatborste även om man tycker att man är nogrann.
Så mitt råd är att spara pengar till en med ICE om du nu inte hittar en bättre beg.

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Minolta Dimage/page-1.htm

En fråga bara.
Stämmer det att scannern interpolerar upplösningen om man skriver in ett mellan läge?
 
StefanA skrev:

Stämmer det att scannern interpolerar upplösningen om man skriver in ett mellan läge?

Skannern ändrar upplösning genom att minska antalet aktiva sensorer. Om du har en maximal upplösning på 4000 ppi och stänger av varannan sensor, då får du en upplösning på 2000 ppi. Därför är det svårt att skanna i 3400 ppi. Vad skannern gör istället är att interpolera ner bilden från 4000 ppi ner till 3400 ppi.

Det finns några undantag, men flertalet skannrar fungerar så här.

Stefan
 
Jag hakar på tråden eftersom jag sitter i ungefär samma sits.

Är det någon som har en bild skannad med Scan Dual IV med "standardinställningar" som kan ladda upp och visa hur det ser ut egentligen? Gärna en äldre bild (70-80-tal) då jag ska hjälpa mina föräldrar att skanna deras gamla diabilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.