Annons

Tips om analog kamera.

Produkter
(logga in för att koppla)

jdemner

Medlem
Hej!

Jag har använt en Minolta 5000 AF som första analoga kameran och vill nu uppgradera mig.
Kameran har ett autoläge som gör att man inte behöver sköta så mycket själv, vilket är bra för en nybörjare men jag vill prova något annat. Jag skulle vilja ge en analog kamera där allt sköts manuellt men som gärna får ha en ljusmätare av något slag. Jag vill kunna se fokus m.m i sökaren, vilket ju inte alla kameror erbjuder.

Är tacksam för tips på kameror som kan passa! Mvh, Jonathan

Hej!

Jag har använt en Minolta 5000 AF som första analoga kameran och vill nu uppgradera mig.
Kameran har ett autoläge som gör att man inte behöver sköta så mycket själv, vilket är bra för en nybörjare men jag vill prova något annat. Jag skulle vilja ge en analog kamera där allt sköts manuellt men som gärna får ha en ljusmätare av något slag. Jag vill kunna se fokus m.m i sökaren, vilket ju inte alla kameror erbjuder.

Vad sägs om klassisk rangefinder/mätsökarkamera ifrån Leica eller Zeiss?

Finns hur många som helst, bara att kolla köp-sälj och ta något som du tycker ser intressant ut. När du väl skaffar en lär det säkert bli flera ändå. ;)

Konica t3 t4 eller tc är bra val skänks nästan bort på Tradera och loppisar :)

Nackdelen med konica är att de behöver kvicksilverbatterier som inte längre finns för att exponeringsmätningen ska fungera. Går dock förmodligen att använda adaptrar för moderna existerande battertyper

Nackdelen med konica är att de behöver kvicksilverbatterier som inte längre finns för att exponeringsmätningen ska fungera. Går dock förmodligen att använda adaptrar för moderna existerande battertyper
Jag körde med vanliga lite för hög spänning men den exponerar ok ändå negativ film tål ju lite :)

Hej!

Om du har flera objektiv till din Minolta så kan det vara en bra idé att fortsätta med det systemet. Den "manuellaste" kameran i Minoltas AF-system är nog Minolta 9000. Den har frammatningsarm för filmframmatning (men kan förses med motor om man vill). Autofokusen är så gammalmodig att man nästan hellre fokuserar manuellt. :)
En klart trevlig kamera, enligt min mening.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar