Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och hjälp ang blixt (Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

MKL

Medlem
Ska fota motorsport nästa fredag kväll.
Kommer låna en SB00-blixt till min D50.

Jag kommer att stå ca 2 meter från banan och fota ca 10m från ekipagen.

Jag är inte ute efter några "fina" kort utan mer en dokumentering av de ekipage
som kör givetvis gör det ju inget om bilderna blir så bra som möjligt.
Bilder som jag tagit tidigare finns här: http://www.ltpc.se/bilder/

Nu är jag tacksam för tips på hur jag använder blixten ihop med
kameran för bästa resultat. Blir det som vanligt så kommer jag antagligen
inte hinna prova blixten innan jag ska använda den och vill därför
gärna ha lite tips så jag är lite förberedd på hur jag ska göra.
 
japan

du sätter blixten i den där metal-fjongen på ovansidan o skjuter. sikta på ekipagen!
 
Hej Mikael!

Bry dig inte om Ninja, han är bara löjlig!

Som jag förstår dig kommer du stå cirka 12 meter ifrån objektet?

Nu vet inte jag hur kraftig den är men tror inte att den kommer nå 12 meter (beror på hur mörkt det är) och ha den fryseffekt som du önskar. Det jag skulle sattsa på att ställa din blixt trådlöst någon stanns för att ställa den närmare bilarna.

Mvh
Johan Ståhlberg
 
Det är bra ledtal på SB-800an och om du ställer upp ISO lite på kamerna så kommer den att nå långt. Blixten talar om hur långt den når med vald bländare och ISO-tal. Det står bak på displayen. Den har även har autozoom, dvs ju längre brännvidd du använde ju smalare ljuskägla ger blixten.

Det kan även fungera bra att ställa blixten närmare motivet men ofta blir bilderna konstiga då endast en del av bilden belyses av blixten. Dessutom blir området framför och vid sidan av blixten väldigt ljust. Det ser konstigt ut eftersom blixten kommer att synas på bild.

Se till att ha ordentligt laddade batterier och att det femte batteriet är monterat. Det reducerar uppladdningstiden avsevärt.

Lycka till
/Anders
 
JohanStahlberg skrev:
Hej Mikael!

Bry dig inte om Ninja, han är bara löjlig!

Som jag förstår dig kommer du stå cirka 12 meter ifrån objektet?

Nu vet inte jag hur kraftig den är men tror inte att den kommer nå 12 meter (beror på hur mörkt det är) och ha den fryseffekt som du önskar. Det jag skulle sattsa på att ställa din blixt trådlöst någon stanns för att ställa den närmare bilarna.

Mvh
Johan Ståhlberg

Nja, jag står i stort sett på banan. Men brukar ta bilderna när ekipagen (traktor o belastningsvagn) är ca 10 m bort men det varierar, ofta ta jag en serie bilder tills ekipaget kört förbi. Men eftersom det är en kvällstävling brukar jag inte kunna ta bilder tills tävlingen är över pga av dåligt ljus.

Vill gärna stå en bit ner på banan (traktorerna ska dra vagnen så långt som möjligt max 100m)
där ekipagen har lite fart och ofta kör på bakhjulen. Men om jag vet hur långt blixten når kan jag ju ställe mig så att det blir lagom.
 
EN D50 borde klara ISO 400 utan alltför mycket brus. Om du kör bländare 5,6 / 8 så skall du lätt kunna klara 12 meters avstånd. Manualen anger upp till 15 meters avstånd. Jag kollade också med en SB800 på min kamera och ISO 400 anger 1,3-15 meter med bländare 5,6.

Jag har fotograferat rätt mycket konståkning inomhus i dålig belysning med ISO 640 eller 800 och det funkar rätt bra trots att avståndet är mer än 12-15 meter. Lite nivåhantering får man räkna med kanske i Photoshop. Vi denna tiden på året så är det väl ljust ute rätt länge så viss nytta av omgivande ljus bör du väl ha?

Frågan är nog mer om du klarar av att frysa rörelsen på blixtsynk 1/250 eller om du måste använda 1/500. Risk för rörelseoskärpa men prova med att ställa in Rear synk så blir iallafall främre delen av bilen skarpast om de är i rörelse.

Om strålkastarna på bilarna är på så kan du riskera att exponeringen blir fel. Ta en mätning utan bil och låsa exponeringen på både kamera och blixt kan vara en bra idé.

Om bilderna blir underexponerade, är en bra idé att, som Johan säger, ställa blixten närmare och styra den trådlöst. Du borde kunna ställa in SB800an i Remote läge med hjälp av blixten på D50an och då får du ju dessutom hjälp med ljuset av kamerans inbyggda blixt.
 
Jag har ännu inte använt min SB-800 speciellt mycket och inte alls i den miljö du ska använda den. Men enligt tabell i manualen ...

... med något av auto lägena, ISO 100 och 105mm ska det gå att nå ca 20 meter, samma värden men med 24mm ger då ca 10 meter.

... manuellt med fullt blås och 105mm ger ca 56 meter och vid 24mm ca 30 meter.

Men vilket resultat man verligen får på dessa avstånd är ju ennan sak och jag har som sagt inte provat själv.

I Autoläge levererar den bra resultat även om man har noll koll. Kan du få en eller två dagar för att lära dig blixten kan du få ut riktigt mycket ur den. Den har ledtal 38 vid 100 ISO.
 
Cronholm skrev:
EN D50 borde klara ISO 400 utan alltför mycket brus. Om du kör bländare 5,6 / 8 så skall du lätt kunna klara 12 meters avstånd. Manualen anger upp till 15 meters avstånd. Jag kollade också med en SB800 på min kamera och ISO 400 anger 1,3-15 meter med bländare 5,6.

Jag har fotograferat rätt mycket konståkning inomhus i dålig belysning med ISO 640 eller 800 och det funkar rätt bra trots att avståndet är mer än 12-15 meter. Lite nivåhantering får man räkna med kanske i Photoshop. Vi denna tiden på året så är det väl ljust ute rätt länge så viss nytta av omgivande ljus bör du väl ha?

Frågan är nog mer om du klarar av att frysa rörelsen på blixtsynk 1/250 eller om du måste använda 1/500. Risk för rörelseoskärpa men prova med att ställa in Rear synk så blir iallafall främre delen av bilen skarpast om de är i rörelse.

Om strålkastarna på bilarna är på så kan du riskera att exponeringen blir fel. Ta en mätning utan bil och låsa exponeringen på både kamera och blixt kan vara en bra idé.

Om bilderna blir underexponerade, är en bra idé att, som Johan säger, ställa blixten närmare och styra den trådlöst. Du borde kunna ställa in SB800an i Remote läge med hjälp av blixten på D50an och då får du ju dessutom hjälp med ljuset av kamerans inbyggda blixt.

Hur låser man exponeringen? gör man som jag brukar göra: låta kameran fokusera där jag tänker ta bilden och sedan hålla knappen halvvägs nere tills jag tar bilden?
 
Melker Humala skrev:
D50 kan väl inte vara commander.

Jag har ingen D50 själv så jag kan inte svara exakt men räcker det inte med att sätta den "lösa" SB800 i remote och ta emot ljusimpuls från popupen på D50? Värt att prova iallafall kanske. Möjligen funkar inte TTL men då borde man kunna köra med manuell blixtinställning.
 
MKL skrev:
Hur låser man exponeringen? gör man som jag brukar göra: låta kameran fokusera där jag tänker ta bilden och sedan hålla knappen halvvägs nere tills jag tar bilden?

Ett alternativ är att använda manuell inställning t.ex. 1/250 eller 1/500 med lämplig bländare för skärpedjupets skull, 5.6 borde räcka för att få hela bilen skarp, samt AutoISO och låta blixten sköta belysningen på själva bilen. Bakgrund etc kan ev bli underepxconerad men det kanske inte gör ngt om du vill ha fram lite nattkänsla.
 
Cronholm skrev:
Ett alternativ är att använda manuell inställning t.ex. 1/250 eller 1/500 med lämplig bländare för skärpedjupets skull, 5.6 borde räcka för att få hela bilen skarp, samt AutoISO och låta blixten sköta belysningen på själva bilen. Bakgrund etc kan ev bli underepxconerad men det kanske inte gör ngt om du vill ha fram lite nattkänsla.

Ok, detta får jag testa. Det behöver inte bli några estiska mästerverk, mer dokumentation av tävlingen.

Det är inte bilar jag fotar utan traktorer som drar på en belastningsvagn. Ganska långa ekipage men givetvis är traktorerna i fokus när det gäller bilderna...Se gärna länken i första inlägget för bilder från tidigare års tävlingar...
 
MKL skrev:
Ok, detta får jag testa. Det behöver inte bli några estiska mästerverk, mer dokumentation av tävlingen.

Det är inte bilar jag fotar utan traktorer som drar på en belastningsvagn. Ganska långa ekipage men givetvis är traktorerna i fokus när det gäller bilderna...Se gärna länken i första inlägget för bilder från tidigare års tävlingar...

OK, jag fattade inte att det var traktor pulling. Då borde det ju räcka med en längre slutartid för traktorerna rör sig väl inte så dår jättefort och med en längre slutartid får du in mer ljus i kameran från hela ekipaget. Om det inte funkar med förslaget om manuellainställningar så kan du ju köra ngn av de automatiska inställningarna. Ett par testbilder så ser du nog rätt snabbt på LCD vad som funkar.
 
Eftersom det är på kvällen så kommer blixten att vara din ljuskälla. Då spelar inte tiden någon roll så länge som tiden är inom blixtsynk.

Det är bländaren som styr resultatet.
 
Jag skulle köra på dels vanlig blixtsynk men också prova manuellt med längre tider för att spegla rörelserna i fordonen. Manuellt i det här fallet innebär att du ställer bländaren och slutartiden (typ på 1/15) men kameran sköter doseringen av ljuset.
 
Förutom att jag får låna blixten av en kompis låter han mig även låna ett Sigma 70-200/2.8, tror Ni det kan vara användbart? (fick även med ett tre-bens manfrotto stativ...)
 
MKL skrev:
Förutom att jag får låna blixten av en kompis låter han mig även låna ett Sigma 70-200/2.8, tror Ni det kan vara användbart? (fick även med ett tre-bens manfrotto stativ...)

Jag har själv ett Nikkor 70-200 som jag använder till konståkningsbilder. Men om du skall fota stora traktorekipage på relativt kort avstånd undrar jag om det inte är för lång brännvidd. Jag tror du behöver gå ner mot mer normala eller vidvinkliga brännvidder. På 70 mm ger det bara ca 35 graders bildvinkel och på 200 är du nere i 12 grader. På kortaste brännvidden och 12 meters avstånd fångar du nog inte ett helt ekipage.
 
Cronholm skrev:
Jag har själv ett Nikkor 70-200 som jag använder till konståkningsbilder. Men om du skall fota stora traktorekipage på relativt kort avstånd undrar jag om det inte är för lång brännvidd. Jag tror du behöver gå ner mot mer normala eller vidvinkliga brännvidder. På 70 mm ger det bara ca 35 graders bildvinkel och på 200 är du nere i 12 grader. På kortaste brännvidden och 12 meters avstånd fångar du nog inte ett helt ekipage.

Kan nog stämma, känns faktiskt som mitt 18-125 är mer användbart. Har testat det ihop med blixten lite nu, har ju några kvällar att träna på innan fredag. Ska bara skaffa lite batterier, tror de kommer gå åt.

Har fått tips från en kille i tyskland som åker på mycket tävlingar och har mycket bilder som jag gillar, han använder för det mesta Tamron 28-75/2.8 vid tillfällen som det jag kommer att ha på fredag och tycker att jag ska använda mitt Sigma 18-125. När det är mörkt tycker han dock att jag ska gå över till mitt fasta 50/1.4 med iso800 och 1/160...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.