Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips! Just nu 1695,- Hitachi Microdrive 4GB

Produkter
(logga in för att koppla)
Låter tämligen billigt!

Men vill samtidigt passa på att slå ett slag för de gamlra hedelriga CF-Korten.
Ett 2gb Ultra-II får man för "bara" 1808:- på samma ställe, ett vanligt får man för 1600.50:-.

Även om det är hälften så stort är det juh faktigst bra mycket snabbare, och inga rörliga delar!


/Jocce
 
åh fan... men det blir 2400 för fyra... fast fyra kanske är bättre än ett... eller nåt... men jag funderar mer o mer på att gå över till rawformat o då ere bra med stora minnen...

Å andra sidan lockar en digital plånbok också...
 
Re: Äpplen och Päron

ZebraMedia skrev:
Skäms att jämföra Kingston med SanDisk Ultra II ;)

He he, det är rätt, på dem bara :)

Btw, om du är den jag tror du är så har vi en liten mailväxling ang. 580EX just nu :)

Hoppas på måndag som du skrev i sista mailet :)


/Jocce
 
Hej,
Varken min D2H eller D70 kunde formattera Hitachi Microdrive 4GB, men efter att ha formatterat i min dators kortläsare funkar det bra att använda i kamerorna, sånär som på just formattering.
Hur funkar det för er?
 
Jag förstår inte de som vill ha så stora minnen som 4gb i kameran. visst.. många bilder. Men jag anser att det är mera nackdelar än fördelar med ett stort kort. Jag har oxå börjat fotat med raw när det är så himla mycket roligare att kunna göra bra bilder till ännu bättre ;)

Men om man skulle fylla kortet på 4gb så blir det sex-sjuhundra bilder i raw-format med D70:in. Satiken vilket jobb att ta reda på alla de bilderna.
Själv tycker jag att det fungerar med flera mindre kort så man håller reda på vad man har. Annars kan det nog lätt bli att man "gör det imårn"..

Eller ännu värre - kortet går sönder och det blev inte att man tankade över bilderna.. För det skulle jag ju göra imårn. Suck vad lessen man skulle blitt :|

Men det är bara jag, som inte fotar så himla mycket. Det finns säkert de som verkligen behöver mycket minne. Men man behöver nog inte ha brådis med att köpa billiga minnen. Om ett halvår så kollar man vad det billiga minnet kostar då. Äh, nu blev det mycket surr.. ;) Minnet är dåligt som ej säger till när jag ska sluta.. sorry! ;)
 
Angående Kingston 1gb CompactFlash, nån som har erfarenhet av att använda ett sånt i en Nikon D70? Väldigt lockande pris =) Fast det vore väldigt trist om det inte funkar så hade varit trevligt med lite info.

Sen om det funkar bra så är ju frågan om man ska lägga 100kr extra och ta 4x256 istället, så man inte lägger alla ägg i en korg.

Edit:
Kan lägga till att hastigheten är inget särskilt krav för mig, trodde innan jag skaffade kameran att jag skulle ta väldigt många och långa sekvenser men tar sällan mer än 2-3 bilder irad så bufferten räcker gott.
 
4GB Hitachi Microdrive är slö som f*n i D70 om man jämför med Sandisk Ultra II 2GB iaf.

Föredrar man utrymme över fart så är det ju en bra investering (tror jag, vet iofs inget om dess kvalité än).
 
Har precis fått ett 1gb Kingston till min d70, funkar alldeles utmärkt..

Körde Hitachis 4gb i somras, funkade också alldeles utmärkt. Slö??? Tja, för mig har maximal läs och skrivhastighet till kortet endast filosofisk betydelse. Det var iaf inget jag märkte...

/jakob
 
elohim skrev:
4GB Hitachi Microdrive är slö som f*n i D70 om man jämför med Sandisk Ultra II 2GB iaf.
Har du provat att formatera med större klusterstorlek? Det gjorde enorm skillnad för mig i min D100. Före formateringen segade det ner kameran enormt, efter blev microdriven märkbart snabbare än mina två (förvisso billiga) flashkort.
 
jimh skrev:
Har du provat att formatera med större klusterstorlek? Det gjorde enorm skillnad för mig i min D100. Före formateringen segade det ner kameran enormt, efter blev microdriven märkbart snabbare än mina två (förvisso billiga) flashkort.

Ja filen blir ju ofragmenterad med högre klusterstorlek, med nackdelen av att man får plats med något mindre bildantal (men det är väl knappt märkbart(?) då det mest påverkar många men små filer).

32kb i kluster vill jag minnas att det var. Kanske som du säger, stor skillnad, men än inte samma klass som SD U-II.

Frågan är bara om den skillnaden i extrafart som SD gav mot MD är motiverad..
 
D70 formaterar alltså kort över 2GB med 32kb klusterstorlek, vilket är bättre än de vanliga 4kb. Men D70's förmåga att skriva till microdriven (4GB) ligger på 2,025MB/s (NEF), vilket är ganska lågt. Stoppar man kortet i en D100 så skriver den med 1,485MB/s, vilket är ännu segare ;)
 
D70 formaterar alltså kort över 2GB med 32kb klusterstorlek, vilket är bättre än de vanliga 4kb. Men D70's förmåga att skriva till microdriven (4GB) ligger på 2,025MB/s (NEF), vilket är ganska lågt. Stoppar man kortet i en D100 så skriver den med 1,485MB/s, vilket är ännu segare ;)
Grunden ligger ju i att alla kort över 2GB formateras med FAT32 och under 2GB används i regel FAT16. Dom är dimensionerade för lite olika storlekar på systemen, därav skillnaden i clusterstorlek skulle jag tippa.
 
hmm... jag har nyss beställt ett sådant kort. Lär dyka upp under dagarna. Inte så kul att man får läsa si och så om kortet nu. Anledningen till att jag investerade i en sådan är att det vore bekvämt att ta många bilder då man är ute och reser. Inte alla gånger som man vill släpa med sig laptopen. Visst med 4 gb är chansen stort att man sumpar allt. Den risken får man ju ta. Jag kunde lika gärna glömma bort flera rullar film ute i gatan eller slarva bort en 300/2.8 objektiv (känner en som gjorde det tyvärr men vill inte erkäna hur). Shit happens! =)

Jag har en Ultra II 1 gb och tycker att den inte blev så mycket snabbare.
 
Hai-Kit>> jag tycker du har gjort helt rätt. 4 GB är inte så himla mycket trots allt. Och det ger rätt mycket frihet att veta att minnet räcker till. Jag har själv inte beställt ännu, men det e mest för att jag överväger en digital plånbok istället o sen köra med mina 2 1 GB Microdrivar ett tag till, vem vet vad nästa kamera tuggar för sorts minnen ;-)

En enda gång har det hänt att jag fyllt mina 2 GB innan jag nått fram till datorn o kunnat tömma mej. Det var tufft. Fick radera bilder o ha mej för att ha utrymme kvar för Bilden om den skulle uppenbara sej. Då hade ytterligare 4 GB i väskan känts skönt.

Microdrivar är inte särskilt känsliga, normal varsamhet funkar bra, att tappa den i asfalten är inte lika med döden även om det kan vara det. De är inte särskilt långsamma. Snabbare än "normala" CF-kort, lite långsammare än de snabbaste...

Lycka till!
 
Annars ifall man har en iPod har applestore en minneskortsläsare som tankar över alla filer till hårddisken. Ska beställa en sådan så fort jag har råd. Verkar mkt praktiskt i och med att man redan har en iPod.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.