Annons

Bästa tjänsten för inscanning av negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)
En kvalitetschef på ett företag där jag arbetade förut brukade alltid säga att det är skillnad på "bästa kvalitet" och "rätt kvalitet". Man måste förstås definiera "rätt", vilket är en funktion beroende av kostnad, tidsåtgång och vad bilden ska användas till. Men det är inte alltid som "rätt" = "bäst".
I fallet med inskanning av forton så kan man kanske vilja ha lite kvalitetsmarginal i den händelse att man kommer på vid ett senare tillfälle att man behöver en högre kvalitet än vad man trodde från början.
 
En kvalitetschef på ett företag där jag arbetade förut brukade alltid säga att det är skillnad på "bästa kvalitet" och "rätt kvalitet". Man måste förstås definiera "rätt", vilket är en funktion beroende av kostnad, tidsåtgång och vad bilden ska användas till. Men det är inte alltid som "rätt" = "bäst".
I fallet med inskanning av forton så kan man kanske vilja ha lite kvalitetsmarginal i den händelse att man kommer på vid ett senare tillfälle att man behöver en högre kvalitet än vad man trodde från början.
Därför kan det vara en bra idé att inte slänga filmen när man har skannat, som verkar förekomma. Det kan komma bättre verktyg i framtiden.
Man kan/borde snabbskanna rubbet i en plexgear och sedan kvalitetsskanna eventuella pärlor.
 
Därför kan det vara en bra idé att inte slänga filmen när man har skannat, som verkar förekomma. Det kan komma bättre verktyg i framtiden.
Man kan/borde snabbskanna rubbet i en plexgear och sedan kvalitetsskanna eventuella pärlor.
Jag tror man skulle komma ganska långt med en sån där kontaktkopia man brukade göra för sina svartvita negativ förr, dvs man tog ett fotopapper i A4-storlek och så lade man ut så många negativstrippar som man fick plats med ovanpå, lade på en glasskiva för att hålla det slätt och belyste med förstorningsapparaten lagom länge. Tyvärr gjorde jag själv inte detta tillräckligt ofta. Åtminstone jag har ganska svårt att se vad bilder föreställer så länge som de är negativa.
Skulle det gå att lägga filmerna på en fladbäddsskanner, eller måste det vara en med belysning bakifrån?
 
Jag experimenterade för över tjugo år sedan med en vanlig flatbäddsskanner (utan ljuslock) för att få översiktsbilder, ungefär som kontaktkopior, från dia. Det gick med lite tricks, men kvalitén brev alltför låg.
Det blev bättre när jag packade ljusbordet fullt med dia eller svv neg och tog en bild när jag skaffade digitalakamera. Att göra så med färgnegativ kanske inte går lika bra, men om avsikten är att bara få ett hum om vad som finns på bilderna så kanske det lönar sej.
 
Har fotat av ett mindre antal svartvita negativ med den här utrustningen.
Objektiv Micro Nikkor 40 mm och Diaduplikator ES 2 med negativhållare. Kameran på ett litet stativ och belysning ett litet ljusbord på en hemmagjord ställning för rätt höjd.
Kameran ansluten till datorn och bilderna är tagna med direktfångst i Lightroom.
I Lightroom justerade jag kanterna med beskärningsverktyget. Sedan högerklickade jag på bilden och valde Redigera i Photoshop. I PS inverterade jag bilden med Ctrl I och förvandlade då den negativa bilden till en positiv bild.
Sedan gick jag till Filter/Camera Raw filter och gjorde de justeringar jag behövde.
När jag var klar sparade jag bilden och stängde sedan den. Den kom då upp i Lightroom som en PSD-fil intill RAW-filen från kameran.
I mitt tycke ett enkelt och relativt snabbt arbetsflöde när man väl hade kommit igång. Direktfångst underlättade ju en hel del.

IMG_1640.JPG
 
Senast ändrad:
I Lightroom justerade jag kanterna med beskärningsverktyget. Sedan högerklickade jag på bilden och valde Redigera i Photoshop. I PS inverterade jag bilden med Ctrl I och förvandlade då den negativa bilden till en positiv bild.
Sedan gick jag till Filter/Camera Raw filter och gjorde de justeringar jag behövde.
När jag var klar sparade jag bilden och stängde sedan den. Den kom då upp i Lightroom som en PSD-fil intill RAW-filen från kameran.
Beroende på hur många bilder man har att digitalisera, och vad syftet är, så kan det ju finnas en poäng i att inte redigera alls i digitaliseringsskedet utöver det man enkelt kan batcha.
 
Wow! Stort tack, alla, för otroligt värdefull input!! :)!!

Jag inser att jag kanske varit lite väl optimistisk kring den kvalitet jag kan förvänta mig från en kommersiell tjänst. Och att det kan återstå en hel del arbete, både med postprocessing och med taggning (datum, plats, motiv) osv.

Måste erkänna att jag blivit lite nyfiken på att prova att använda min DSLR (+macroobjektiv, ljusbord eller diaprojektor) för att fotografera av diorna och negativen. Känns som det skulle kunna vara en rimlig kompromiss där man relativt snabbt kan digitalisera foton i tillräckligt bra kvalitet, och dessutom utan att behöva köpa mycket ny utrustning enbart för detta ändamål.

Men, samtidigt vill jag nog ändå testa någon av de kommersiella inscanningstjänsterna själv också. Även om det kostar lite (?) mer, så skulle det onekligen snabba upp åtminstone inscanningsdelen. Och om kvaliteten bara är tillräckligt bra för att jag ska behöva sitta och efterarbeta alla bilder, så sparar man ju ändå mycket tid. För mig, personligen, är det inte själva pysslet med bilderna jag tycker är roligast, utan att enkelt kunna titta på dem tillsammans med min familj.

Jag lovar att posta en "recension" av den kommersiella tjänst jag kommer välja. Just nu lutar det åt den tyska aktören https://www.filmscanner.info/Preise.html De verkar seriösa och just nu har de ett otroligt prisvärt erbjudande med inscanning av APS-negativ (som jag har många av, från 90-talet...) för bara €0,37/st (+ lite runtkostnader).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.