ANNONS
Annons

Tips inför modellfotografering.

Produkter
(logga in för att koppla)

59sound

Aktiv medlem
Hejsan! Debutposten här faktiskt, får hoppas ni kan ge mig lite tips ang detta.

Imorgon ska jag jag fota en modell för första gången och skulle gärna behöva råd, tips och trix. Omständigheterna är som följer:

• Morgonljus (07.00)
  • Utomhus vid en gammal lada
  • Jag har inga externa blixtar

Vad bör jag tänka på nu när jag inte har någon extern blixt? Vill få till en fin naturlig känsla i bilderna med hjälp av solen.

Självklart följer jag upp med bilderna senare i helgen!

Tack på förhand :)

Kanske nått att reflextera ljuset med, Reflexskärm, Alu-folie eller vitt papper, Cellplast har jag hört folk använder också. Detta för att minimera elaka skuggor där man inte vill ha dem och för att kanske kunna fota i lite motljus

Stativ och värme (kaffe, filtar eller nått för att värma dig och modell efter uppdraget)

Sen vet jag inte.. Tänkt på att batterierna tar slut snabbt när det är kallt ut (vet ju inte vart du är men här är det nollgradigt på mornarna iaf)

En reflexskärm var en bra idé, får försöka bygga en! Stativ har jag tyvärr inget, så jag får se till att vara stadig på hand! :)

Tack för tipsen!

Modellen:
Få modellen att känna sig bekväm. Gå aldrig för nära modellen. Alla vill ha lite "utrymme" runt sin sfär. Visa med jämna mellanrum hur poserna blev i kameran och diskutera fram nya poser. Försök få modellen till att "ta ut svängarna" lite extra. Blir ofta väldigt bra på bild. Håll Er till den plan som Ni hade till att börja med. Förmå inte modellen till något som modellen inte kan står för i efterhand. Skriv avtal mellan Er.

Tekniken:
Hoppas att du kan din kamera utan och innan. Testa med att fotografera med relativt stor bländare för att minimera bakgrund som stör. Tänk på att intensiva/ljusa bakgrundsfärger kan vara välidgt störande. Reflexskärm är ett minimikrav. Har du en medhjälpare, är han/hon guld värd med att hålla skärmen.

Lycka Till!!!

En reflexskärm var en bra idé, får försöka bygga en! Stativ har jag tyvärr inget, så jag får se till att vara stadig på hand! :)

Tack för tipsen!

Stativet tycker jag bara är till hinders. Du kommer att få röra på dig en del, högt, lågt och i djupled. Du kan fästa ett snöre i kamerahuset med en större bricka i slutet. Håller du kameran rätt och dessutom spänner till genom att trampa på snöret (som hänger från botten av kameran ner på marken) så blir det hyfsat stabilt och väldigt lättjobbat.

Arbeta metodiskt. Sjävl tycker jag att det är bra att ha ett "körschema". I början brukar det alltid kännas lite stelt. Är du tyst, kommer modellen att bli nervös och stel. Var hela tiden uppmuntrande och ge mycket beröm. Har du ett körschema, så börja med de planerade bilderna och var öppen för nya ideér som Ni märker fungerar ute på plats.

Tack för tipsen!

Kameran kan jag så det är inga problem. Jag ska tänka på det där med att få modellen bekväm, det har jag inte tänkt på alls. Väldigt bra råd!

Hey! I like it.. :)

Ser analogt ut :) på ett bra sätt

Körde du nå reflexskärmar? Skulle vilja ha lyst upp lite mer i ansiktet kanske :)

Tack! Kul att höra!

Nej jag körde utan, har väl försökt tuschat upp ansiktet lite lagom, men tycker det lätt blir dåligt tyvärr!

Åå, i love Veronica, håller på att planera plåtning med henne=)
Jag gillar't också, specieltl första och som det redan sags, shoppa en reflexskärm, det kommer du komma långt på. :)

Lämna lite extra luft runt modellen. Då kan du i lugn och ro beskära framför skärmen. Förr eller senare skall du sälja till någon som vill ha bilden monterad i album och då fösvinner ytterliggare någon cm runt om bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar