Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips inför modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ringer dom på måndag så hoppas jag att detta kommer att passa mig. Jag har en bra lokal med rätt högt i tak så det här ska bli kul :)

Ursäkta om jag låter dum nu ,men för utomhusfoto har jag fortfarande ingen blixt mer än den inbyggda i kameran. Vad skulle ni kört för blixt för utomhusbruk? För det där kan jag inte släpa runt på.

Med radiosändare utomhus, använder jag kamerablixtar. Det fiffiga är att man kan använda Nikonblixtar även om du har en Canon kamera. Det finns listor med vilka blixtmodeller och märken som fungerar med radiosändarna.

Det betyder at man kan göra fynd på begagnatmarknaden, som jag tidigare nämnde hittade jag en 430EZ för 300 och sen en Sigma 500 Super för 850:- ( min gamla hade ramlat en gång för mycket )

En bra sida med en oändlig massa tips för foto med kamerablixtar är www.strobist.com och deras forum http://www.flickr.com/groups/strobist/discuss/

Ok tackar för info! Jag hade tänkt investera i en fotokurs i Stockholm. Ska försöka hitta en kurs som verkar vara bra.

Gå Janne Höglunds kurs i grundläggande studioljus så lär du dig allt du behöver kunna (du lär dig även vilka tillbehör du behöver) för att ta liknande bilder. Om du inte hittar någon annons för Jannes kurs här på sidan så kan du alltid kontakta honom själv, han är medlem.

Pratade med en väldigt trevlig kuntjänst och tog den lite starkare http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-150ws-612.html

Jag har även kompleterat med en separat canon 430 blixt och EF 50/1,8 II för porträtt och kamerastativ. Det är så att man bli röd i ansiktet när jag tänker på att jag inte ens kan fota.

Kan tänkas förköpt mig en aning men ska det så ska det... Jag återkommer till hösten med bilder haha.

Ps. Ni hittar väl all utrustning på blocket då :)

Din 430 kommer du nog ha mycket nytta av, dock ej samtidigt som studioblixtarna.

En fast femtia är ett "måste ha-objektiv" om man plåtar modell med kamera med 1.5-1.6x fov crop, så det var också en bra investering! :)

Om jag nu väntar med studiopaketet så undrar jag om utrustningen 400D med EF 70-200 med 430EX plus softbox är en bra start för mig även för lite modellbilder?

Jag undrar egentligen om denna uppsättnign även fungerar för lite studioprojekt?
Det är som med allt annat: Det beror på.
Den blixten med en softbox på är inte fel. Absolut inte. Optik och kamera är också helt OK. Men vad vill du åstadkomma? Hur vill du att dina bilder ska se ut?

Ett generellt tips är att se till att du har allt du har i blixtväg på annan plats än i tillbehörsskon på kameran. Ställ den på ett stativ med en softbox framför sej. Skjuta som slav triggat av en IR-sändare? Med en kabel? Med radio? Skit samma! Välj endera metod. Det blir säkert bra. Bara den inte sitter på kameran!

Sen ska du ha mjuk belysning. High key? Då gäller att du behöver en nästan lika hög ljuskälla som motivet du ska fota. Så ska du fota stående helfigur och tänker använda softbox så bör den vara minst 1,5 meter hög och ganska bred. Nästa fråga man då kan ha är om lilla 430EX klarar av att lysa ut hela den softboxen. Jag tvivlar men kan förstås ha fel.

High key...? Ja, då måste du belysa den vita bakgrunden också. Två blixtar bakom ytterligare två softboxar för det. Och så kanske du vill ha lite lyster i modellens hår: Ännu en blixt uppifrån.

Och alla blixtar på manuellt läge. Glöm auto.

En reflektorskärm till förgrunden också.

Och en ljusmätare att testa blixtinställningen med.

Hur lång tid tar det innan man lärt sej dosera ljuset rätt, då? Länge! Använd en teddybjörn eller nåt som modell medan du jobbar. Ingen människa lär orka med ditt rattande och blixtrande medan du labbar dej fram... ;-)

High key...? Ja, då måste du belysa den vita bakgrunden också. Två blixtar bakom ytterligare två softboxar för det. Och så kanske du vill ha lite lyster i modellens hår: Ännu en blixt uppifrån.

Och alla blixtar på manuellt läge. Glöm auto.

En reflektorskärm till förgrunden också.

Och en ljusmätare att testa blixtinställningen med.

Hur lång tid tar det innan man lärt sej dosera ljuset rätt, då? Länge! Använd en teddybjörn eller nåt som modell medan du jobbar. Ingen människa lär orka med ditt rattande och blixtrande medan du labbar dej fram... ;-)

Två blixtar med softbox för att lysa upp en vit bakgrund? Jag har i princip aldrig använt en softbox för att lysa upp en bakgrund, det är ett synnerligen ineffektivt sätt. Jag lyser utan vidare upp hela bakgrunden med en blixt på 300Ws, och då inte på full effekt (ISO100 f/8 1/125 ger lagom utfrätt bakgrund). Dock brukar jag kräma på full om jag vill göra en grå bakgrund vit.

Jag säger bara KISS! Gör det inte så förbaskat avancerat. Man behöver inte fyrtioelva blixtar med femtioåtta tillbehör för att ta bra bilder. Sure, vissa bilder kräver lite mer, men då kanske man inte ska sikta på dom bilderna det första man gör. Det finns fortfarande miljarder bra bilder som man kan ta med lite enklare utrustning. Dessutom är det oändligt mycket lättare att lära sig ställa in en eller två blixtar "rätt", än att försöka få en vettig balans med 4-5. Det syns ofta på bilderna när en nybörjare på blixtfotografering har hyrt studio med många blixtar..resultatet blir ofta ett sjuhelsikes ostyrt blixtljus som inte vet vart det vill ta vägen :)

En reflexskärm är dock alltid bra, jag tar många bilder med en blixt och reflexskärm endast.

Extern ljusmätare behöver man absolut inte, att exponera efter histogrammet funkar för de flesta mer än tillfredsställande. Vissa hävdar att histogrammet visar lite fel, eftersom det inte visar råfilens histogram, och det må vara så. Men det är väldigt få som ens märker skillnaden i exponering. Däremot föredrar vissa att använda extern ljusmätare! Jag varvar, ibland kör jag efter histogrammet, ibland med en Minolta Spotmeter V, det beror dels på mitt humör och på ifall jag plåtar digitalt eller med film ;)

Sen är det ju givetvis så att alla har olika åsiker, och det här var mina :)

Två blixtar med softbox för att lysa upp en vit bakgrund? Jag har i princip aldrig använt en softbox för att lysa upp en bakgrund, det är ett synnerligen ineffektivt sätt. Jag lyser utan vidare upp hela bakgrunden med en blixt på 300Ws, och då inte på full effekt (ISO100 f/8 1/125 ger lagom utfrätt bakgrund). Dock brukar jag kräma på full om jag vill göra en grå bakgrund vit.
Ok. Så du lyckas lysa ut hela bakgrunden på en blixt även med helfigur? Coolt. Hmmm... Måste testa...
Du lyser inte så hårt att du får utfrätning som brer ut sej över motivet då?

Sen är det ju givetvis så att alla har olika åsiker, och det här var mina :)
Åsikt? Mja... Vetefasen. Bäst är det ju om man inte blandar in "åsikt" utan kör med fakta istället. Åsikter blir det bara pajkastning av.
Förresten: Jag tvivlar inte på det du skriver. Inser bara att det finns ännu en grej att testa och labba med. (Ska det då aldrig ta slut?! ;-) )

Ok. Så du lyckas lysa ut hela bakgrunden på en blixt även med helfigur? Coolt. Hmmm... Måste testa...
Du lyser inte så hårt att du får utfrätning som brer ut sej över motivet då?

Japp, inga större problem. Dock en hel del pill innan man hittar en bra position på blixten. Jag gillar "påvehatten" (bakgrundsreflektorn), den är smidig för att belysa bakgrunder. Varför skulle jag lysa så hårt så det överstrålar? :) Jag brukar i normala fall lägga bakgrunden precis så någon liten fläck fräter ut, sedan justerar jag ned vitpunkten en liten aning i PS om det visar sig behövas.

Åsikt? Mja... Vetefasen. Bäst är det ju om man inte blandar in "åsikt" utan kör med fakta istället. Åsikter blir det bara pajkastning av.
Förresten: Jag tvivlar inte på det du skriver. Inser bara att det finns ännu en grej att testa och labba med. (Ska det då aldrig ta slut?! ;-) )

Jag tycker precis tvärt om. Det finns inget som retar mig mer än folk som skriver som att det dom skriver är en absolut sanning / fakta. Det tyder på bristande självinsikt om att alla faktiskt kan ha fel någon gång. Sen var det förvisso ingen åsikt att jag kan lysa ut bakgrunden med en blixt, men det är t.ex. min åsikt att man inte behöver blixtljusmätare. Andra tycker att man absolut måste ha en blixtljusmätare, och är således av en annan åsikt :)

Intressant! Mycket intressant.

...men det är t.ex. min åsikt att man inte behöver blixtljusmätare. Andra tycker att man absolut måste ha en blixtljusmätare, och är således av en annan åsikt :)

...och här har jag åsikten att man kan spara en hel del tid om man har en sån. Visst kan man räkna och greja och landa hyfsat nära men ha en mätare och skjut ett testskott så får du veta någotsånär hur du ligger. Så en mätare handlar om att spara tid.

Men det är klart: Har man plåtat ett stort antal gånger i ungefär samma uppsättning så är det ju lugnt även utan.

Kör jag med mätare jobbar jag precis så. Självklart alltid när jag plåtar analogt, men även ibland när jag plåtar digitalt om jag är på det humöret. Annars skjuter jag bara ett testskott och kollar histogrammet. Jag är van att läsa histogram så jag ser oftast snabbt vad som behöver justeras och hur :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar