High key...? Ja, då måste du belysa den vita bakgrunden också. Två blixtar bakom ytterligare två softboxar för det. Och så kanske du vill ha lite lyster i modellens hår: Ännu en blixt uppifrån.
Och alla blixtar på manuellt läge. Glöm auto.
En reflektorskärm till förgrunden också.
Och en ljusmätare att testa blixtinställningen med.
Hur lång tid tar det innan man lärt sej dosera ljuset rätt, då? Länge! Använd en teddybjörn eller nåt som modell medan du jobbar. Ingen människa lär orka med ditt rattande och blixtrande medan du labbar dej fram... ;-)
Två blixtar med softbox för att lysa upp en vit bakgrund? Jag har i princip aldrig använt en softbox för att lysa upp en bakgrund, det är ett synnerligen ineffektivt sätt. Jag lyser utan vidare upp hela bakgrunden med
en blixt på 300Ws, och då inte på full effekt (ISO100 f/8 1/125 ger lagom utfrätt bakgrund). Dock brukar jag kräma på full om jag vill göra en grå bakgrund vit.
Jag säger bara KISS! Gör det inte så förbaskat avancerat. Man behöver inte fyrtioelva blixtar med femtioåtta tillbehör för att ta bra bilder. Sure, vissa bilder kräver lite mer, men då kanske man inte ska sikta på dom bilderna det första man gör. Det finns fortfarande miljarder bra bilder som man kan ta med lite enklare utrustning. Dessutom är det oändligt mycket lättare att lära sig ställa in en eller två blixtar "rätt", än att försöka få en vettig balans med 4-5. Det syns ofta på bilderna när en nybörjare på blixtfotografering har hyrt studio med många blixtar..resultatet blir ofta ett sjuhelsikes ostyrt blixtljus som inte vet vart det vill ta vägen
En reflexskärm är dock alltid bra, jag tar många bilder med en blixt och reflexskärm endast.
Extern ljusmätare behöver man absolut inte, att exponera efter histogrammet funkar för de flesta mer än tillfredsställande. Vissa hävdar att histogrammet visar lite fel, eftersom det inte visar råfilens histogram, och det må vara så. Men det är väldigt få som ens märker skillnaden i exponering. Däremot föredrar vissa att använda extern ljusmätare! Jag varvar, ibland kör jag efter histogrammet, ibland med en Minolta Spotmeter V, det beror dels på mitt humör och på ifall jag plåtar digitalt eller med film
Sen är det ju givetvis så att alla har olika åsiker, och det här var mina