Annons

Tips inför modellbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

steffs29

Medlem
Hej! Har fått lite tips här om utrustning och tänkte höra lite om någon vill komma med lite förslag på hur ni skulle gå till väga för att skapa billderna 7 - 12. Lite inställningar, ljus, bakgrund. Jag ska fota kläder på samma sätt som bilderna under.

Jag har en 400D med EF 70-200

http://www.minbebis.com/mammaklader.html

Zack Arias har en del tutorials på sin blogg.
http://www.zarias.com/?cat=13&paged=2

Det är alltså white seamless tutorialsen jag menar.
Sen krävs det ju också lite mer utrustning än bara en kamera för att få till liknande bilder. Bakgrund kan ju funka med vit vägg men för att få till likadana bilder som du länkade till krävs ju en bakgrund som täcker golvet också. Har man bara en blixt kan man få fina bilder men man ska gärna ha minst en till bakgrunden också. På strobist.com finns också många tips på hur man med små medel kan få liknande resultat. Lycka till!

Senast ändrad:
Förutom studioutrustning och kunskapen i hur du ljussätter rätt så behöver du också en erfaren modell som vet hur hon poserar och en makeupartist.

Jag vill inte vara en d*ck men om du tror att du kan få till sådana bilder genom att starta en forumtråd har du nog satt förväntningarna för högt. Att ha höga mål är såklart jätteviktigt däremot och Zack Arias är en väldigt bra källa till information såväl som inspiration. Nu kanske du är rätt så säker redan, det är svårt att avgöra eftersom du är helt ny på fotosidan och inte ger någon som helst hint om vilken nivå du ligger på.

Mvh
Mårten

Tack för dina tips! Om jag har en vit vägg räcker det kanske med att rulla ut någon form av papp på golvet. Kanske kunde vara häftigt med något högglansigt!

Skulle du våga rekomendera någon blixt! Jag har fått tips om 430EX.

MVH
Stefan

Zack Arias har en del tutorials på sin blogg.
http://www.zarias.com/?cat=13&paged=2

Det är alltså white seamless tutorialsen jag menar.
Sen krävs det ju också lite mer utrustning än bara en kamera för att få till liknande bilder. Bakgrund kan ju funka med vit vägg men för att få till likadana bilder som du länkade till krävs ju en bakgrund som täcker golvet också. Har man bara en blixt kan man få fina bilder men man ska gärna ha minst en till bakgrunden också. På strobist.com finns också många tips på hur man med små medel kan få liknande resultat. Lycka till!

Du är absolut inte en d*ck! Trodde mitt inlägg skulle bli sågat totalt! Förstår att det är en fantastiskt bred fråga och såklart krävs det massor av olika komponenter för att lyckas med uppdraget! Inte minst erfarenhet och jag är verkligen en glad amtatör.

Tackar för era tips och som sagt, har fått väldigt bra bemötande hittils från er alla! Hoppas kunna få hjälpa tillbaka inom mitt område vid tillfälle.

Ha det så gott
Stefan

Förutom studioutrustning och kunskapen i hur du ljussätter rätt så behöver du också en erfaren modell som vet hur hon poserar och en makeupartist.

Jag vill inte vara en d*ck men om du tror att du kan få till sådana bilder genom att starta en forumtråd har du nog satt förväntningarna för högt. Att ha höga mål är såklart jätteviktigt däremot och Zack Arias är en väldigt bra källa till information såväl som inspiration. Nu kanske du är rätt så säker redan, det är svårt att avgöra eftersom du är helt ny på fotosidan och inte ger någon som helst hint om vilken nivå du ligger på.

Mvh
Mårten

Det kommer säkert gå jättebra för dig. ;)
Ett konkret tips är att bestämma dig för en stil i taget att lära sig. Och tänk på grunderna så att säga, ljus är ljus och behöver inte vara 120 000kr Pro8air ljus från alla håll och vinklar för att ge bra resultat.

Jag gjorde en session för några veckor sedan och jag tror faktiskt att de bilderna blev mina bästa hitils och då lämnade jag studion hemma och använde endast en sigma batteriblixt.

Kör hårt

//Mårten

Du kommer behöva ett paraply, eller softbox, eller frigolitskiva eller lakan för att få ett mjukare ljus än det du får med en blixt utan ljusmodifierare.

Paraply är billigt, stativ och fäste för hotshoe blixtgår på några hundra, styck extra.

Kolla på www.kaffebrus.com ,www.studioblixtar.se www.photax.se för billiga studioprylar.

Studioblixtar är ofta rejält mycket billigare än kamerablixtar. Tex får man ett helt studiokit med 2 blixtar paraply softbox och stativ för ca 2500:-

Själv kör jag bl a med de billigaste studioseten från kafebrus. För utomhus, använder jag begagnade kamerablixtar och paraplyer.

Kan jag montera en softbox på 430 EX? Vad är det för studiokit du tänker på som du nämner för 2500kr.

Är det svårare att arbeta med en studioblixt? Jag läste att man behöver köpa till någon form av sync. Kanske är lättare för mig som är helt ny att arbeta med en kamerablixt?

Du kommer behöva ett paraply, eller softbox, eller frigolitskiva eller lakan för att få ett mjukare ljus än det du får med en blixt utan ljusmodifierare.

Paraply är billigt, stativ och fäste för hotshoe blixtgår på några hundra, styck extra.

Kolla på www.kaffebrus.com ,www.studioblixtar.se www.photax.se för billiga studioprylar.

Studioblixtar är ofta rejält mycket billigare än kamerablixtar. Tex får man ett helt studiokit med 2 blixtar paraply softbox och stativ för ca 2500:-

Själv kör jag bl a med de billigaste studioseten från kafebrus. För utomhus, använder jag begagnade kamerablixtar och paraplyer.

Senast ändrad:
Finns inga dumma frågor, bara dumt att inte fråga! Chuck Berry -> duck walk -> considered cool! (d*ck = duck antar jag :) Annars skulle jag vilja se hur en d*ck walk går till!

Här finns studioset för under 2500:- http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html

Om du vill ta såna bilder som du länkade till skulle jag rekommendera dom som en bra start!
430 är en bra blixt, smidig eftersom den är lätt att få med överallt men om det är modelbilder du vill ta skulle jag rekommendera studiosetet.
Det finns även softbox till kamerablixtar om du ändå vill köra på en sån. Lastolite har en som kallas eazybox som dom flesta stora återförsäljare har tex www.cyberphoto.se annars har www.kaffebrus massor av tillbehör till blixtar.
Om du söker finns det även flera ljussättningskurser för en dryg tusenlapp som kan vara väl investerade pengar om man vill börja fota studio.

Ok tackar för info! Jag hade tänkt investera i en fotokurs i Stockholm. Ska försöka hitta en kurs som verkar vara bra.

Här finns studioset för under 2500:- http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html

Om du vill ta såna bilder som du länkade till skulle jag rekommendera dom som en bra start!
430 är en bra blixt, smidig eftersom den är lätt att få med överallt men om det är modelbilder du vill ta skulle jag rekommendera studiosetet.
Det finns även softbox till kamerablixtar om du ändå vill köra på en sån. Lastolite har en som kallas eazybox som dom flesta stora återförsäljare har tex www.cyberphoto.se annars har www.kaffebrus massor av tillbehör till blixtar.
Om du söker finns det även flera ljussättningskurser för en dryg tusenlapp som kan vara väl investerade pengar om man vill börja fota studio.

Jag funderar då på några små saker angående detta. (Kanske får kontakta butiken)

Här finns studioset för under 2500:- http://www.kaffebrus.com/studioset-2...-lite-232.html

Är det bara att koppla på detta på min 400D? Det står så här: Synkkabel ingår (6V - säkert för digitalkameror) innebär det att jag inte behöver skaffa något annat för att blixten ska synca?

Jag funderar även på att börja med den här bakgrunden! http://www.kaffebrus.com/bakgrundsstativset-inkl-bakgrund-828.html

Tror ni detta kan vara ett bra startpaket?

Ledsen att jag fyller forumet med alla mina newbie frågor!

Även de billigaste studioblixtarna är ungefär dubbelt så starka som de största kamerablixtarna.

För att trigga en studioblixt kan man använda en billig radiosaändare eller IR sändare ( ca 300 kr ) . Går också at trigga med ljuset från kamerans blixt då studioblixtar även har optiskt triggning ( vilket inte är lika vanligt hos kamerablixtar ).

Syncsladdar är otympligt och sånt man kan snubbla på. Trådlöst är förstås mycket bättre.

Syncningen är inget problem med, enda jobbiga är att du måste ha en sladd kopplad från kamerans syncutgång till blixten, ju trådlösare desto smidigare är ju grundregeln.

Bakgrunden skulle jag inte köppa, skaffa en gardinstång och ett lakan som du kan tejpa upp med silvertejp var du vill istället. När du fastnat för hela studiogrejen kan du köpa fullstor bakgrund, dvs 3m bred och inte 1.5m, och minst 5m långt så att du kan göra helkroppsbilder utan problem.

//Mårten

Jag ska försöka avrunda denna tråden nu, jag lovar :) Men en sista fråga. Mest ur ekonomisk synvinkel.

Jag kommer ju även vilja ta mkt bilder på barnen på tomten, familj och skärgården etc. Bilderna jag länkade till är för ett projekt jag har nu under ett par veckor. Men efter det är det här en hobby jag vill bygga vidare på.

Om jag nu väntar med studiopaketet så undrar jag om utrustningen 400D med EF 70-200 med 430EX plus softbox är en bra start för mig även för lite modellbilder?

Jag undrar egentligen om denna uppsättnign även fungerar för lite studioprojekt?

Den blixten är ju jämförelsevis ganska svag. Det betyder att du får ha högre ISO eller/och mindre bländarvärde. En 430EX kostar ju mer än hela studiopaketet oxå. Och då måste du ändå köpa paraply och stativ och blixtfäste.

Om du använder radiosändare för att trigga blixtar så kan du köpa begagnade kamerablixtar billigt istället. De behöver ju inte ens vara av samma märke. Jag triggar både Sigma Canon och Vivitar med mina Cactus v2s radiosändare. Canonblixten ( 430EZ köpte jag härom veckan för 300 kronor )

Så en radiosändare är smidigare men inte lika pålitligt! Är det skillnaden mellan synckabel förutom att det blir smidigare.

Jag har inget uttag verkar det som så då köper jag det paketet med sändare och mottagare. Fäster sändaren i blixthon och mottagaren på blixten???

Om jag köper studiopaketet behöver jag alltså bara kompletera med radiosändare för att det ska fungera?

Kolla också att din kamera har synkuttag om inte måste du köpa en sån här http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-om-du-ej-har-synkuttag-169.html iallafall om du ska använda synkkabel, om du använder en radiosändare för att trigga blixten behövs dock ingen.

För inomhusfoto fungerar de utmärkt med en IR-sändare. Då behöver du bara fästa den i blixtskofästet och köra igång. Jag kör så hemma här. Bara en enhet som ska ha batterier dessutom.

För att fota utomhus bör man ha radiosändare dock då solen stör IR ljuset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar