Mitt tips är att välja objektiv före kamera, om budgeten är begränsad. Om en ny kamera ger dig ca 1-2 steg bättre prestanda på höga iso (behövs ofta i kyrkor och inomhus) än din gamla, så kan du vinna ytterligare upp till 4 steg på att skaffa ändamålsenlig, ljusstark optik, och samtidigt få möjlighet till helt andra (mycket kortare) skärpedjup. En 50/1,4 på en D90 eller D7000 gör susen, men 35/1,8 ligger inte långt efter i ljusstyrka och är avsevärt billigare och även mer allround vad gäller bildvinkeln. Skaffa också en bra normalzoom, t.ex. Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM. Denna är en bra kompromiss mellan zoomomfång och ljusstyrka. Totalpris ca 15-20kkr beroende på kamera.
Snabbt minneskort är också förstås en viktig sak för att få upp snabbheten på kameran. Själv använder jag ett billigt 8GB SDHC-kort i min D90 och märker ibland av att det drar ner på kameran snabbhet något, men å andra sidan är det ingenting som hindrar mig i min fotografering då jag sällan kör långa serier. Den är heller aldrig död i många sekunder efter en längre serie, utan snabbt skjutklar igen. Det är mycket sällan jag missar en bild p.g.a. att kameran varit upptagen med att skriva till kortet.
D90 är nog annars en av de mest mest prisvärda modellerna just nu. Tycker inte att D7000 är dubbelt bättre än D90, men förstås lite bättre på det mesta. Dock om man ska välja en kamera i den prisklassen är nog D300s i överlag ett bättre alternativ, den kan fås till mycket bra pris idag.
(Jag kan inte så mycket om Canon för att uttala mig så mycket om dem, men två modeller som säkert är intressanta är 7D och 60D. Båda är nog tillräckligt bra för dina behov tror jag).