Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips & förslag på kamera köp

Produkter
(logga in för att koppla)

arbetaren

Medlem
Hej vet att detta har varit uppe på forumet kanske 100 gånger. Jag ska nu gå vidare från en Eos 400D som jag sålt och ska köpa en ny i dagarna. Jag är amatör men vill utvecklas & ska utvecklas som fotograf med kurser mm vad ska jag tänka på inför kommande köp. Nu har dessa kameror varit ute ett tag som jag tittat på D7000 samt Eos 7d. Jag har inte några objektiv eller så kvar från den förra som jag behöver ta hänsyn till. Mitt fotande kommer att vara på familjen ett & annat bröllop & dop. Hur ska jag tänka och välja för kamera och objektiv/blixt lösning på detta. Tack så länge / Henrik

Vill inte låta störig eller otrevlig med detta svar men varför byter man bil eller hus osv..
Den har 3½ år på nacken nu & jag ville ha något nytt & förhoppningen bättre men där kanske jag är fel ute ?

Vill inte låta störig eller otrevlig med detta svar men varför byter man bil eller hus osv..
Den har 3½ år på nacken nu & jag ville ha något nytt & förhoppningen bättre men där kanske jag är fel ute ?

Jag tror att tanken med Eriks fråga var något åt det här hållet: Vad kände du att du störde dig på med den förra kameran?

Om vi får en bild av vad du kände begränsade dig är det lättare att föreslå ett nytt kamerahus som råder bot på problemen.

Jag är super tacksam för alla tips & ville bara göra mig tydlig att jag inte vill vara störig med mitt svar. Det första är att den känns lite gammal med åren och får mig känna ibland att vissa stunder så hänger den inte med mig men det har säker att göra med mig som amatör fotograf till stor del. Tycker att man ibland kan få vänta upp till 30 sec om inte mer efter man tagit säg 6-12 bilder på 40 sec & då tappar en perfekta bilden fast bra minns kort osv.. Sen är det nog till stor del att jag vill bara ha en ny & ska försöka genom utbildningar under vinter våren att bli bättre

Jag är super tacksam för alla tips & ville bara göra mig tydlig att jag inte vill vara störig med mitt svar. Det första är att den känns lite gammal med åren och får mig känna ibland att vissa stunder så hänger den inte med mig men det har säker att göra med mig som amatör fotograf till stor del. Tycker att man ibland kan få vänta upp till 30 sec om inte mer efter man tagit säg 6-12 bilder på 40 sec & då tappar en perfekta bilden fast bra minns kort osv.. Sen är det nog till stor del att jag vill bara ha en ny & ska försöka genom utbildningar under vinter våren att bli bättre

Så kraven kan sammanfattas med:

1. Snabbare burstfotografering
2. Ny

Krav 1 låter som att det kan påverkas med minneskortet. Ett långsamt minneskort gör överföringen långsammare. Beträffande max buffer, kan du läsa i tabellen på den här sidan:

http://www.the-digital-picture.com/reviews/canon-eos-400d-digital-rebel-xti-review.aspx

Där ser du att din kamera bör klara 27 bilder i JPEG och 10 i RAW innan skrivning sker till minneskortet. Som du ser blir det inte så väldigt mycket bättre om du går upp till 7D eller 50/60, så länge du tar RAW.

Krav 2 är ju enkelt!

Per.

Om man lägger in ekonomi i det hela är det värt de ca 5-7000 kr mer dessa kostar mot en Eos 550 ? Om man utgår från att man är amatör

Tycker att man ibland kan få vänta upp till 30 sec om inte mer efter man tagit säg 6-12 bilder på 40 sec & då tappar en perfekta bilden fast bra minns kort osv..
Det där är ett problem som det inte är lätt att komma förbi så länge man plåtar i raw. Men de nyaste kamerorna drar nytta av nya snabba minneskort. Så även om bildfilerna är större än i t ex 400D så kommer bufferten att tömmas lite snabbare.

Jag har inte kollat exakt, men gissar att 7D är snabbare än t ex D7000 och 60D eftersom de två senare bara använder sd-kort, som inte är lika snabba som de snabbaste cf-korten.

Mitt tips är att välja objektiv före kamera, om budgeten är begränsad. Om en ny kamera ger dig ca 1-2 steg bättre prestanda på höga iso (behövs ofta i kyrkor och inomhus) än din gamla, så kan du vinna ytterligare upp till 4 steg på att skaffa ändamålsenlig, ljusstark optik, och samtidigt få möjlighet till helt andra (mycket kortare) skärpedjup. En 50/1,4 på en D90 eller D7000 gör susen, men 35/1,8 ligger inte långt efter i ljusstyrka och är avsevärt billigare och även mer allround vad gäller bildvinkeln. Skaffa också en bra normalzoom, t.ex. Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM. Denna är en bra kompromiss mellan zoomomfång och ljusstyrka. Totalpris ca 15-20kkr beroende på kamera.

Snabbt minneskort är också förstås en viktig sak för att få upp snabbheten på kameran. Själv använder jag ett billigt 8GB SDHC-kort i min D90 och märker ibland av att det drar ner på kameran snabbhet något, men å andra sidan är det ingenting som hindrar mig i min fotografering då jag sällan kör långa serier. Den är heller aldrig död i många sekunder efter en längre serie, utan snabbt skjutklar igen. Det är mycket sällan jag missar en bild p.g.a. att kameran varit upptagen med att skriva till kortet.

D90 är nog annars en av de mest mest prisvärda modellerna just nu. Tycker inte att D7000 är dubbelt bättre än D90, men förstås lite bättre på det mesta. Dock om man ska välja en kamera i den prisklassen är nog D300s i överlag ett bättre alternativ, den kan fås till mycket bra pris idag.

(Jag kan inte så mycket om Canon för att uttala mig så mycket om dem, men två modeller som säkert är intressanta är 7D och 60D. Båda är nog tillräckligt bra för dina behov tror jag).

Canonhus: 60D för 8.150kr eller 7D för 11.050kr.
Nikonhus: D90 för 5.675kr eller D7000 för 9.950kr.
Nikon känns aningen mer prisvärt.

Objektiv: På objektivsidan finns i princip samma utbud till samma priser. Du kommer långt med t.ex. en 18-55mm IS/VR kitzoom + fast 35mm f/1.8-2 + fast 85mm f/1.8 om du skall plåta familj, dop och bröllop med BRA RESULTAT. Kitzoomen använder du som billig och skarp vidvinkel 18-24mm f/3.5, därutöver byter du till fasta objektiven.

Blixt: Canon 430EX II kostar 200 kr mer än Nikon SB600, men den är också lite modernare. Båda gör jobbet.

Om man lägger in ekonomi i det hela är det värt de ca 5-7000 kr mer dessa kostar mot en Eos 550 ? Om man utgår från att man är amatör
Det vet ju BARA du!

OM en fotograf kan byta kamera för att kunna fotografera ngt annat som ger mer, säkrare eller bredare inkomst så kan man definitivt säga att det lönar sig.
Men så är ju sällan fallet för en amatör. Amatören får handla med hjärtat och när det känns rätt så är det rätt.
Däremot kan med ny optik eller tillbehör i vissa fall komma åt andra motiv på andra sätt.
ljusstarkare, mer vidvinkel, mer blixtljus osv
Och om det är förutsättningen för att kunna fotografera det man vill så är det en klar motivator.

Ang format så har det bara blivit jpg för jag har inte haft tid eller kunskap att sitta ner och arbeta med bilderna men ska nu framöver. För mig är det svåra att jag kan köpa ett hus för 15t eller 5t spelar inte någon roll då jag vill kunna växa med kameran & är det då ett biligare hus med bättre objektiv så är det helt ok. Jag vet inte vad jag bör ha eller ska ha för att köpa saker för säg 20-25t när det kanske lika bra räcker med utrustning för 10-15

Stort tack för alla svar så länge

Ja, det är värt att gå upp ett steg från 550D, den är typ lika slö som din 400D som var för långsam.

Canon 550D, 3,4 fps för 6 rawbilder, referenspris.
Nikon D90, 4,5 fps för 11 rawbilder, -200kr
Canon 60D, 5,3 fps för 16 rawbilder +2.300kr
Nikon D7000, 6 fps för 10 rawbilder, +4.100kr
Canon 7D, 8 fps för 24 rawbilder , +5.200kr

D7000 klarar bara 22st JPG i full fart (dåligt!), 60D klarar 58st, alla andra över 100st och 7D över 320st.

Senast ändrad:
Är detta ett bra alternativ eller ska man köpa huset och ett annat objektiv
Nikon D7000/18-105 VR pris 12990
EOS 550D/18-135 IS pris 9990:-
Canon EOS 550D/18-55 IS pris 7000

Hej,

Du låter som att du vill satsa på att utvecklas i ditt fotograferande, samt att du fotar lite blandat (familj, bröllop, dop etc.). Jag tycker att du ska se till helheten och inte fokusera så mycket på kamerahuset. För att kunna vara kreativ och utvecklas skulle jag ge dig följande råd (eftersom du startar från "scratch" med utrustningen):

Objektiv: Välj något ljusstarkt (som ger dig möjlighet till kort skärpedjup och att fota inomhus utan blixt, t ex i kyrkor). Tamron har fina normalzoomar (17-50mm) med bländare 2.8 som inte kostar skjortan. Det är en bra början. Sedan kan du komplettera med ett tele längre fram om du känner att du saknar det.

Blixt: Köp en, och snåla inte. Du kommer missa massvis med möjligheter till fina foton om du bortser från att lära dig att fota med blixt. Köp en originalblixt, t ex Canon 430EX. Du kommer inte att ångra dig om du lägger lite tid på att lära dig det. Särskilt när du ser hur fina foton du kan få på dina barn med rätt teknik.

Kamera. Egentligen det minst intressanta, eftersom alla nya systemkameror är bra. Skit i de dyrare modellerna (t ex. 7D) om du inte ska filma eller fota sport/fågel. Välj en som ligger bra i handen. Min rekommendation är att titta på begagnat, t. ex 50D (som är mycket prisvärd och en stadig bit av metall som ligger bra i handen).

Övrigt: Köp inte en massa andra prylar, utan lägg din budget på ovanstående. Möjligen ett stativ om du vill fota landskap, men se då till att köpa ett ordentligt och inte något 500kr-skit. Det är meningslöst. En liten softbox till blixten kan vara bra, men köp den först när du kommit igång med blixten. Finns på eBay för knappt några pengar. Jag tipsar gärna.

Mvh,
Fredrik

Bra alternativ, allihop, men du bör komplettera med en snabb fast 35:a eller 50:a, enligt tidigare tips.

Nikon 18-105 är lite bättre än Canons 18-135, speciellt kantskärpan. Bägge lider av CA, men Nikon kompenserar direkt i kameran om du kör JPEG. Det går dock fint att fixa i efterhand för bägge märkena. Distorsion vid 18mm är också rätt dåligt i bägge objektiven, men också det fixbart i efterhand om så önskas.

Per.

Om du är rädd om dina pengar handla här www.cameranu.nl/en, du spar tusenlappar. Om du vill ha bra bilder i kyrka, köp fasta objektiv.
Canon 60D + EF 35/2 + EF 85/1.8 = 13.600kr
Nikon D7000 + AF-S 35/1.8G + AF 85/1.8D = 14.700kr

Kan vara värt att ta med en 18-55IS till Canon för +550kr eller en 18-55VR till Nikon för +825kr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar