Annons

Tips för fisheye-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
kritik om detta objektiv

Hej jag har tänk köpa detta objektiv
Dörr Fisheye Lens 8mm F/3,5 för Nikon AF till min d3100 NIKON! men vill gärna ha lite feedback på själva objektivet! MVH Sebbe
 
Det är sannolikt samma objektiv som Samyang. Den är bra. Se bara till att man kan skruva av motljusskyddet. Att tänka på är att den heller inte är full cirkulär på FX.
 
Observera att objektivet är helt manuellt och ger ingen feedback till kameran
vet ej hur D3100 funkar ihop med detta objektiv
dotterns D3200 gör det hjälpligt iaf
och med min D7100 funkar det kanon
 
Köp den som heter samyang CSII. Det är samma optik i objektivet, men motljusskyddet går att ta bort. Kostar ca 2500kr
 
Många bra tips

Många bra tips här!

Jag fotar själv alltid RAW och exponerar rejält i underkant för att få teckning i himlen. Lyfter sen lågdagrarna med rawkonverteraren i CS6 som jag tror är samma som i nyare lightroom. Ibland kan man behöva ta bort lite brus också, jag har Noiseware sen länge och är nöjd.

Intressant är också att runda föremål, t ex huvuden, tecknas mycket bättre ute i bildhörnen med fisheye än med en raktecknande extrem vidvinkel! Alltså bra för en del gruppbilder

Radiella linjer förblir raka med fisheye vilket kan utnyttjas för att mildra effekten. Vill du kolla exempel titta i mitt vindkraftalbum - har bl a en bild rakt upp med jorden synlig i alla fyra hörnen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.