Annons

Tips för färgglada semesterbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej på er alla!
Jag är en ny kille här på forumet och jag tänkte genast ge mig in i hetluften och fråga efter lite tips på vägen!

Jag har ganska nyligen införskaffat mig en nybörjarsystemkamera i form av en Nikon D60 och har omgående blivit frälst i möjligheterna som ges med en systemkamera i jämförelse med en gammal hederlig digitalkamera.

Nu ska jag och tjejen åka iväg till Thailand i slutet av januari och jag skulle vilja ha lite hjälp på vägen.

Hur bär man sig åt och vilka inställningar ska man använda sig av för att få med alla klara färger som finns när man vill ta kort där nere? Vad ska jag tänka på?

Korten med min gamla digitalkamera lyckas sällan förmedla de färger som man upplever i verkligheten. I stället så lyckas man nästan få en underbart klar och solig dag att på kort nästan verka mulen och lite gråtrist. Detta är jag medveten om har mer att göra med mitt taffliga nivå som fotograf snarare än begränsningar i kameran.

Så snälla bombardera mig med en massa tips och inställningar på vad man ska tänka på för att få färgsprakande kort som verkligen ger rättvisa åt de miljöer man upplever där nere. Inga tips är för enkla eller för basic då jag har kunskap som motsvarar ungefär en tiondels promille av den ni där ute besitter.

Jag har bläddrat igenom sidan och upptäckt att det fullkomligt vimlar av superduktiga fotografer där ute, ni är ju galet duktiga, hoppas att någon av er har lust att dela med er kunskap till en glad amatör som mig.

mvh
//Robban
 
Fota i raw och se till att ha något vitt i en bild i varje ljusförhållande för att köra en vitbalansering utifrån det vita är ett sätt. Kopiera sedan den vitbalansen på alla bilder tagna vid detta tillfälle. Det finns garanterat mer sofistikerade sätt men det är ett. ;)

(När man väl har rätt vitbalans kan man göra mycket i datorn)
 
Kanon Magnus!
Tack för ditt snabba och trevliga svar. Det kan vara en bra grej att tänka på. Får nog kanske köpa med mig ett något större minneskort än de 8Gb jag har idag om jag ska fotografera i RAW :) Men tipset om att få med något vitt i bilden var toppen. Tack så mycket!
 
Som magnus redan påpekat: vitbalansen, den är A och O och det finns två i grunden olika sätt att tackla det: Få det rätt från början (kräver bra öga) eller köra RAW och fixa i efterhand.

Vill du få det rätt från början måste du öva på att ställa det manuellt när kamerans automatik inte gör rätt. Du har manuella justeringar i menyn för varje ljustyp och grundregeln är att inte flytta markören i Y-led, bara X-led. Det här kräver övning, att se färgsticket på displayen och sen kunna justera.
 
Tapani,
Ett stort tack även till dig. Genomgående så verkar vitbalansen vara den inställning man ska jobba mest aktivt med. Kanon.

Känner mig i dagsläget inte som en mästare när det gäller vitbalans men jag får helt enkelt gå hem och gå igenom den på allvar och prova mig fram och försöka behärska den i alla fall en aning.

Kan man redan i sökaren se vilken effekt en ändring av vitbalansen har på kortet eller ser man det först efteråt när kortet är taget?

Tackar!
 
Tapani,
Ett stort tack även till dig. Genomgående så verkar vitbalansen vara den inställning man ska jobba mest aktivt med. Kanon.

Känner mig i dagsläget inte som en mästare när det gäller vitbalans men jag får helt enkelt gå hem och gå igenom den på allvar och prova mig fram och försöka behärska den i alla fall en aning.

Kan man redan i sökaren se vilken effekt en ändring av vitbalansen har på kortet eller ser man det först efteråt när kortet är taget?

Tackar!

Börja med att gå igenom denna för att få lite stöd när det gäller att allmänt hantera kameran.
http://www.nikondigitutor.com/eng/d60/index.shtml

Vitbalansen är viktig, som nämnts ovan, men du kan inte se resultatet i sökaren utan du måste ta en provbild.Att en bild blir gråtrist behöver inte enbart bero på vitbalansen utan kan också bero på underexponering så att lära sig tolka histogrammet är också en viktig bit.
Du kan också jobba med kontrast och färgmättnad - finns under optimeringsmenyn - för att se vad du tycker ger bilder som tilltalar ditt öga. D60 har ju också ett antal "färdiga" inställningar som kan vara väl värda att testa, t.ex. landskap som ger mer mättade eller klarare färger med kontrast i.
 
Det väller fullkomligt in trevliga och skarpa tips!

Tack Tommy jag följde länken och hamnade på ett ställe jag aldrig varit på förut, kanon, det verkar ju vara en instruktionsfilm som jag definitivt kommer titta igenom.

Som du nämnde så kanske man även ska ge de automatiska inställningar som redan ligger inne en chans. Kanske kan man med dessa som utgångspunkt snäppa till den sista lilla biten som gör skillnaden mellan ett bra och dåligt resultat.

Kanon bug och bock!
 
Det väller fullkomligt in trevliga och skarpa tips!

Tack Tommy jag följde länken och hamnade på ett ställe jag aldrig varit på förut, kanon, det verkar ju vara en instruktionsfilm som jag definitivt kommer titta igenom.

Som du nämnde så kanske man även ska ge de automatiska inställningar som redan ligger inne en chans. Kanske kan man med dessa som utgångspunkt snäppa till den sista lilla biten som gör skillnaden mellan ett bra och dåligt resultat.

Kanon bug och bock!

Lycka till på resan. Ett sista tips, som kanske nämnts ovan, är väl att fota i RAW för då kan du lättare "rädda" en bild när du så småningom sitter vid datorn.
 
Ja RAW-tipset dök upp ganska tidigt och är något jag annars inte hade tänkt på. Tyckte nog innan att att JPEG "dög gott till mig". Men RAW får det bli på resan efter era tips.
 
Ja RAW-tipset dök upp ganska tidigt och är något jag annars inte hade tänkt på. Tyckte nog innan att att JPEG "dög gott till mig". Men RAW får det bli på resan efter era tips.

Du kan plåta RAW + JPEG (large+optimerad kvalitet är att rekommendera för JPEGen, lätt att ställa in). Är du nöjd med JPEGen så kan du deleta RAWbilden. Minneskort är ju hyfsat billiga idag så det är bara att blåsa på.
 
Något som inte nämnts är att ha så lågt iso-värde som möjligt. Ett högt iso har bort färgmättnaden och "plattar ut" bilderna.
Har själv kommit hem efter en semesterresa och upptäckt att jag glömt iso på alldeles för högt värde, varvid alla bilder förlorat sitt djup och sina kontraster, och hälften av dom fick slängas.

Om du behöver höja iso för att det är för mörkt ska du så klart göra det, men kom ihåg att sänka det sen igen!

MVH
 
Tjena Jonas,
Det var ett ny infallsvinkel, toppen. Det känns ju tråkigt att missa djupet av bilden pga felaktig ISO-inställning. ISO får jag också ha med i baktanke när jag plåtar.

Är det här justeringar man gör från kort till kort eller kör man med samma inställning för flera kort? Det låter som en djungel att komma ihåg alla dessa saker när man väl står det och ska plåta. Ögonblicket kanske går förlora medan jag står där och skruva i iso- och vitbalansrattar :)
 
Mitt enklaste tips är tre ord, R A W! Plåta i RAW formatet, skall förklara lite kort varför.

Du säger att du är helt ny inom detta område, och du skall resa på kanske ditt livs resa i Januari, inte direkt gott om tid att lära dig på med andra ord, det tar lång tid att bli duktig, kanske inte så lång tid att bemästra det tekniska, men att lära sig fotografera tar tid. Om du exponerar någorlunda korrekt och ställer in skärpan rätt så kan du i lugn och ro sedan sammanställa dina bilder när du väl kommer hem om du plåtar i RAW. Bilderna kommer se lite matta och tråkiga ut med RAW formatet, men det är normalt, det är vad du gör med filen sedan som avgör!

Med RAW så har du alltid en säkerhet att få fram det yttersta ur bilden bara du tänker på 3 saker.

Komponering: Detta är hur du ramar in bilden vid ögonblicket du tar bilden. Vad skall vara med, vad skall inte var med, hur mycket skall det vara med, ur vilken vinkel osv. Detta är ofta den svåra biten! så mitt tips är att titta på så mycket resebilder du kan här på fotosidan innan du reser så du får ett hum om hur man kan göra.

Exponering: Om du bara lyckas ta någorlunda bra exponerade bilder så kan du hemma med RAW filen få fram perfekt exponering i efterhand!

Skärpan: Lyckas du inte få exponeringen precis som du vill ha den så är det kört, du reser knappast tillbaka för att ta om bilden, var därför noga med hur skärpan sitter. Titta noga i sökaren, ta flera bilder om du är osäker, bättre med för många än för få!

Färgmättnader, exponering, kontrast allt som får den blågröna lagunen att explodera tillsammans med det gröna landskapet kan man alltid få fram via RAW filen när du kommer hem, men skärpan är one time only chans.

Som jag nämde innan så ser en RAW bild ofta ganska tråkig ut, platt och kontrastlös med taskiga färgmättnader, men det är normalt och det skall vara så! RAW + Jpeg är också ett alternativ!

Trevlig resa!
 
Det här är inställningar du kan köra med över många kort. Iso ställer du in på lagom lågt ;) värde och sen kör du på det tills solen går i moln eller något liknande, den behöver du inte bry dig så mycket om när du väl ställt in den förens ljusförhållandet ändras. Därav att man så lätt glömmer bort den, som jag gjorde.
Vitbalansen kan du få ändra lite oftare, men inte mellan varje kort där heller.
Om du fotar i RAW så kan du ganska enkelt ändra vitbalansen efteråt i datorn. Så det är inte livsviktigt att skruva på vitbalansratten mellan varje kort ;)

MVH
 
Tjena Kalle!
Tack för ditt sakliga och ambitiösa svar!

Nej någon expert inser jag att jag inte kommer bli till nästa lördag då jag åker. Dock så tänkte jag att ni som är betydligt vassare än jag kunde hjälpa mig att göra bästa möjliga av situationen, vilket ni mer än väl gjort hittils.

Extra tacksam är jag för förklaringen när det gäller RAW-formatet. Precis som du beskrev så kan man ju uppfatta RAW som ganska platta till en början. Men det verkar ju vara gjort för att i efterhand justera bilderna och arbeta med dom.

Komponeringen är grymt viktig för att få liv och innehåll i bilden. Och jag kan inte tänka mig något bättre ställe än att hitta inspiration på än här!

Tack för svaret!
//Robban
 
Ni är så grymma allihop! Så duktiga, jag är helt klart imponerad!

Nu när ni så grundligt gett mig tekniska tips, fortsätt gärna med komponeringstips som Kalle var inne på. Det kan vara allifrån kort som man tar på stranden till kort som man tar när man tar en öl på balkongen på kvällen. Låt fantasin flöda och tänk ur en lekamans perspektiv! De enklaste reglerna kan ofta vara de mest användbara och effektfulla! Är det dock något ni vill tillägga när det gäller den tekniska biten så tveka då inte får tusan utan ge mig fler sådana tips!

//Robban
 
Ni är så grymma allihop! Så duktiga, jag är helt klart imponerad!

Nu när ni så grundligt gett mig tekniska tips, fortsätt gärna med komponeringstips som Kalle var inne på. Det kan vara allifrån kort som man tar på stranden till kort som man tar när man tar en öl på balkongen på kvällen. Låt fantasin flöda och tänk ur en lekamans perspektiv! De enklaste reglerna kan ofta vara de mest användbara och effektfulla! Är det dock något ni vill tillägga när det gäller den tekniska biten så tveka då inte får tusan utan ge mig fler sådana tips!

//Robban

Två tips till:

Kör på auto iso, manualen beskriver nog rätt bra hur det funkar, så slipper du tänka på ISO .
Skaffa ett polarisationsfilter, tar bort blänk i vatten etc och ger ett i mitt tycke bättre djup i många bilder. Men läs ngn tråd först om hur det används
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.