fotobollfoto
Aktiv medlem
[...]
Fast om min arbetsgivare köper in en drönare slipper jag det. [...]l
Eller hyr en
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
[...]
Fast om min arbetsgivare köper in en drönare slipper jag det. [...]l
Du kanske har fått infon redan. Har inte läst igenom alla posts men men
När jag skaffade min Mavic Pro så hörde jag av mig till transportstyrelsen och frågade lite. Tycker deras sida är väldigt svår att hitta exakt info på.
Då fick jag som svar att du behöver inte ha tillstånd eller registrera en drönare under 7 kg.
Du får inte flyga högre än 120 m ovanför jord. Så 20 m över träden är ingen fara.
Drönaren ska ha namn och telefonnummer på sig, samt vara försäkrad.
Ska du sedan sprida vidare bilder/filmer så är det lantmäteriet du ska skicka in bilderna och filmerna till för ett godkännande.
Hoppas det hjälpte
Kolla också drönarkartan, det är vanligt att man bara får flyga 50m (runt varje flygplats och helikopterplatta), några områden bara 10 meter.
Det stämmer. Man får kolla upp om det är flygzone eller militära områden mm där man ska flyga.
Nu va det över skog som skrevs, 20 meter ovanför träden. Där av att jag skrev Max höjden.
Sen beror det helt klart vart man bor, här i Falkenberg är det inte vanligt med flygplatser och helikopterplatta
I min hemstad är det 10 meter. Här är det 50m så med 20 meter över högsta träden är marginalen borta.
Har ni inget sjukhus i stan? Där brukar det finnas helikopterplattan.
Kolla som sagt drönarkartan.
Då tycker jag lite synd om er i storstan som ni vill flyga. Men det e bra att du har koll på det.
Och nej, vi har inget sjukhus. Här är det fritt.
Reglerna ändrades en hel del den 1:a Februari i år (2018).
Numera behövs inte tillstånd från TransportStyrelsen för komersiellt bruk.
Med drönare i klass 1 (Vikt under 7 Kg).
Däremot så krävs det försäkring.
Däremot så lär Skatteverket inte gå med på att utfärda F-skatt när Du bara har en uppdragsgivare, och dessutom har en anställning där i dagsläget.
Betalade Nin faktura för 1 år i december. Finns det något positivt att ha den reggad ändå ? Eller pengar i statskassan bara?
Verkligen!?Du kan flyga i USA.
Du kanske kan flyga utom synhåll?
Sammanfattningen finns i inlägg #10.Du kan väl sammanfatta här enligt god forumsed, så slipper vi kolla video och externa länkar.
Det viktiga är inte om det är en flygplats, utan om luften man vill flyga i är kontrollerad. Det finns flygplatser som inte ligger under kontrollerad luft. Man bör kontrollera(!) hur det ligger till innan man lyfter.Vad är Falkenberg Morup? Det ser ut som en flygplats.
Verkligen!?
Utveckla gärna det.
(Försöker att förstå vad som krävs för att få tillstånd i USA).
Skaffade själv tillstånd för drönare i klass "1B" (den klassen finns inte längre).
Under slutet av förra året. Det då jag hade så mycket jobb att det lönade sig.
Nope, för det krävs fortfarande tillstånd.
(Kategori 5B).
Det viktiga är inte om det är en flygplats, utan om luften man vill flyga i är kontrollerad. Det finns flygplatser som inte ligger under kontrollerad luft. Man bör kontrollera(!) hur det ligger till innan man lyfter.
God kväll.
Jag har en fundering som jag hoppas någon här kan hjälpa till med.
Jag funderar på att köpa en drönare i 10 000 kr klassen för att använda i mitt jobb. Min arbetsgivare skulle ha köpt en drönare för ca 2 år sedan men det har ej blivit av än.
Jag skulle stundtals ha nytta av en drönare.
Min tanke är att starta enskild firma och fakturera de timmar jag använder drönaren i tjänsten, alltså in fakturera min egen tid då jag är fast anställd.
Skulle detta kunna fungera och vad skulle rimlig timpenning vara?
Mvh Axel
Går du upp till 15.000:- får du en riktigt bra maskin, som ser lite av omgivningen, utan att krocka. Själv har jag kört drönare i flera år nu.
Undrar du över saker kan jag kanske hjälpa dej, kolla på http://www.dioden.com
Vilken har du? Jag har kört Mavic Pro ett tag nu, löjligt portabel jämfört med Phantom. Det är bara det där med kameran då...
För mig låter (inspektion) av skog lite luddigt. Ska man tex mäta upp skogen kunna se hur mycket det är behövs dyra programvaror o massa annan teknik. Såg ett program där dom mäter upp en vulkan ska göra beräkningar på mängder av forskning dom hade specialbyggd drönar,flygplan o avancerade datorer o skulle hålla på i flera år.
Om du flyger 20 meter över kommer du inte kunna göra några beräkningar etc om din arbetsgivare vill veta hur mycket skog det finns eller ej. Här är en sida med drönare för skog osv.
https://www.pitchup.se/dronare-for-kartering-matning-gis
Jag tror att ni skulle behöva sätta er ner gå igenom vad som kan tänkas vilja göras nu o längre fram. Jag har lite svårt att se att bara flyga 20 meter över att det skulle räcka för den informationen dom behöver, du kommer bara se trädtopparna. Filmar du o har ett program som scannar av ytan då får du fram exakt volym osv.
Vilken har du? Jag har kört Mavic Pro ett tag nu, löjligt portabel jämfört med Phantom. Det är bara det där med kameran då...