ANNONS
Annons

Timpris drönare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kanske har fått infon redan. Har inte läst igenom alla posts men men :)

När jag skaffade min Mavic Pro så hörde jag av mig till transportstyrelsen och frågade lite. Tycker deras sida är väldigt svår att hitta exakt info på.
Då fick jag som svar att du behöver inte ha tillstånd eller registrera en drönare under 7 kg.
Du får inte flyga högre än 120 m ovanför jord. Så 20 m över träden är ingen fara.

Drönaren ska ha namn och telefonnummer på sig, samt vara försäkrad.
Ska du sedan sprida vidare bilder/filmer så är det lantmäteriet du ska skicka in bilderna och filmerna till för ett godkännande.

Hoppas det hjälpte :)

Kolla också drönarkartan, det är vanligt att man bara får flyga 50m (runt varje flygplats och helikopterplatta), några områden bara 10 meter.

Kolla också drönarkartan, det är vanligt att man bara får flyga 50m (runt varje flygplats och helikopterplatta), några områden bara 10 meter.

Det stämmer. Man får kolla upp om det är flygzone eller militära områden mm där man ska flyga.
Nu va det över skog som skrevs, 20 meter ovanför träden. Där av att jag skrev Max höjden.

Sen beror det helt klart vart man bor, här i Falkenberg är det inte vanligt med flygplatser och helikopterplatta 😉

Det stämmer. Man får kolla upp om det är flygzone eller militära områden mm där man ska flyga.
Nu va det över skog som skrevs, 20 meter ovanför träden. Där av att jag skrev Max höjden.

Sen beror det helt klart vart man bor, här i Falkenberg är det inte vanligt med flygplatser och helikopterplatta 😉

I min hemstad är det 10 meter. Här är det 50m så med 20 meter över högsta träden är marginalen borta.

Har ni inget sjukhus i stan? Där brukar det finnas helikopterplattan.

Kolla som sagt drönarkartan.

I min hemstad är det 10 meter. Här är det 50m så med 20 meter över högsta träden är marginalen borta.

Har ni inget sjukhus i stan? Där brukar det finnas helikopterplattan.

Kolla som sagt drönarkartan.

Då tycker jag lite synd om er i storstan som ni vill flyga. Men det e bra att du har koll på det.

Och nej, vi har inget sjukhus. Här är det fritt.

Då tycker jag lite synd om er i storstan som ni vill flyga. Men det e bra att du har koll på det.

Och nej, vi har inget sjukhus. Här är det fritt.

Det är inte synd om oss, det finns massor att fota!

Man ringer kontrolltornet och kollar om man är osäker på tex helikoptertrafiken som ju är oregelbunden i sin karaktär. I övrigt tittar man på drönarkartan så ser man hur högt man får flyga.

Vad är Falkenberg Morup? Det ser ut som en flygplats.

Senast ändrad:
Reglerna ändrades en hel del den 1:a Februari i år (2018).
Numera behövs inte tillstånd från TransportStyrelsen för komersiellt bruk.
Med drönare i klass 1 (Vikt under 7 Kg).
Däremot så krävs det försäkring.

Däremot så lär Skatteverket inte gå med på att utfärda F-skatt när Du bara har en uppdragsgivare, och dessutom har en anställning där i dagsläget.

Betalade Nin faktura för 1 år i december. Finns det något positivt att ha den reggad ändå ? Eller pengar i statskassan bara?

Verkligen!?
Utveckla gärna det.
(Försöker att förstå vad som krävs för att få tillstånd i USA).

Skaffade själv tillstånd för drönare i klass "1B" (den klassen finns inte längre).
Under slutet av förra året. Det då jag hade så mycket jobb att det lönade sig.

Du kanske kan flyga utom synhåll?

Nope, för det krävs fortfarande tillstånd.
(Kategori 5B).

Verkligen!?
Utveckla gärna det.
(Försöker att förstå vad som krävs för att få tillstånd i USA).

Skaffade själv tillstånd för drönare i klass "1B" (den klassen finns inte längre).
Under slutet av förra året. Det då jag hade så mycket jobb att det lönade sig.

Nope, för det krävs fortfarande tillstånd.
(Kategori 5B).

För att flyga i usa kommersiellt måste du ha tillstånd. Men de är generösa och accepterar utländska tillstånd. Flyger du ickekommersiellt räcker det med att du registrerar den, FA nummer, vilket kostar 5 dollar.

Det viktiga är inte om det är en flygplats, utan om luften man vill flyga i är kontrollerad. Det finns flygplatser som inte ligger under kontrollerad luft. Man bör kontrollera(!) hur det ligger till innan man lyfter.

Okontrollerad flygplats är jobbigt för då kan det ju flyga saker på låg höjd som man måste väja för.

Ja, så det är bra om man tar reda på hur mycket det flygs där och av vem. I allmänhet handlar det om klubbflygfält så en kontakt med flygklubben är lämplig.

Drönare

God kväll.

Jag har en fundering som jag hoppas någon här kan hjälpa till med.

Jag funderar på att köpa en drönare i 10 000 kr klassen för att använda i mitt jobb. Min arbetsgivare skulle ha köpt en drönare för ca 2 år sedan men det har ej blivit av än.
Jag skulle stundtals ha nytta av en drönare.

Min tanke är att starta enskild firma och fakturera de timmar jag använder drönaren i tjänsten, alltså in fakturera min egen tid då jag är fast anställd.

Skulle detta kunna fungera och vad skulle rimlig timpenning vara?

Mvh Axel

Går du upp till 15.000:- får du en riktigt bra maskin, som ser lite av omgivningen, utan att krocka. Själv har jag kört drönare i flera år nu.

Undrar du över saker kan jag kanske hjälpa dej, kolla på http://www.dioden.com

Vilken har du? Jag har kört Mavic Pro ett tag nu, löjligt portabel jämfört med Phantom. Det är bara det där med kameran då...

Jag har 2st Phantom 3 Pro, funkar bra. Mavic är nog lite bättre, eftersom den har "seende" runtom, jag får göra hela jobbet själv. Vad det gäller kameran så är det nästan samma sak. En del av mina videos ligger på tuben, du kan se dom där.

För mig låter (inspektion) av skog lite luddigt. Ska man tex mäta upp skogen kunna se hur mycket det är behövs dyra programvaror o massa annan teknik. Såg ett program där dom mäter upp en vulkan ska göra beräkningar på mängder av forskning dom hade specialbyggd drönar,flygplan o avancerade datorer o skulle hålla på i flera år.

Om du flyger 20 meter över kommer du inte kunna göra några beräkningar etc om din arbetsgivare vill veta hur mycket skog det finns eller ej. Här är en sida med drönare för skog osv.
https://www.pitchup.se/dronare-for-kartering-matning-gis

Jag tror att ni skulle behöva sätta er ner gå igenom vad som kan tänkas vilja göras nu o längre fram. Jag har lite svårt att se att bara flyga 20 meter över att det skulle räcka för den informationen dom behöver, du kommer bara se trädtopparna. Filmar du o har ett program som scannar av ytan då får du fram exakt volym osv.

För mig låter (inspektion) av skog lite luddigt. Ska man tex mäta upp skogen kunna se hur mycket det är behövs dyra programvaror o massa annan teknik. Såg ett program där dom mäter upp en vulkan ska göra beräkningar på mängder av forskning dom hade specialbyggd drönar,flygplan o avancerade datorer o skulle hålla på i flera år.

Om du flyger 20 meter över kommer du inte kunna göra några beräkningar etc om din arbetsgivare vill veta hur mycket skog det finns eller ej. Här är en sida med drönare för skog osv.
https://www.pitchup.se/dronare-for-kartering-matning-gis

Jag tror att ni skulle behöva sätta er ner gå igenom vad som kan tänkas vilja göras nu o längre fram. Jag har lite svårt att se att bara flyga 20 meter över att det skulle räcka för den informationen dom behöver, du kommer bara se trädtopparna. Filmar du o har ett program som scannar av ytan då får du fram exakt volym osv.

Han kan väl flyga på 120m höjd.

Vilken har du? Jag har kört Mavic Pro ett tag nu, löjligt portabel jämfört med Phantom. Det är bara det där med kameran då...

Jag tycker inte phantom är speciellt stor, som jag förstår det så är inte mavic lika stadig i luften ska du köra film o det blåser kan det vara ett problem. Största problemet med mavic o varför jag inte köpte den är för att kameran är bara 28mm vidvinkel, ska man som jag oftast fota hus så vill man inte gå för högt om inte gillar att bara se taket. På min phantom pro 4 pro v 2 så har den 24mm men skulle gärna haft 20mm som på ph 3.

Men visst kommer det en mavic med 1" sensor o mer vidvinklig köper jag gärna den, kan man ha för många drönare;) Jag ser det som med kameror min D850 är bra för vissa jobb sedan kan jag föredra fuji för andra, dom kompletterar varandra.
Nya phantom är lite mer slimmad än gamla. Låter lite mindre med nya propellrarna men ändå för mycket. Jag skulle inte tacka nej till en helt tyst.

Till TS kolla vad som verkligen ska göras o välj drönare efter det. Är det bara film så funkar dom flesta DJI, är det stillbild så tycker jag att nya 1" sensorn är betydligt bättre än gamla 1 2/3 sensorn om jag minns rätt på size. se bild

Bilagor

• 140549nd702q03d2b1m117.jpg
    140549nd702q03d2b1m117.jpg
    43.1 KB · Visningar: 11
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar