** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillverka insticksbländare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jimi, jo, jag känner igen det hela. Känns smått frustrerande att hela tiden misslyckas med också de enklaste beräkningarna.

Tack för tipset Lasse. Ska följa ditt råd. Har faktiskt lite mattsvart hobbyfärg här hemma!

Bästa,
F.
 
Det tog en bra stund... men jag hittade Oles inlägg till till slut!

"Start by making a stop the size of the full aperture. Keep that, and the disk you cut out of it. Weigh both, and note the weights. Call them D and S for Disk and Stop.

When you've made a pleasing stop, weigh it. Lets'call that F.

Then F-S=D-H, where H is the weight of the material you've cut away. So H=D-F+S.

The light transmission in % of the full aperture is H/D*100. 50% is one stop down, 25% two stops down, and so on."


Hela tråden här:
http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?t=18756
 
En annan variant är kanske att testa objektivet med imagonbländaren i, mot ett objektiv med känd bländaröppning på exempelvis ett gråkort eller jämnt belyst vägg och sedan jämföra skillnaden mellan dem.
 
Så här blev det. Det är väl fel att säga att det mittersta imagonhålet blev helt runt, men vad gör väl det.
 

Bilagor

  • instick.jpg
    instick.jpg
    39.9 KB · Visningar: 105
Tack alla för hjälpen. Linsen och bländarna motsvarade alla mina förväntningar och lite till. Som test tog jag några makrobilder med lång exponeringstid (5 resp. 20 minuter) och svart plastpåse som slutare. Filmen var den tunna Efke OP 12. Motivet är, i mitt tycke, knappast intressant och karaktären, skärpan/oskärpan o.s.v. går knappast att se här i forumet. Men inom någon dag ska jag försöka ladda upp några fullstora utsnitt o.dyl. på min server ifall någon är intresserad.

Kontaktkopiera 8x10"-negativ var en trevlig upplevelse. Linsen, från 1883, är redan min favorit.

Bästa,
F
 

Bilagor

  • testvoigtlander.jpg
    testvoigtlander.jpg
    39.9 KB · Visningar: 153
Det ser lovande ut! Som du säger är det svårt att se några ordentliga detaljer i den här storleken, men lägg upp några på din egen server i lite större format. Är det svarta i hörnen vinjettering eller är det något annat?

Själva bilden ser bra ut, särskilt med tanke på det är floppiga, ortokromatiska och ljusokänsliga Efke OP12. Gjorde ett test med 9x12:eek:r här om kvällen - sladdrigt som sjutton!

Kontaktkopiering, redan i små format är en upplevelse, men 8x10 är ju kalas... :)
 
Jo, Efke OP 12 är inte den trevligaste filmen (om man nyttjar den i kameror, vill säga). Det svarta i hörnen trodde jag var från filmkassetten. Fast nu när jag undersökt det närmare ser jag att det är från bakstycket på kameran. Mer testbilder kommer.
/ F.
 
Kanske baksycket är gjort för att fungera med 18x24 centimeters filmhållare, medan kassetten är 8x10 tum i innermåttet (alltså betydligt större)? Alla dessa standarder...
 
Antagligen är det så. Fast bakstycket tar nog inte mer än högst några millimeter av negativet. Dessutom är de avrundade hörnen ganska fina :)
/ F.
 
op12

OP12 filmen är bra, men naturligtvis en väldigt hård film ( lithfilm). Knepen att få den mjukare är många
förutom de kemiska varianterna, så kan du förbelysa filmen, ge den en kort "flashing" innan du laddar den i kasetten. Filmen är ju också väldigt tunn vilket gör att du kan få problem med planhållningen i filhållaren. Ett sätt är att tex, i äldre glasplåtsfilmhållare använda sig av en tunn glasskiva eller gammal glasplåt. 3M har ett spraylim som inte
torkar helt- ej för permanentmontering. Det använder jag och fäster op12 an i filmhållaren. Om du har problem med bladfilmshållaren som är gjord för
bladfilm kan du använda ett gammalt filmblad och
spraya limmet på.

mvh
Lasse
 
Hej!

Filmplanhållningen löste jag, efter tips från Photax, genom att klippa till ett tjockt mattsvart papper och lägga bakom filmen. Denna gång framkallade jag filmen i Dektol (1+3) vilket dock inte var hellyckat. Nästa gång ska jag testa med Rollei Low Speed developer. Fotoimpex tipsade mig om denna framkallare när det gällde Adox 25 Ortho (som jag beställt).
/ F.
 
Tack för tipset om förbelysningen av filmen! Ska testa det nästa gång.

Jag körde som sagt OP12 i några hållare för glasplåtar, och gjorde just som Lasse beskriver, sprayade med opermanent lim ("Hobbylim") - åtminstone såldes det som det. Sällan har jag skådat nåt som var så svårt att få av och få bort! :D

Utspädningen 1:3 i Dektol låter väl koncentrerat - min utspädning var 1:20 i Forte (normalt för papper för denna framkallare är 1:9) men jag tror det kan ha varit lite starkt ändå. Fördelen med utspädningen är ju att man får lite längre framkallningstider och kan ha mer kontroll över slutresultatet - det vill säga att filmen inte blir kolsvart på 10 sekunder. En stor fördel, särskilt i kombination med ortokromatisk film som man titta på under röd mörkrumsbelysning.

Adox 25 Ortho låter rätt skumt - förmodligen är det Macophots gamla orto-film, under annat namn. Samma film (fast här heter den Efke) har dykt upp i listan hos Photax men än så länge bara som småbildsfilm på 30 meters rulle.

Det kan vara värt att notera att väldigt många av Adoxfilmerna är just Efkefilm, fast med annat namn.

Skriv gärna en rad i en ny tråd om Adoxfilmen, hur den fungerar och känns.
 
Intressant med Efke/Adox. Det ska bli intressant att testa den. Åtminstone ska den vara normaltjock.

Jo, min spädning av Dektolen var otillräcklig. Det syns också på diverse defekter på negativen att framkallningstiden var alltför kort. Ska försöka skanna papperskopiorna idag eller i morgon.

/ F.
 
Jim- det spraylim jag har använt mig av heter 3M
spraymount - fäster utan att bli permanent står det på den blå flaskan. Jag har inte haft nåt problem att få bort filmen eller plastpapperen som jag använt i mina glasplåtshållare. Och jag har kunnat använda samma sprayade glasskiva flera gånger.

till framkallning av 0p12 har jag använt mig av selectolsoft ( Kodaks framkallare ) eller tetenal
Centrabrom. Selectolen i spädning 1+3.
Framkallningstid 3 - 5 min. Tänk på att den förbrukas snabbt och håller väldigt dåligt i skål 2-3 timmar. Dektolen har hydrokinon i sig tillsammans med metolen,och hydrokinonen ger ett hårdare resultat även utspädd.

mvh
Lasse
 
Fortsättning

Hej!

Jag har nu också köpt en "riktig" softbländare på auktion (se http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=33013375). Det är en bländare 7.7-9.5 för 420 mm, beroende på hur mycket de mindre hålen är öppnade.

Det är dock ingen insticksbländare. Så min fråga är om det går lika bra att skruva fast bländaren längst fram på objektivet eller bör en bländare alltid sitta i mitten på optiken?

Bästa,
F.
 
Det finns ju slutare som kan monteras framför optiken (typ Packard eller liknande) så det borde rimligen inte vara några problem att sätta softbländaren framför optiken, som ett filter. Sätter du det bakom optiken kan du riskera att få förändringar av fokuseringen (dvs att det du ser i fokus på mattskivan inte nödvändigtvis är det som blir fokuserat på filmen).
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar